Pieter Van Hees die eerder ‘Linkeroever’ maakte en ‘Dirty Mind’ is momenteel bezig met de voorbereiding van zijn derde langspeelfilm. Die moet ‘Waste land’ gaan heten. En die film is net geselecteerd voor de 9de editie van de Co-Production Market van de Berlinale. Daarvoor zijn er 39 projecten uit 30 landen geselecteerd die er voorgesteld worden aan 450 potentiële financierings- en co-productiepartners. Een buitenkans dus om de financiering van je film rond te krijgen. Een selectie voor een film die nog moet gemaakt worden, het kan vreemd klinken in de oren van zij die niet met de filmwereld vertrouwd zijn.
‘Waste land’ is nu al geselecteerd voor de Co-Production Market van de Berlinale
Pieter, hoe word je nu geselecteerd voor zo’n markt?
Pieter : “Gewoon op basis van je scenario. En ik geloof dat je ook een deel van je financiering rond moet hebben. Op zo’n groot festival als dat van Berlijn ontvangt men vele honderden scenario’s van over de hele wereld. En dan is het wel een eer om erbij te zijn.”
En welk deel van de financiering heb je dan al rond?
Pieter : “Koen Mortier en Eurydice Gysel van CCCP/Epidemic doen de productie en ook de productiesteun van het VAF is al toegezegd. En we hebben ook al wat taxsheltergeld gevonden in België. Het Vlaamse stuk van de financiering is rond.”
En wat ga je dan zoeken op die co-production market?
Pieter : “Zelfs als we er niets vinden, is het goed om er te zijn, want zo’n selectie is een kwaliteitsmerk en kan helpen om de film, eens hij af is, gemakkelijker geselecteerd te krijgen voor belangrijke festivals of ook hem vlotter te verkopen aan het buitenland. Dus zelfs als we niet op de uitnodiging zouden ingaan is het ook al goed (lacht). Maar op zo’n market heb je sowieso veel meetings met sales-agents en tv-zenders. En we hopen dat we daar misschien al hier en daar een deal kunnen maken die we anders pas kunnen maken eens de film af is. We hebben nu waarschijnlijk al een Franse co-producent, maar we gaan in Berlijn ook nog een aantal andere financiers uit Frankrijk zien. Want de film is ook voor een groot deel Frans gesproken en dat is op zich altijd wel iets interessanter voor een buitenlandse salesagent dan een film die helemaal Vlaams gesproken is.”
Wat kan je ons al verklappen over de film? Waarover gaat hij?
Pieter : “Ik kan nog niet veel vertellen buiten het feit dat het een donkere psychologische thriller is die zich in Brussel afspeelt. Matthias Schoenaerts speelt de hoofdrol. Ook Bouli Lanners speelt een belangrijke rol, net als Natali Broods en Josse De Pauw. En we zijn nog op zoek naar een straffe Franstalige acteur. Met de namen die we al hebben denk ik dat de kans niet onbestaande is dat het acteerwerk in orde zal zijn. En wat het beeld betreft kan ik opnieuw een beroep doen op Nicolas Karakatsanis, dus dat zit ook goed. Maar over het verhaal kan ik echt nog niet veel zeggen. Ook omdat ik nog niet 100 % klaar ben.”
En wanneer ben je van plan om te draaien? Of staat daar nog geen datum op?
Pieter : “Jawel, 15 september beginnen we. We gaan draaien in september en oktober.”
Je draait deels in het Frans. Omdat het verhaal dat oplegt of om een internationaal publiek te bereiken?
Pieter : “Ik denk dat het verhaal 50/50 Nederlands-Frans is. En dat komt vooral doordat het zich in Brussel afspeelt. Matthias speelt een politieagent die in Brussel actief is en uiteraard kom je dan in veel Franstalige situaties terecht. Er gaan ook een paar Kongolezen in meespelen dus zullen er wellicht ook enkele woordjes Lingala in zitten. Bedoeling is om de realiteit van Brussel weer te geven. Dus alle talen die je in Brussel hoort, ga je in mijn film ook horen.”
Heeft Matthias getekend?
Pieter : “Niet getekend. Ze tekenen nooit hé, dat weet je toch. Maar hij heeft me drie weken geleden nog absoluut verzekerd dat hij het gaat doen. Je weet dat nooit hé. Als in augustus Martin Scorsese naar hem belt en zegt : ‘Ik heb je nu nodig’, ja, dan… Maar in principe… is het zeker. Nee, ik ben er wel gerust op. Ik ben er al twee jaar met Matthias over bezig, we zijn al een paar keer samen door enkele scènes gegaan en ik denk eerlijk gezegd dat hij er echt zin in heeft.”
‘Linkeroever’ en ‘Dirty Mind’ waren de eerste twee delen van wat jij als een trilogie omschreef.
Pieter : “Ja, en ‘Waste land’ moet het derde deel worden.”
Je had die trilogie ook een naam gegeven.
Pieter : “De Anatomie van Liefde en Pijn.”
De pijn hadden we gehad…
Pieter : “De liefde hebben we gehad, de pijn ook, maar ze komen nu alle twee terug (lacht). Dat zijn nu eenmaal sterke onderwerpen.”
Is er nog iets wat we in dit stadium moeten of mogen weten?
Pieter : “Hmmm, nee. Dat het met Matthias is, een merk dat momenteel veel deuren opent…”
Ook dankzij jou. Want jij hebt hem toch een beetje gelanceerd.
Pieter : “Ja, dank je, en Dorothée Van den Berghe voor mij.”
De selectie voor de market van de Berlinale is een goed voorteken. Een signaal dat je in de goeie richting zit ook. Ervaar je dat ook zo?
Pieter : “Ik was natuurlijk heel blij met die selectie. Maar ik moet nu natuurlijk nog de film maken. En het zou dan uiteraard wel mooi zijn en ik hoop dat ook, om op één van de drie grootste festivals ter wereld geselecteerd te geraken, misschien de Berlinale. Daar zou ik zeer blij mee zijn. Net zoals ik heel blij zou zijn wanneer er heel veel mensen naar mijn film zouden komen kijken. Ik weet alleen niet of het publiek de film als Vlaams zullen ervaren. We zien wel. Daar kan ik me moeilijk mee bezighouden op voorhand. Hij moet vooral goed worden. In mijn hoofd is het pas mijn tweede film. Want de eerste twee heb ik zo onwaarschijnlijk snel na mekaar gedraaid dat ik het gevoel had dat ze wat door mekaar gelopen zijn. En het is alsof het nog maar de eerste keer is dat het voor echt is. Snap je wat ik bedoel? De eerste keer heb ik zo eens geprobeerd. En nu weet ik hoe het allemaal werkt en zal ik het eens doen zoals het hoort.”
De film van de bevestiging of van de doorbraak?
Pieter : “Als het maar niet de film wordt van de totale ondergang (lacht).”
Nee, dat wensen we u niet toe. Wel integendeel. Veel succes en bedankt voor het gesprek.
Pieter : “Graag gedaan. En ik zie je op mijn set.”
Hoe sneller hoe liever.