Er zijn ontzettend veel mensen die hun zegje zouden kunnen doen. Maar de jury heeft gesproken. De jury onder leiding van Jan Leyers. Een jury met vooral mensen uit de filmbranche erin. Oostende werkt met een jury, de Magritte’s en sinds dit jaar ook de Gouden Kalveren in Nederland, doen het met een academie. Iedereen die zijn strepen heeft verdiend in de filmbranche mag er meestemmen. Zo ging het vroeger ook bij de uitreiking van de Platteau-prijzen. Nadeel was dat het toen te zeer een ons-kent-ons-bekroning werd, zo zeggen de tegenstanders van dat systeem. Tegenstanders van het huidige systeem betreuren dan weer dat er geen constante zit in de beoordeling van de films voor de jury. Afhankelijk van de samenstelling van de jury helt de keuze over naar meer of minder populaire films. Dit jaar zijn met de favorieten ‘Waste Land’, ‘Paradise Trips’ en ‘Violet’ duidelijk de minder populaire films favoriet. We vroegen aan enkele mensen uit de branche of het een goed filmjaar was, wie volgens hen straks zeker in de prijzen moet vallen en of er een naam was die ze graag genomineerd hadden gezien.
David Cantens
David Cantens was iemand die we dit jaar konden ontdekken op het kleine en het grote scherm. Vooral met zijn vertolking in de serie ‘Marsman’ van Matthias Sercu en Eshref Reybrouck liet hij van zich spreken, maar ook in het helaas onderschatte ‘Brabançonne’ maakte hij een geweldige indruk en ook in de sier ‘Nieuw Texas’ was hij van de partij. Zelf was hij onder de indruk van de Vlaamse releases van ‘Image’ en ‘Bowling Balls’, zo verklapte hij ons . “Twee verschillende stijlen maar heel erg vernieuwend in hun genre. Ik vond het een zeer interessant filmjaar. Mijn grote favorieten internationaal waren ‘Birdman’ en ‘A most violent year’.” Wie voor hem mag winnen? We vroegen het hem uiteraard ook. En dit is wat hij antwoordde : “Bij beste vrouwelijke actrice zit ik in dubio. Ik was al onder de indruk van Laura Verlinden bij ‘De Behandeling’ en in ‘Image’ was ze zo ontzettend sterk! Maar.. ik heb zeer nauw samengewerkt met Amaryllis Uitterlinden op de set van ‘Brabançonne’ en met welke overgave ze elke dag op de set stond en de kwetsbaarheid van haar personage durfde op te zoeken, liet mij telkens versteld staan. Dat de beste moge winnen. Verder hoop ik dat Jeroen Perceval wint in de categorie beste mannelijke bijrol al zou dat na ‘Rundskop’, ‘Borgman’ en ‘Paradise Trips’ ook snel beste Mannelijke hoofdrol mogen worden wat mij betreft. Ik ben telkens zeer onder de indruk van zijn prestaties en zeer grote fan van zijn film- en hip-hopwerk. En beste vrouwelijke bijrol: Charlotte Anne Bongaerts voor Image. Definitely! ;-)” Gevraagd naar de namen die hij mist in de lijst van de nominaties, aarzelt hij niet : “Jaak Van Assche in ‘Lee & Cindy. C’. Die had ik er toch wel graag bij gezien.”
Koen Mortier
Koen Mortier is zelf regisseur (‘Ex-drummer’ en ’22 mei’), maar ook producer. Zo heeft hij onder meer ‘Waste Land’ geproduceerd, samen met zijn levenspartner Eurydice Gysel. De film van Pieter Van Hees is met 13 nominaties dé grote favoriet voor de Ensors, en Koen zegt dan ook : “Ik hoop dat ‘Waste Land’ er zoveel mogelijk wint en dat de overige naar ‘Violet’ gaan. Als ik de nominaties overloop, dan mis ik vooral ‘Schneider vs. Bax’ in de lijst van nominaties voor de beste co-producties. Toch een serieuze uitschuiver dat die film er niet bij is.”
