Weinig Vlaamse, maar wel sterke kortfilms tijdens het BSFF in Brussel

Volgende week gaat in Brussel het 20ste Belgian Short Film Festival van start in Brussel. Een feestelijke editie dus.  Naar goeie gewoonte met enkele, maar veel te weinig Vlaamse kortfilms.  Want de nationale kortfilmcompetitie is er even traditiegetrouw voornamelijk Franstalig. Laten we het van de goeie kant bekijken en de kans grijpen om ook eens te zien wat aan de andere kant van de taalgrens gebeurt op kortfilmvlak.  Alle Franstalige kortfilms uit de nationale competitie zijn trouwens Nederlands ondertiteld.  En de Vlaamse films in de selectie zijn stuk voor stuk kleppers.  En dus lang niet kansloos. In het verleden bleek trouwens al wel vaker dat er soms niet veel Vlaamse films geselecteerd moeten zijn om er de competitie te winnen.

Het is vooral uitkijken naar de Belgische première van ‘Saint Hubert‘, de nieuwe kortfilm van Jules Comes die eerder het BSFF won met zijn eerste ‘Dit is Ronald’. Comes wist voor die eerste al kleppers van namen te strikken en voor zijn tweede is het niet anders. Hij kan rekenen op Wim Opbrouck en Wouter Hendrickx om een verhaal te vertellen van een teruggetrokken boswachter met een hoekje af. Hij heeft zich opgeworpen als de verdediger van de natuur en de dieren.  En komt zo in botsing met het systeem. Het speelt zich af in de Oostkantons en Comes heeft het onder andere over de rust van de natuur tegenover de drukte van het stadsleven.

Foto’s ‘Saint Hubert’ – © Las Belgas

Wim Opbrouck enerzijds als dreigende boswachter, anderzijds is hij dan ook weer te zien als een beminnelijke drag queen in ‘Dag vreemde man’, de nieuwste van Anthony Schatteman. Anthony Schatteman won met zijn eerste kortfilm, ‘Kus me zachtjes’, destijds al de publieksprijs binnen de sectie ‘Next Generation’ op het BSFF.

‘Downside Up’ van Peter Ghesquière, die tot onze verbazing niet geselecteerd is voor Cannes, won onlangs nog de Sabam Prijs voor beste Belgische Kortfilm op het BIFFF, nadat de film eerder al de Humo Award en de publieksprijs won op het IKL in Leuven, start sowieso weer als favoriet. Ghesquière zal er zelf niet bij kunnen zijn, want hij staat momenteel als eerste a.d. op de set van ‘Coureur’ van Kenneth Mercken.  Wat ons bijna laat vermoeden dat het een goeie film moet worden. Andere films waar hij als eerste assistent op de set stond aanwezigheid op een set leidt wel vaker

Downside Up vertelt het verhaal van een wereld waarin iedereen het syndroom van Down heeft. Op een dag wordt er een jongen geboren die “anders” is…

Maaike Neuville mag ook haar nieuwste, ‘Perfect Darkness’, presenteren in haar Brussel. Haar film ging enkele maanden geleden in première in Leuven. Nadat Maaike met ‘Sonnet 81’ in Leuven al de debuutprijs won en daar een Wildcard bovenop kreeg, is het nog net geen wiskundige zekerheid dat ze ooit een langspeler regisseert.  ‘Perfect Darkness’ was voor haar een oefening waarbij ze minder mensen voor de camera wou.  En meer emoties.  Ze draaide alles in één take. En baseerde zich op de muziek van ‘Verklärte Nacht’ van Arnold Schönberg en het gelijknamige gedicht van Richard Dehmel. Haar film gaat over de machtige natuur. En is ook een liefdesverhaal.

 

Nog enkele Vlaamse filmmakers in de sectie ‘Next Generation’, waaronder ‘For Sale’ van Charles Dhondt en Jietske Vermoortele, ‘Heimat’ van Sam Peeters, ‘Play Boys’ van Vincent Lynen en ‘Kastaars’ van Jasmine Elsen. In diezelfde sectie vind je ook ‘Paul est là’ van Valentina Maurel, een Belgische studentenfilms die geselecteerd is voor het festival van Cannes.

 

Zie ook : tickets te winnen voor het BSFF op onze wedstrijdpagina

Check Also

Matteo Simoni en Basil Wheatly over hun rol in ‘Milano’

We Love Cinema sprak met Matteo Simoni en Basil Wheatly die de hoofdrollen in ‘Milano’ …