Wordt 2017 een goed jaar voor de Vlaamse film? Het jaar is in ieder geval geweldig gestart met twee kleppers als ‘Home’ en ‘Dode Hoek’. Wellicht komen er dit jaar geen 15 Vlaamse films uit zoals enkele jaren geleden, maar we kunnen vooral uitkijken naar goeie films en het zou ons niet verwonderen, mochten de kassa’s een paar keer serieus aan het rinkelen gaan.
8 februari
‘Le passé devant nous’ : Een wondermooie en zeer aangrijpende film over een bloedmooie vrouw die op de vlucht voor haar verleden als luxe-callgirl aan de slag is in een Brussel dat haar toestaat om in het niets te verdwijnen. Maar Brussel krijgt stilaan een gezicht en zij een geschiedenis wanneer haar kind voor de deur blijkt te staan. Nathalie Teirlinck wist voor haar langspeelfilmdebuut de Canadese actrice Evelyne Brochu te strikken. Een ontroerde Brochu uitte bij het slot van het Filmfestival van Oostende, na het zien van de film, haar dankbaarheid voor de prachtrol die de Gentse regisseuse haar bezorgde, terwijl Teirlinck op haar beurt uiterst dankbaar was voor de manier waarop Brochu zich gesmeten had. Samen met cameraman Frank Van den Eeden wisten beide dames aan het jongetje in de film een al even sublieme vertolking te ontlokken.
Klik HIER voor de trailer
22 februari
‘D5R’ : Is het een rage, een trend of een plaag? Alle jeugdseries krijgen tegenwoordig een afgeleide in bioscoopvorm. En waarom ook niet? Wellicht zijn er nog die dromen van een carrière als die van Gerd Verhulst. Na 4 succesvolle seizoenen krijgt dus ook de Ketnet-reeks die gemaakt werd in samenwerking met Awel en het Kinderrechtencommissariaat een vervolg in de bioscoop. De vijf jeugdvrienden komen terug bij elkaar om het stadspark te redden waar ze zijn opgegroeid. Naast de vijf vrienden, krijgen ook Ish Ait Hamou, Hans Bonte (burgemeester van Vilvoorde), Regi Pinxten en Maureen Vanherberghen, een rol in het verhaal. (22 februari 2017)
‘Allemaal Familie’ : Een ensemblefilm waarin we de liefdesperikelen volgen van een bejaard koppel en hun kinderen. Lijkt het pad van de vele betrokkenen aanvankelijk over rozen te gaan, dan maken ze in de loop van de film kennis met de doornen. Een bitterzoete komende is het gevolg. Waarin Steve Geerts en Bill Barberis, samen met Natalie Meskens het voortouw nemen. Maar ook Bob De Moor, Gilda De Bal, Wouter Hendrickx en Inge Paulussen hebben rollen waar wel degelijk vlees aan zit. Grotendeels mensen dus die uit de tv-wereld komen. Net als Dries Vos, regisseur van ‘Biker Boys’ en ‘Patrouille Linkeroever’ die met ‘Allemaal familie’ zijn langspeelfilmdebuut maakt. Ook Bart Peeters debuteert. Hij verzorgt voor het eerst een filmscore.
Klik HIER voor de trailer
1 maart
‘My First Highway’ : De debuutfilm van Kevin Meul waarin een jonge kerel met zijn gezin op een camping in Spanje vertoeft en het geluk heeft om een vakantieliefje te vinden. Maar de dame is wel heel avontuurlijk en haar hang naar avontuur brengt hem in nauwe schoentjes. Met Aäron Roggeman en Romy Lauwers. En met muziek van Brent Vanneste van Steak Number Eight. Ook Mathias Sercu, Natali Broods en Ruth Becquart doen mee, maar zij komen geen moment scherp in beeld, in deze eigenzinnige, maar niettemin toegankelijke coming-of-age film. Klinkt nog altijd beter dan te zeggen : ‘ontluikingsfilm’, of ‘film over de eerste ontluikende liefde’. (1 maart)
Klik HIER voor de trailer
15 maart
‘Sprakeloos’ is een aangrijpende ode aan de moeder van Tom Lanoye. Wanneer het noodlot toeslaat en de theatrale, fiere Josée na een beroerte nog slechts een schim is van zichzelf, stort de wereld van succesvolle schrijver Jan Meerman in. De romancier, vertolkt door Stany Crets, blikt melancholisch terug op zijn jeugd, terwijl hij zijn moeder – gespeeld door Viviane De Muynck – verder ziet aftakelen. Ook Marie Vinck speelt mee in de film die geregisseerd wordt door haar moeder, Hilde Van Mieghem (‘Smoorverliefd’).
