Vanaf woensdag 9 september loopt The Racer in de zalen, een film die mee wordt gedreven door de muziek van Hannes De Maeyer.
Na o.a. drie langspeelfilms voor Adil El Arbi & Bilall Fallah en de filmscore voor de spektakelfilm Torpedo, componeerde Hannes De Maeyer nu ook de muziek voor het Iers-Belgische Tour-de-France drama The Racer.
De film werd geregisseerd door Kieron J. Walsh en de hoofdrollen zijn voor Louis Talpe, Matteo Simoni, Tara Lee en Iain Glen. We volgen een ‘Super-domestique’ tijdens de meest dramatische dagen van zijn leven: hij voelt dat het einde van zijn carrière in zicht is.
Om dit spannende verhaal van een onverholen mannelijke wereld – waar mannen, omwille van het fietsen, bereid zijn hun leven in gevaar te brengen – in muziek te vertalen, heeft Hannes De Maeyer een hybride score gecomponeerd, die zowel de adrenaline van de actie als het dramatische verhaal van de geobsedeerde hoofdrolspeler weergeeft:
“Het klikte goed tussen Kieron en mij, ik denk dat ik snel op dezelfde golflengte zat en wist waar hij naartoe wou met de muziek. Het repetitieve, minimalistische in de muziek – zowel in noten, motieven als percussie (zoals Marimba of elektronische percussie) – weerspiegelt het repetitieve van het trappen op de fiets, de cadans. De 3 ‘Stage’-tracks hebben een stevige elektronische basis en illustreren de adrenaline die de renners door hun lijf voelen stromen bij aanvang van elke spannende race.
‘Stage 1: Dublin-Dublin’ bijvoorbeeld moest het gemengde gevoel van angst en opwinding weerspiegelen dat Dom en zijn teamgenoten voelen als ze bij de startlijn komen, maar ook het spannende besef dat ze allen deelnemen aan dé Tour – je hoort als het ware de 164 harten van de coureurs in sneltempo kloppen!”
“Daarenboven wou Kieron voor het eerste thema ook graag een vermenging tussen sound en muziek en daarvoor heb ik – via percussie – het geluid van een fietsketting nagebootst. Dat element heb ik in de rest van de soundtrack een aantal keren laten terugkomen”, zegt De Maeyer.
“Zowel het elektronische als het orkestrale aspect van de muziek zijn voor deze film belangrijk. Het was nooit de bedoeling om een puur orkestrale score te maken, maar eerder om te zoeken naar een originele sound en sfeer. De akoestische instrumenten, op een achtergrond van elektronische klanken, geven bepaalde scènes dan de nodige emotie. Het was belangrijk om ook het menselijke karakter van Dom en zijn emoties te benadrukken. Dat hoor je bijvoorbeeld in ‘Making the Armband’, maar ook in andere thema’s komen deze klanken en motiefjes terug.”
Voor de opnames van het orkestrale gedeelte, werkte Hannes, zoals vaak, samen met het Budapest Art Orchestra, dat eerder ook samenwerkte met Johann Johannsson voor diens Sicario.
“In deze soundtrack heb ik veel proberen spelen met klankkleur van de strijkers. Bijna elke cue hebben we in 2 opnamepasses over elkaar opgenomen, waarbij voor de overdub telkens een verschillende techniek werd gebruikt. Bijna nooit klinken noten enkel arco (gewoon gestreken), maar wel arco gecombineerd met tremolo, herhaalde 8ste noten, harmonieken (fluittonen), waardoor de klank steeds blijft bewegen en niet statisch blijft.
Solo viool voegt extra gevoel en emotie toe aan de tracks. Bij momenten ook een lichte Ierse etnische toets, al is dit zeker geen groot kenmerk. Maar wel een leuke toevoeging, aangezien de regisseur Iers is, en de film zich in Ierland afspeelt.”
Beluister via deze link het volledige ‘The Racer Original Motion Picture Soundtrack‘ album.