Seppe van Groeningen en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

102 credits staan er bij zijn naam als je de filmografie van Seppe van Groeningen bekijkt op imdb.  Weinigen van bij ons die zo goed weet hoe een filmset eruitziet.  Hij staat op sets in ons land, maar even goed in Nederland, Frankrijk en nog meer exotische producties.  In de hoedanigheid van sound mixer, sound recordist, sound engineer, boom operator en meer van die functies die alles met klank en geluid te maken hebben.  En als hij eventjes niet de oren spitst, dan zit hij vast elders met zijn gedachten.  Bij zijn geliefde die niet uit de boekjes en de kranten weg te slaan is misschien.  Of in zijn eigen verbeelding?  Want Seppe is schrijver. Daar is iedereen het over eens die zijn eerste roman, ‘Aards Paradijs’, gelezen heeft.  En nu blijkt hij ook acteur, zo lezen we in zijn antwoorden op onze vragen.


1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

2016 begon met de première van ‘Belgica’ en kon toen al niet meer stuk. Een ode aan het nachtleven. Werkelijk een pracht van een film, die door de pers in binnen- en buitenland de hemel werd ingeprezen. De acteurs spelen de pannen van het dak, de montage is geweldig, de muziek… Afijn, ik word vanzelf lyrisch als ik er aan terugdenk. Persoonlijk vind ik dit Felix zijn beste film. Hij blijft zichzelf iedere keer weer opnieuw overstijgen, ook al vond deze laatste zijn weg naar het grote publiek niet. Dardennen van Robin Pront vond ik goed gemaakt. Het enige minpunt, volgens mij, kan ook als lofbetuiging worden geïnterpreteerd: ik had de indruk naar een Belgische remake van een film van de Coen-brothers te kijken, die ik niet kende. ‘Everybody Happy’ van Nic Balthazar vond ik de slechtste prent aller tijden.
Verder heb ik dit jaar meegewerkt aan twee langspeelfilms, ‘Storm’ van Dennis Bots en ‘Oude Liefde’ van Nicole van Kilsdonk, en aan een prestigieuze serie in opdracht van KPN (het Nederlandse Telenet) en Woestijnvis. Verder mocht ik een rolletje spelen in ‘Sprakeloos’ van Hilde Van Mieghem en daarmee stond ik voor het eerst vóór de camera.


2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

In februari start ik een nieuwe reeks, ‘De Infiltrant’, met Geert Van Rampelbergh en Dirk Roofthooft, in een regie van Joël Vanhoubroeck. Voor later dit jaar zijn er al voorstellen maar nog niets concreet.

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

De revelatie op het witte doek was Tom Vermeir. Ik had hem wel al op de planken aan het werk gezien, maar wat hij in ‘Belgica’ met zijn personage neerzet, heeft mij zowel tijdens het draaien als toen ik in de zaal zat, van mijn sokken geblazen.
Wat werkelijk onvoorstelbaar is, is dat Paul Breuls, een duistere figuur in de filmwereld waarover ik al sinds ik 25 jaar geleden ben begonnen de meest waanzinnige verhalen hoor, die zijn mensen niet betaalde (de reden waarom ik er nooit voor heb gewerkt en hem dus niet heb ontmoet) en die massa’s geld via offshore bedrijven naar het buitenland zou hebben versluisd, nu pas tegen de lamp is gelopen.


4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

 

‘Home’ van Fien Troch heb ik nog niet gezien maar ik verwacht dat het de film van het jaar wordt. En dan is er de film ‘Cargo’ van Gilles Coulier waarnaar ik uitkijk.

 

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

 

Is er een bepaald soort film waarin jij gespecialiseerd bent?
Ja, in films die op de evenaar worden gedraaid.

 

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?
Aan alle regisseurs en producenten: Wie draait er binnenkort op de evenaar?

 

Zie ook :

 

Andere mensen die de Cinevox nieuwjaarsvragen beantwoord hebben

 

Check Also

Josse De Pauw over zijn rol in ‘Zondag de Negenste’!

In ‘Zondag de Negenste’, de debuutfilm van Kat Steppe die we reeds kennen van haar …