Peter Brosens en Jessica Woodworth en hun Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

De voorbije dagen pakten de kranten heel graag uit met de tegenvallende bezoekcijfers voor de Vlaamse film.  Wat ze niet deden, was erop wijzen wat diezelfde Vlaamse films in het buitenland presteerden.  Hoe films als ‘Home’, ‘Cargo’, ‘Le Ciel Flamand’ en andere tal van prestigieuze festivals aandeden en ook in verschillende landen een release kregen.  Hoe bepaalde Vlaamse films (om ‘Vele hemels boven de zevende’ niet te noemen) in Nederland een dubbel aantal toeschouwers van bij ons naar de kassa lokten, of hoe films als ‘King of the Belgians’ over zowat de hele wereld prijzen bleef verzamelen en op de grootste festivals de grootste zalen rechtop kregen voor een staande ovatie.  Het publiek van bij ons mag dan niet altijd volgen, er is iets aan het bewegen.  En daar zitten mensen als Peter Brosens en Jessica Woodworth zeker voor iets tussen. Blij dat ook zij nog de moeite wilden doen om onze vragen te beantwoorden. De persoon die tikte, was Peter.

1. Waar hopen jullie in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

Dit jaar richten wij ons volop op de productie van ‘The Barefoot Emperor’, een vervolg op ‘King of the Belgians’, maar dan wel eentje met een ’twist’. Het wordt een politieke satire over hoe de laatste Koning der Belgen de eerste Keizer van Europa wordt. Wij voorzien de film na de zomer op locatie in Kroatië te draaien. Daarnaast ontwikkelt Jessica ‘Fortress’, een adaptatie van de Italiaanse klassieker ‘De Woestijn van de Tartaren’ van Dino Buzzati. Het project werd in Torino alvast bijzonder enthousiast ontvangen.

2. Welke zijn de Belgische films waar jullie naar uitkijken?

Cleo’ & ‘Girl’ & ‘Coureur’. De vraag is waar we deze films nog te zien zullen krijgen.

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

De distributeurs. Het gaat immers helemaal niet goed met de vaderlandse distributie. Een groeiend aantal filmmakers – waaronder wijzelf – moeten noodgedwongen hun films zélf aan de man brengen. Erg pijnlijk om dit in het buitenland uitgelegd te krijgen. Het is dus uitkijken naar spannende nieuwe initiatieven zoals Bedazzle van Tomas Leyers.

4. Wie breekt er internationaal door?

Peter Van den Begin. Titus De Voogdt. Lucie Debay. Bruno Georis. Gust Van den Berghe.

vlnr Bruno Georis, Peter Van den Begin, Lucie Debay, Jessica Woodworth en Peter Brosens (foto KVdm – Cinevox)

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop. Wat heeft hij volgens jullie als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

Ontzettend veel en daar zijn wij hem ontzettend dankbaar voor.

6. Hebben jullie tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

Wij wensen Erwin alvast het allerbeste toe en wij hopen dat hij de brede koers van Pierre zal verderzetten.

 

7. Wie mag van jullie de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

Peter Van den Begin, uiteraard.

 

Zie ook : 

trailer King of the Belgians

De triomf in Venetië

Anderen die onze vraagjes beantwoordden 

Check Also

Fouad Hajji over zijn rol in ‘BXL’

Fouad Hajji begon zijn carrière in de showbusiness als breakdancer. Hij diversifieerde zijn carrière door …