Welke Vlaamse films zien we straks in Cannes?

Morgen maakt het Filmfestival van Cannes zijn selectie bekend. Van de langspelers.  Vandaag werden al de geselecteerde kortfilms bekendgemaakt.  Geen Vlamingen.  Eén Waal.  De Luikenaar Alexandre Gilmet, student aan het INSAS, is met zijn kortfilm ‘Poubelle’ geselecteerd voor de Cinefondation. Onze kortfilmmakers waren er de vorige jaren dikwijls bij.  Maar het is lang geleden dat er een Vlaamse langspeler in één van de secties van het Festival van Cannes te zien was. Dat er Belgen bij zullen zijn, dat is met de nieuwe films van de gebroeders Dardenne (‘La fille inconnue’) en de nieuwe van Joachim Lafosse (‘L’économie du couple’) in aantocht bijna een zekerheid.  En hoewel we blijven roepen dat het goed gaat met de Vlaamse film, popelen we nu wel om het bewijs van die durende hoogconjunctuur ook eens bevestigd te zien op het grootste filmfeest van de betere cinema.  Gust Van den Berghe moet de laatste geweest zijn, met ‘Blue Bird’, die het als Vlaamse regisseur tot in Cannes schopte.  En het is natuurlijk ook al wel een tijd geleden dat Felix Van Groeningen met ‘De helaasheid der dingen’ aan de Côte d’Azur was. Dus, het wordt wel tijd.  En die Fransen moeten niet komen zeggen dat er geen aanbod is.   Dit zijn allemaal mogelijkheden. En kanshebbers.

 

Fien Troch en haar hoofdrolspeler Sebastian Van Dun op de set van ‘Home’ (foto KVdm – Cinevox)

Fien Troch : ‘Home’.   Of ze veel kans maakt op een selectie kunnen we niet zeggen, maar dat ze het verdient des te meer.  Maar met de alsmaar toenemende roep naar meer vrouwelijk talent, en nadat Ryan Gosling geen kans onverlet laat om duidelijk te maken dat hij fan is van de vrouw van zijn monteur (Nico Leunen), zou dit wel eens het jaar kunnen zijn dat Fien eindelijk thuiskomt. Want Cannes, daar hoort ze thuis.

Zie ook :

Fien Troch op de set van ‘Home’

Nico Leunen over Fien en ‘Home’

Indiewire tipt Fien en Nathalie voor Cannes

Nico Leunen, partner en monteur van Fien Troch (foto KVdm – Cinevox)

 

Nathalie Teirlinck : ‘Tonic Immobility’.  Het is haar eerste langspeler, maar als kortfilmmaakster heeft Teirlinck al wel een faam.  En ze werd eerder al getipt door Indiewire en Screen Daily.  Dat haar film grotendeels Frans gesproken is zeker een voordeel in Cannes en dat ze een Canadese actrice in de hoofdrol heeft, zal ook wel helpen. Dat haar film op de koop toe gemonteerd is door Molly Stensgaard en Morten Egholm, respectievelijk de monteuse van Lars Von Trier en de monteur van Susanne Bier, zijn zeer stevige verkoopargumenten. Als zulke mensen je beelden verknippen, dan zegt iets over het project waarmee je bezig bent en dan worden je beelden ook alleen maar beter.

Zie ook :

Nathalie Teirlinck draait ‘Tonic Immobility’

Nathalie Teirlinck over ‘Tonic Immobility’

Nathalie Teirlinck op de set van ‘Tonic Immobility’ (foto Jo Voets)

 

©Fabrizio Maltese

Bavo Defurne : ‘Souvenir’.  Dat de maker van ‘Noordzee, Texas’ in het festivalcircuit hoge ogen gooide met zijn eerste is natuurlijk een sterke troef, maar een nog veel sterker argument voor de selectieheren van Cannes is het feit dat hij Isabelle Huppert te pakken kreeg.  Nadeel is dat zij ook een hoofdrol speelt in ‘Elle’ van Paul Verhoeven en Huppert dus met een quasi-zekerheid al aanwezig is in Cannes.  Want Hollandse Paul heeft speciaal Frans geleerd om zijn eerste Franse film te kunnen inblikken.  En dat zullen die chauvinistische Fransen natuurlijk graag horen.  Anderzijds gebeurt het wel vaker dat Huppert met een paar films in Cannes zit. Ze mag geen scheet laten of ze zit in Cannes.  Een van haar tegenspelers is Johan Leysen.  Ook geen onbekende in Cannes.