Annick Christiaens
Iemand die we veel te weinig aan het werk zien bij ons, maar des te meer aanwezig is in de buurlanden is Annick Christiaens. Zij treedt geregeld aan in Franse films en mag op 23 september het Nederlands Filmfestival helpen openen met ‘J. Kessels’ waarin ze een belangrijke rol vertolkt. “Ik vond het een heel divers Vlaamse filmjaar,” zegt Annick, die een duidelijke mening heeft en die niet voor zichzelf houdt. Zo hebben we het graag. “Ik was blij dat Vlaanderen Jérémie Renier aan het werk kon zien, dankzij Matthias Schoenaerts, die intussen terecht de kans heeft gegrepen om es geen getormenteerde type te moeten spelen, maar heel redelijke mensen. Ik vond ‘Brabançonne’ een heel leuke en geslaagde onderneming, die echt alleen voor dit land kon dienen, vanwege de liedjes en de twee taalgebieden. Maar ja, Vlaanderen gaat vooral plat dingen die elders al gedaan zijn, dus ‘Brabançonne’ kreeg niet echt succes. De hype van ‘Paradise Trips’ bevestigt mijn theorie. Een zeer vlak verhaaltje over vader-zoon, waarbij het lijkt alsof de vader in de jaren ’50 huwde en dus nu geen 60 maar 80 had moeten zijn; Maar als iedereen het zo geweldig vindt omdat er personages gemaakt zijn en een decor, dan is mijn niet-stem geen issue. Ik zou als beste film van diegene die overbleven in die categorie, dus ‘Waste Land’ en ‘Image’ aanduiden, beste regie Vincent Bal, beste actrice Amaryllis Uyterlinden – beste acteur de Gène en beste bijrol de Nederlandse actrice in ‘Paradise Trips’, want ze wist zelf niet eens wat ze nu precies moest spelen en toch was ze geloofwaardig, chapeau.”
Ruben Nollet
Ruben is een topper in de Vlaamse filmjournalistiek die al jaren films ziet, bespreekt, fileert, analyseert, en bejubelt indien nodig. Je zag hem destijds wel vaker op Canvas passeren, je hoorde hem op Studio Brussel, je leest hem in De Tijd, het filmblad Vertoog en in tal van andere publicaties en digitale media waar met serieux en in stijl over film gesproken wordt. Hij ziet alle films die uitkomen, en heeft ook alle Vlaamse gezien. Benieuwd wat hij ervan dacht.
“Ik heb tamelijk veel van de Vlaamse releases gezien, ja. Ik vond het geen slecht jaar, maar ook geen hoogvlieger. De ironie wil dat het nieuwe jaar, dat blijkbaar vanaf september begint, al meteen een stuk meer indruk maakt (zie onder meer ‘Cafard’, ‘Café Derby’ en vooral ‘D’Ardennen’)
Ruben was zo vriendelijk om voor elke categorie waarin een Ensor wordt uitgereikt zijn prognose te maken. Als u er nog wilt op wedden, hier een handleiding die van pas kan komen bij de bookmaker :
– Beste Film: ‘Waste Land’
– Beste Regisseur: Pieter Van Hees
– Beste Scenario:‘Waste Land’
– Beste Acteur: Nabil Mallat
– Beste Actrice: Natali Broods
– Acteur Bijrol: Peter Van den Begin
– Actrice Bijrol:Babetida Sadjo
– Muziek: Walter Hus
– DoP: Menno Mans
– Art Direction: Yves Verstraete
– Kostuum: Kristin Van Passel
– Montage: Nico Leunen – ‘Waste Land’
– Debuut: Maurice Luijten
– Make-up: Saskia Verreycken
– Coproductie: ‘Alléluia’
En hij vermeldde er ook nog bij wie volgens hem absoluut ontbreekt in de lijst van de genomineerden: Tom Audenaert als beste mannelijke bijrol in ‘Brabançonne’
Jos Van Den Bergh
Jos was jaren filmjournalist, maakte wondermooie filmprogramma’s voor de VPRO en staat nu al verschillende jaren aan het hoofd van de zaal die eigenlijk constant films programmeert die je moet zien : Cinema Zuid. Zeg maar het Antwerpse Filmmuseum. Jos heeft ook veel van de Vlaamse films gezien. ” Ja, quasi alle Vlaamse films gezien behalve de unaniem neergesabelde ‘Lee & Cindy C.’ en die andere ‘komedie’. Ik vond het een redelijk goed filmjaar.” Als Jos winnaars moet kiezen, dan denkt hij vooral aan de film ‘Violet’, net als de regisseur van die film, Bas Devos, hij zou ook graag Gène Bervoets zien winnen voor beste acteur, terwijl Amaryllis Uitterlinden dan weer de prijs voor beste actrice mee naar huis mag nemen, wat hem betreft. Walter Hus mag van Jos de prijs voor de beste muziek krijgen, terwijl de Ensor voor het beste camerawerk naar Nicolas Karakatsanis mag gaan.
