IKL – Laura Hermanides over ‘Nymphet’

‘Nymphet’ is een film die voortkomt uit ‘FollowGent’, dat intussen befaamde project van Declan Lynch waarbij hij tal van Gentse verhalen selecteert om ze met heel veel enthousiasme en met heel bescheiden middelen tot vaak verbluffende kortfilms te laten uitgroeien die hun première krijgen tijdens het Filmfestival van Gent.  Eén van de projecten van ‘FollowGent’ van dit jaar was ‘Nymphet’, een verhaal van Shauni de Gussem  van Laura Hermanides. En de film werd daar meteen opgemerkt. Want hij won er de Prijs van de Jury in het Belgische luik van de Sundance Channel Shorts Competition 2016. ‘Nymphet’ werd afgelopen juni vertoond op het Sundance Film Festival 2016 in Londen en verzekerde zich daar ook van een vertoning op Sundance Channel. En toch wou Laura Hermanides nog tijd maken om op onze vragen te antwoorden.

 

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?

Het ging mij er om een ambivalente film te maken. Wie is er schuldig in het spel van jonge vrouwen die hun seksuele aantrekkingskracht uittesten op oudere mannen, die daar wellicht ook vatbaar voor zijn? Ik wilde een film maken die in je onderbuik blijft knagen. Het scenario bood een mooie subtiele toon, die ik extra wilde aanzetten door tot het uiterste te gaan in het verleidingsspel dat de 12-jarige Dolly speelt.

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

Dolly (12) wordt gewezen op de kracht van haar jonge, vrouwelijke seksualiteit door de populaire Niemke (13). Vervuld van deze magische kracht probeert Dolly deze gelijk uit. Ze realiseert het gevaar van het spel niet, tot ze gevangen blijkt in een situatie die voorbij haar controle reikt.

3) Hoe hebt u uw cast en crew gevonden?

Vrijwel altijd via via. Rondvragen met wie anderen goede ervaringen hadden en dan veel filmmateriaal bekijken. Alix Jana Cale speelde in een andere film met Patrick Vervueren, die al mijn favoriet was voor de rol van Philippe. Alix speelde ontzettend goed in die film, maar een compleet tegenovergestelde rol van hoe ik Dolly zag. Toch had ik er een goed gevoel over en vond het vanwege het beladen thema van ‘Nymphet’ fijn dat Alix en Patrick al bekend met elkaar waren. Toen Alix op de casting echt goed speelde, wist ik het meteen.
Bij de casting speelde Alix samen met Zoë Schools en het leek wel te klikken tussen hen. Ik geloofde de rolverdeling en had het gevoel dat ze aan elkaar gewaagd waren. Dus was de keuze voor de rol van Niemke ook snel gemaakt.Voor de cameravoering wist ik al vrij snel dat ik met Anton wilde werken en ben toen op zoek gegaan naar mensen die hem kenden. Hij was na het lezen van het script wel geïnteresseerd en toen hebben we de draaiperiode en zijn beschikbaarheid op elkaar kunnen afstellen.

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? (u mag eventueel uw budget vermelden, maar dat hoeft uiteraard niet)

Vooral met heel veel enthousiasme van iedereen. Dat is de belangrijkste valuta geweest om deze film mee te financieren. We hadden zo goed als geen budget. We konden net de catering betalen, maar producent Declan Lynch durfde zijn hand in het vuur te steken om de beste crew te enthousiasmeren en gunsten van vrienden te vragen. De rest is volle inzet van iedereen, vanuit geloof in het project. Anton Mertens bracht naast zijn geweldige inzet zijn hele set cameraset mee, uitvoerend producent Thomas Landeloos heeft met zijn inventiviteit en overtuiging in alle hoeken van Gent deals kunnen sluiten. De acteurs kwamen vol overgave uit alle windstreken opdagen om hun karakter leven in te blazen. En alle andere leden van het team, een voor een onmisbaar, hebben zich volledig ingezet om gezamenlijk iets moois te maken; de geluidsvrouw, de camera-assistent, de gaffer, de production designer, de scenarist, de editor natuurlijk, de componisten, de mixer, de grader (en dan vergeet ik zeker nog mensen te noemen). Soms denk je bijna dat het je af en toe films zonder geld moet blijven maken, puur vanwege dat overweldigende gevoel dat iedereen zich uit de naad werkt voor de risicovolle uitdaging om iets van schoonheid en betekenis neer te zetten, ontdaan van welk ander belang dan ook.

5) Waar hebt u gedraaid?

De hele film is in Gent gedraaid.

6) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

Die selectie is erg fijn. Het lastige is om korte films bij het publiek te krijgen, want er zijn nog niet zoveel platforms voor korte films. En helemaal de film vertonen in de bioscoop is fantastisch. Voor filmmakers is het van essentieel belang om te oefenen in het filmmaken middels het maken van korte films. Maar films maak je om iets te communiceren. De grootste magie is om in een bioscoopzaal te voelen hoe het publiek de film ervaart. Uiteindelijk is dat waar het om gaat. En dan is het fijn te weten dat een zeer gewaardeerd festival, dat de korte film eert door zich daar toe te beperken, de film selecteert. Ik kijk erg uit naar de vertoningen.

7) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?

Nee, dit is de eerste kortfilm die ik heb gemaakt.

8) Waarom moeten mensen uw film zien?

Oef. Moeten vind ik wel een moeilijk woord… Ik denk dat mensen in eerste instantie een film moeten kijken omdat ze een goed verhaal verteld willen krijgen, middels ervaring. Deze film is interessant als een verhaal dat de complexiteit blootlegt van de verhouding tussen onze instincten en onze ratio. De film weerspiegelt hopelijk hoe weerbarstig en beweeglijk de scheidslijn tussen moreel ‘goed’ en ‘kwaad’ is.

9) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Ik zou de film graag in het algemeen zo veel mogelijk vertoond zien. Het liefst op plekken waar men samen kijkt, opdat de film tot gesprek of discussie kan leiden. Maar zoals Sundance Channel de film uitzendt op haar wereldwijde net is ook een geweldig gevoel. Alleen zou ik dan het liefst bij de mensen in de woonkamer zitten terwijl ze kijken, puur uit nieuwsgierigheid te weten hoe ze het ervaren.

10) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

Zeker is dit voor mij een stap richting langere projecten. Hoewel ik me kan voorstellen ook korte dingen te willen blijven maken, omdat een korte film een hele andere boog heeft dan een lange film wat mogelijk een fijna afwisseling kan zijn. Ik heb een achtergrond in documentaire en heb daarin al langer werk gemaakt, en dat is toch echt een andere manier van vertellen. Ik ben nu bezig met de afwerking van een ander kort fictieproject en ga me nu ook in fictie wagen aan de ontwikkeling van langere projecten.

11) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke?

De film heeft geen eigen site of Facebook pagina. Wel heeft het FollowGent project een Facebook pagina: https://www.facebook.com/followgent/.
Binnenkort zal ik zelf weer een site hebben op www.laurahermanides.com.

Check Also

Titus De Voogdt en Hans Buyse over ‘Zodiac’!

Recent staken Titus De Voogdt (‘King of the Belgians’, ‘The Barefoot Emperor’) en Hans Buyse …