Wim Coryn en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

Enkele jaren geleden bestond zijn functie nog niet.  Vlaamse films hadden geen music supervisor.  Hij vond zichzelf uit en sindsdien is hij onmisbaar geworden in de Belgische filmindustrie.  Wellicht is er geen naam die op meer aftitelingen staat van Belgische films van de laatste jaren.  Naar eigen zeggen is het ook de quote die hij in 2016 het vaakst moest aanhoren :  “We kennen u van de aftiteling”.  Maar wij kennen hem beter. En stelden hem onze nieuwjaarsvraagjes.

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…).
Voor mij was 2015 een zeer druk jaar en dus was het even uitkijken wat 2016 zou brengen. Conclusie op het einde van 2016, het was nog drukker dan in 2015. Meer en meer producenten en regisseurs besteden passioneel meer aandacht aan de muziek (bestaande muziek, componisten…) in hun film producties en laten zich hiervoor adviseren. Naast het regelen van muziekrechten mag ik ervaren dat de rol van music supervisor meer ingeburgerd geraakt. Ook bij tv series (fictie) wordt meer aandacht besteed aan de muziekkeuze. Zo was het bijzonder aangenaam samen werken het afgelopen jaar met Willem Wallyn (TV serie -De 16) en Kevin Meul (Film – My first highway). Ik kijk uit naar de samenwerkingen met Bart De Pauw / Hiskia Van Aert (‘It’s Showtime’) en Thomas De Cock (‘Gina & Chantal’).

De afgelopen maanden zag ik op diverse festivals, interessante nieuwe Belgische films. Alleen stel ik me vraag of veel van deze films niet hun momentum van aandacht reeds kwijt zullen zijn, gezien ze pas in 2017 in de bioscopen te zien zullen zijn. Ik hoop alsnog dat ze de mensen naar de bioscoop krijgen. Een andere vraag is hoelang het nog zal duren voor Belgische films, de bioscoop zullen overslaan en direct te zien zullen zijn op digitale platform als Netflix, Telenet en andere. Staan we op een kruispunt wat betreft de film beleving? Tv series lijken de nieuwe kanalen reeds gevonden te hebben met eerste uitzending op VOD en dan uitzending via de tv zenders.


2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

Aan het aantal scenario’s die ik in de afgelopen maanden (film & tv series) mocht ontvangen, zal 2017 voor mij een boeiend en uitdagend jaar worden. Ik ben ook blij dat ik regelmatig kan / mag meewerken aan fijne producties in Wallonië. Het is zeer interessant wat daar allemaal te gebeuren staat. Ook zal ik in 2017 als music supervisor aan de slag gaan voor een aantal buitenlandse producties (Zuid-Korea, Engeland, Frankrijk..).

 
3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Het is vrij evident om gekende namen naar voor te schuiven en dat verdienen ze (meestal) ook om de aandacht te krijgen. Echter, iedere productie (film, tv series) is een verzameling van alle mensen die hieraan meewerken, van regisseur, DOP, assistenten, catering, sound enz…Voor mij zijn ze dus allemaal samen de figuren van het afgelopen jaar.

 

 

 

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Ook hier kan je met namen goochelen maar het zou leuk zijn dat we wat meer afwisseling krijgen in de afdeling acteurs / actrices. Ik gun iedereen zijn succes en veel werk maar soms heb je het gevoel dat er maar acht acteurs en vijf actrices zijn in Vlaanderen. Elke film, tv serie (veelal) dezelfde namen en gezichten terwijl er een massa talent is in Vlaanderen. Ik begrijp de economie hier wel achter maar het lijkt me een uitdaging om hieraan iets te durven doen.

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

Heb je enig idee waarom bestaande muziek in films steeds veel geld moet kosten?

Deze vraag kan ik zowat ieder jaar beantwoorden. Veel hangt af van de ambities om bestaande muziek te gebruiken en hier vooraf over te gaan nadenken zodat je daar in het budget rekening kan mee houden. Om het met een cliché te omschrijven, als je maar geld hebt voor een VW Golf, moet je geen Porsche verwachten maar we kunnen wel proberen er een gepimpte VW Golf van te maken. Laten we eerlijk zijn dat muziek een zeer waardevolle bijdrage aan een film kan zijn en dus kan het inderdaad wat geld kosten.

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?

Ik heb geluk dat ik steeds met mijn vragen bij de juiste mensen terecht kan en dat ze ook nog willen antwoorden.

Zie ook :

Anderen die onze nieuwjaarsvraagjes hebben beantwoord

Check Also

Stijn Ylode De Gezelle qdsfqeryz(è!(i!eèifghj

Stijn Ylode De Gezelle over zijn beklijvende soundtrack voor ‘Milano’

Stijn Ylode De Gezelle componeerde een tedere doch beklijvende score voor zijn partner Christina Vandekerckhove haar …