Klik HIER voor de trailer
‘H.I.T.’ kan het zich met zo’n naam niet veroorloven een flop te worden. En dat zal ook niet het geval zijn. Want de eerste langspeler van de Romeo’s zal naast de fans van het zingende trio wellicht ook een pak ramptoeristen aantrekken. Chris, Davy en Gunther zullen er geen traan om laten, uiteindelijk zijn zij degenen die lachen op weg naar de bank. En met hen nog een legioen charmezangers die allen een liedje mogen zingen zullen als zichzelf te zien zijn, maar dan net ietsje anders. Er is dus hoop. Het decor van de film is de leefwereld van De Romeo’s. Waardoor sommigen geneigd zullen zijn om van een horrorfilm te spreken.
Klik HIER voor de trailer
13 september
‘Cargo’ brengt het ruwe verhaal van drie broers die het familiebedrijf in de visserij proberen te redden van de ondergang. De passie voor hun vak maar ook voor hun geliefden drijft hen echter tot wanhopige acties. Gilles Coulier (‘Bevergem’), die eerder 3 fel gesmaakte en veel bekroonde kortfilms maakte, schreef het scenario met Tom Dupont en maakt met deze ‘Cargo’ zijn langspeelfilmdebuut. De hoofdrollen worden vertolkt door Sam Louwyck (Jean Broucke), Wim Willaert (Francis Broucke) en Sebastien Dewaele (William Broucke). Andere rollen zijn weggelegd voor Roland Van Campenhout (Leon Broucke), Chiel Vande Vyvere, Josse De Pauw, Gilles De Schryver en Mathias Sercu. De Wereldvrede is het productiehuis dat gerund wordt door Gilles Coulier, Gilles De Schryver en Wouter Sap. Wij gokken erop dat dit de openingsfilm van het FF van Oostende wordt, want het verhaal is vrijwel helemaal gedraaid in Oostende en de stad participeert. En als alles meezit, dan moet deze film openen in Cannes, waar Gilles eerder al met twee van zijn kortfilms geselecteerd was.
Klik HIER voor reportage ‘Cargo’ in bioscoopjournaal
25 oktober
‘Het Tweede Gelaat’ : Dit is, na ‘De Zaak Alzheimer’ en ‘Dossier K.’, het sluitstuk van een filmtrilogie gebaseerd op Jef Geeraerts’ “Vincke & Verstuyft” reeks. Voor deze verfilming van het boek “Double Face” vinden we opnieuw Koen De Bouw en Werner De Smedt in de beide hoofdrollen. ‘Het Tweede Gelaat’ wordt geregisseerd door Jan Verheyen die eerder ook al ‘Dossier K.’ onder regie nam. Het is zijn 14de film. Ook Greg Timmermans is er opnieuw bij in de gedaante van inspecteur Cassier en er zijn belangrijke rollen voor Hilde Heijnen en nieuwkomer Sofie Hoflack. In ‘Het Tweede Gelaat’ gaat de onvoorwaardelijke vriendschap tussen commissarissen Vincke en Verstuyft door diepe dalen als ze worden geconfronteerd met een reeks gruwelijke moorden.
Klik HIER voor de eerste teaser
13 december
‘Untitled Studio 100 project’ : Zou dat de eerste film wordt van de tweede K3? Zou best kunnen.
20 december
‘FC De Kampioenen 3’ : workaholic Jan Verheyen kan maar niet genoeg krijgen van de kolder van de Kampioenen. Jan is nu eenmaal niet vies van de massa en de kassa, en nadat de eerste twee films tot echte kaskrakers uitgroeiden, kan hij niet weerstaan aan de lokroep van het succes. Wel straf, twee kaskrakers in 3 maanden uit. Met een beetje geluk staat ‘Het tweede gelaat’ nog op de affiche als de nieuwe avonturen van ‘De Kampioenen’ op de kijker worden losgelaten. De nieuwe film, de vijftiende van Verheyen, wordt voor een deel in Zuid-Afrika gedraaid. Meer weten we er nog niet over.
Zien we deze nog in 2017? Afwachten!
‘Le Fidèle’ is natuurlijk de langverwachte nieuwe film van regisseur Michaël R. Roskam, die aan twee topfilms, ‘Rundskop’ (2011) en ‘The Drop’ (2014), genoeg had om filmliefhebbers uit alle landen te laten popelen om ‘Le Fidèle’ te zien. Veel heeft natuurlijk ook te maken met de cast die aangevoerd wordt door Matthias Schoenaerts en Adèle Exarchopoulos. Het gaat om een donker liefdesdrama dat zich afspeelt tegen de achtergrond van het Belgische misdaadmilieu. Andere rollen worden vertolkt door o.a. Sam Louwyck en Stefaan Degand.