Zie ook :

Bavo Defurne strikt Huppert

Pink Martini zorgt voor de muziek van ‘Souvenir’

 

Wim Willaert wordt geprepareerd voor een scène in ‘Le Ciel Flamand’ (foto KVdm – Cinevox)

 

Peter Monsaert : ‘Le Ciel Flamand’.  Peter Monsaert heeft maar één film (‘Offline’) nodig gehad om te bewijzen dat hij een regisseur is om mee rekening te houden. De in Frankrijk stilaan gekende Wim Willaert speelt dit keer niet de hoofdrol, maar wel een belangrijke bijrol. En dat kan helpen. De film gaat over een vrouw het hoerenkot overneemt van haar moeder, maar tegelijk haar dochter probeert af te schermen voor de viezigheid.  Maar dan gebeurt er iets…  De naam van Monsaert staat op het lijstje van Screen Daily.  Je mag dus gerust stellen dat hij een kanshebber is.

Zie ook : 

Het Cinevox Bioscoopjournaal over ‘Le Ciel Flamand’

Peter Monsaert draait ‘Le Ciel Flamand’

 

Peter Monsaert op de set van ‘Le Ciel Flamand’ (foto KVdm – Cinevox)

Kevin Meul : ‘My First Highway’.  Een coming-of-age film met twee tieners in de hoofdrollen : Aaron Roggeman en Romy Lauwers.  Makkelijk zal het niet zijn.  En dat Brent Vanneste van Steak Number Eight de soundtrack verzorgt klinkt hier dan wel keihard, maar zegt daar wellicht veel minder. Niettemin zijn wij ervan overtuigd dat de maker van schitterende kortfilms als ‘Het bijzondere leven van Rocky Devlaeminck’ en ‘Cadet’ niet minder dan een pareltje zal afleveren met die eerste langspeler van hem.  Dus als ze in Cannes echt de moeite doen om te kijken, als ze echt ogen in hun kop hebben, dan maakt Meul een eerlijke kans.

Zie ook : 

Kevin Meul over ‘My First Highway’

Eerste draaidag voor Kevin Meul en zijn ‘My First Highway’

Steak Number Eight op de soundtrack van ‘My First Highway’

Christophe Van Rompaey en zijn DOP David Williamson (foto KVdm – Cinevox)

 

Christophe Van Rompaey : ‘Vincent en het einde van de wereld’  Als de Fransen een zwak hebben voor een film, vergeten ze hem niet vlug.  Vandaar dat ze ‘Aanrijding in Moscou’ nog altijd niet vergeten zijn, een film die destijds een heel goeie beurt maakte in Cannes.  Het pad van Van Rompaey is sindsdien niet over rozen gelopen. Maar dat hij het kan, dat staat vast. En nu hij met een Franse ster draait, Alexandra Lamy, en zijn jonge hoofdrolspeler, Spencer Bogaert, dankzij zijn Franse agente een rol te pakken heeft in een Amerikaanse prent, heeft ‘Vincent en het einde van de wereld’ er nog een pak verkoopsargumenten bij.