Yoshi Aesaert
Yoshi is een piepjonge producer die de laatste tijd heel veel van zich laat spreken. ‘Wat mannen willen’ wordt een film van hem, en we hebben de voorbije maanden zijn naam talloze keren horen vallen bij verschillende grote coproducties met Nederland. Een man die zich in korte tijd op ’s lands filmkaart heeft weten te positioneren. Hij kent onze filmmarkt beter dan wie ook. “Ik probeer er een gewoonte van te maken alle Vlaamse films te zien, kwestie van te weten wat er speelt. Helaas slaag ik daar wegens tijdsgebrek niet altijd in. Vorig filmjaar waren we natuurlijk erg verwend waardoor voor het voorbije jaar de lat meteen hoog lag. Toch zijn we er in Vlaanderen weer in geslaagd om een aantal kwalitatieve films te produceren, en daar mogen we erg trots op zijn.”
“Ik was vooral echt onder de indruk van ‘Paradise Trips’. Het scenario zit zo goed in elkaar waardoor de goede regie van Raf Reyntjens mooi tot z’n recht komt. Om nog maar te zwijgen van de enorme prestatie van Gene Bervoets in z’n glansrol als Mario.
Verder mag ook Nicolas Karakatsanis zijn Ensor ophalen, wat mij betreft. De manier waarop hij alles in beeld brengt en de stijl die hij keer op keer neerzet is zo schoon!
Yves Verstraete wil ik ook absoluut z’n Ensor geven voor z’n mooie werk in ‘Paradise Trips’ en om hem te bedanken voor alles, voor z’n vele werk en voor hem als mens. En op de vraag welke naam ik mis op de lijst van de nominaties, wil ik graag Roel Mondelaers voor ‘Plan Bart’ aanhalen. Zonde dat die film geen nominatie kreeg.”
Roel Van Bambost
Mister film in Vlaanderen. Ward Verrijcken mag dan sinds zijn pensioen zijn taken bij de VRT grotendeels hebben overgenomen, Roel Van Bambost blijft heel actief als journalist in de filmsector. Hij blijft voor tal van media aan de slag, zetelt in de raad van bestuur van het Film Fest Gent, en de enige reden waarom we hem in deze periode zelden in Oostende zien, is dat hij op tal van nog grotere buitenlandse festivals rondhangt. Roel heeft het voorbije jaar uiteraard ook weer alle Vlaamse films gezien en deelde graag zijn strenge, maar rechtvaardige oordeel met ons.
“Ik heb heel wat films gezien, niet allemaal! Het was een vruchtbaar filmjaar, met daarom niet allemaal films die de moeite waard waren. Er zijn een paar films die volgens mij wat té veel eer gekregen hebben. ‘Violet’ is er daar één van: een veelbelovend debuut, maar geen meesterwerk. Dus sorry Bas Devos, van mij krijg je geen beste regisseur/beste film prijs. Daarvoor is het nog te vroeg. Ook ‘Image’ viel me tegen, ondanks de sterke kortfilm ‘Broeders’, die ‘Image’ voorafging. Ik kijk wel uit naar de volgende film: ‘Black’. Ik zag Laura Verlinden graag bezig in de kortfilm, ‘Dood van een schaduw’, en in de nieuwe film van Jaco, ‘Le tout nouveau testament’, maar ze was verkeerd gecast in ‘Image’. Dus alles op een rij gezet, mag van mij vooral ‘Waste Land’ winnen. En misschien ook toch vermelden dat van mijn part ‘Brabançonne’ best wat meer nominaties had mogen krijgen.”
Zie ook :
De nominaties voor de Ensors voor de langspeelfilms
De nominaties voor de Ensors voor kortfilms en documentaires
Gène Bervoets hoopt op een Ensor
Michiel Thomas speciaal in België voor de Ensors