‘Charlie en Hannah gaan uit’ is de debuutfilm van Bert Scholiers en gaat over een vrijdagavond uit in het leven van twee Antwerpse twintigers. Een film over liefjes, werk seks, exen, studeren en veel rode wijn. Of beter gezegd een gestoorde praatfilm over verdwalen op de noordpool, verleiden in zwarte gaten en ontsnappen aan satan. Een ode aan het ongedwongene leven van mid-twintigers met te veel tijd en te weinig belkrediet. Daphne Wellens en Evelien Bosmans spelen de hoofdrollen en ook Frances Lefebure is van de partij. Bert Scholiers was tot nu toe vooral bekend als scenarist. Hij schreef onder meer, samen met Hilde Van Mieghem, het script van ‘Smoorverliefd’. Voor het scenario van ‘Sprakeloos’ kreeg datzelfde tweetal ook nog een steuntje van Tom Lanoye.
‘Zagros’ is de eerste langspeler van de Koerdische Belg Sahim Omar Kalifa, die met zijn kortfilms als ‘Baghdad Messi’ over de hele topprijzen won. Zijn film vertelt het verhaal van Zagros, een jonge Koerdische schaapsherder wiens vrouw Havin van ontrouw beschuldigd wordt door haar schoonfamilie. In de cultuur waarin ze vertoeft, is zo’n beschuldiging zo goed als een doodstraf, en dus vlucht ze naar België met haar 9-jarige dochtertje Rayhan. Overtuigd van haar onschuld, gaat Zagros haar achterna om in het buitenland een nieuw leven met haar te beginnen. Maar dan komt zijn vader op bezoek en brengt hij zijn zoon aan het twijfelen : zou Havin hem werkelijk wel trouw gebleven zijn? Halima Ilter vertolkt de rol van Havin en Zagros wordt gespeeld door Feyyaz Duman. En ook Maaike Neuville is in de film te zien.
‘Blue Silence’ is dan weer het langspeelfilmdebuut van een andere Belgische Koerd, Bülent Öztürk. Zijn film vertelt het verhaal van ene Hakan, die in een militair, psychiatrisch hospitaal elke nacht vecht tegen nachtmerries die hem bespoken. Met de tedere hulp van verpleegster Ayla, herstelt hij geleidelijk aan van een posttraumatische stress-stoornis. Bülent Özturk won enkele jaren geleden op het Festival van Venetië de prijs voor de beste kortfilm met zijn ‘Houses with Small Windows’. En hoewel de eerste teaser van ‘Blue Silence’ nog niet veel prijs geeft, weet hij wel al te intrigeren.
Klik HIER voor de eerste teaser.
‘Alleen Eline’ moet een romantisch drama worden met o.a. Line Pillet, Yannick de Coster en Joren Seldeslachts in de hoofdrollen. Het scenario en de regie liggen in handen van Hugo Van Laere, die in het verleden ook al de scenario’s schreef van de film ‘Dennis van Rita’ en de telenovela’s ‘Sara’ en ‘David’. Hij vertelt het verhaal van Eline (Line Pillet), een onzekere jonge fysiotherapeute, die zich ontfermt over de zesjarige Joy (Morag Campbell), de dochter van de verbitterde en wantrouwige weduwnaar Lars (Yannick de Coster). Joy belandde door een auto-ongeval in een revalidatiecentrum. Al gauw beseft Eline dat de vader de sleutel is tot het herstel van de dochter. In haar vastberadenheid om Joy te helpen, schuift ze haar onzekerheid aan de kant en gaat ze de confrontatie aan met Lars. Haar eigen transformatie zorgt ook voor een transformatie bij Lars, die blijkt te vechten tegen demonen uit zijn verleden.
‘Resurrection’ moet de eerste langspeler worden van Kristof Hoornaert. De opnamen vonden vorig jaar plaats. Het scenario dateert al van 2003 en kwam via veel omwegen terecht bij Fobic Films, waar producenten Mariano Vanhoof en Geoffrey Enthoven de selfmade-regisseur alle vertrouwen gaven om zijn artistieke film eindelijk te kunnen realiseren. Hoornaert werkte als arbeider in fabrieken terwijl hij zijn eerste 3 kortfilms maakte (‘Kaïn’, ‘The Fall’, ‘Empire’), met uiteindelijk als doel deze langspeler ooit te kunnen maken. Je kan dus wel spreken van een passieproject. Hij kon rekenen op een fantastische cast en crew. Een meesterlijke Johan Leysen, een Gilles De Schryver zoals we die nog nooit hebben gezien en ook een heel overtuigende Kris Cuppens en Thomas Ryckewaert.
Volgende week meer nieuws over de films die net ingeblikt zijn of de komende maanden gedraaid worden, waaronder ‘Façades’ van Kaat Beels en Nathalie Basteyns, ‘Vele Hemels boven de Zevende’, de verfilming van het boek van Griet Op de Beeck door Jan Matthys, maar ook ‘Coureur’ van Kenneth Mercken, en ‘Patser’ van Adil en Bilall.