Zie ook :

– Christophe Van Rompaey en Wouter Bruneel op de set van ‘Vincent en het einde van de wereld’

– Spencer Bogaert in Amerikaanse film

– Christophe Van Rompaey strikt Franse ster voor zijn film

– Alexandra Lamy is rood in ‘Vincent en het einde van de wereld’

Christophe Van Rompaey overlegt met Alexandra Lamy (foto KVdm – Cinevox)

Nic Balthazar : ‘Say Something Funny’.  Woody Allen mag dan wel het filmfestival van Cannes openen, veel valt er doorgaans niet te lachen aan de Côte d’Azur, tijdens de vertoningen van het Filmfestival van Cannes. Maar Nic Balthazar mag dan in zijn nieuwste film het verhaal vertellen van een stand-up comedian, we zijn van hem gewoon dat hij films maakt over mensen die ziek worden of sterven.  We kunnen je nu al geruststellen : de film gaat over een komiek met een burnout. Komiek ziek dus. En dat moet kunnen in Cannes. Peter Van den Begin speelt de hoofdrol.

Zie ook :

– ‘Say Something Funny’ in het bioscoopjournaal

– Triggerfinger en Henny Vrienten maken de muziek voor ‘Say Something Funny’

– Op de set van ‘Say Something Funny’

Nic Balthazar op de set van ‘Say Something Funny’ (foto KVdm – Cinevox)

Peter Brosens en Jessica Woodworth :  ‘King of the Belgians’. Brosens en Woodworth waren met ‘Altiplano’ eerder op de ‘Semaine de la Critique’ in Cannes.  En met ‘Khadak’ en ‘The Fifth Season’ waren ze onder meer in Venetië.  Vaste klanten dus van de grote festivals.  En ook al is ‘King of the Belgians’ voor deze makers van ongewone films een heel ongewone film, namelijk een komedie, toch moet je er altijd rekening mee houden dat de selectieheren rekening met hen zullen houden.

Peter Van den Begin en zijn medespelers uit ‘King of the Belgians’ (foto KVdm – Cinevox)

Zie ook :

Op de set van ‘King of the Belgians’, dat toen nog ‘Kebab Royal’ heette

Peter Brosens, Peter Van den Begin en Titus De Voogdt over ‘King of the Belgians’

Peter Van den Begin over het verhaal van ‘King of the Belgians’

Peter Van den Begin over het nut van het chronologisch draaien

Jessica Woodworth en Peter Brosens op de set van ‘King of the Belgians’ (foto KVdm – Cinevox)

 

Luk Wyns : ‘Uitschot’ : Wij verdenken Luk Wyns er niet van ‘Uitschot’ te hebben ingezonden voor selectie. Hoewel, met hem weet je natuurlijk nooit. En een festival als dat van Cannes hoort af en toe te verrassen, dus als ze zich daar in het Zuiden van Frankrijk willen overtreffen in hun onvoorspelbaarheid dan mag Luk Wyns toch een half procentje hoop koesteren.  Bovendien heeft hij de releasedatum van zijn film, die aanvankelijk eind maart moest uitkomen, verschoven naar het najaar.  Dat zal we eens op iets kunnen wijzen.

Zie ook :

‘Uitschot’ in het bioscoopjournaal

Nieuwe ‘Crimi Clowns’-film

Bülent Öztürk (foto KVdm – Cinevox)

 

Bülent Öztürk : ‘Blue Silence’. Producent Minds Meet kent de weg naar Cannes.  Caroline Strubbe was er in het verleden met ‘Lost Persons Area’, en Gust Van den Berghe was er twee keer.  Toch is de kans bijzonder klein, zoniet onbestaande dat we deze film in Cannes zullen zien. Want de Antwerpse Koerd die zijn film in Turkije heeft gedraaid, is nu nog volop aan het monteren in de kantoren van Minds Meet.  Hij liet intussen zelfs weten dat hij nog naar geen enkel festival beelden heeft opgestuurd. Dus Cannes zal het niet worden voor Bülent.   Maar dat de maker van ‘Houses with Small Windows’ vroeg of laat met die eerste langspeler van hem op een groot festival terechtkomt, daar mag je zeker van zijn.

 

Check Also

Titus De Voogdt en Hans Buyse over ‘Zodiac’!

Recent staken Titus De Voogdt (‘King of the Belgians’, ‘The Barefoot Emperor’) en Hans Buyse …