Internationaal filmnieuws valt momenteel vooral te rapen op en rond het Filmfestival van Berlijn, ook als het Belgische films aangaat. Zo werd net bekend dat ‘Patser’, dat volgens het Britse filmvakblad Screen International, vorige vrijdag in Vlaamstalig België en Nederland samen goed was voor 360.000. verkochte tickets, intussen ook distributiedeals heeft voor Japan en Frankrijk.
Screen International wijst erop dat ‘Patser’ echt wel een fenomeen is in de Lage Landen, al was het maar omdat het de eerste Belgische film is sinds ‘Hector’ en ‘Koko Flanel’ in de jaren tachtig, die echt scoort aan de kassa’s in Nederland. De makers van de film zijn ook fenomenen, wordt nog gezegd, en om die theorie kracht bij te zetten wordt gewezen op wat ‘Black’ hier losmaakte, en hoe de film vragen opwierp bij het label KNT, toen tal van jongeren al het mogelijke deden om de film te zien, ook al was hen dat wettelijk verboden. Screen verwijst ook naar de sterke beginafleveringen van de Amerikaanse serie ‘Snowfall’, geregisseerd door Adil en Bilall, en zegt er natuurlijk ook bij dat de heren in de loop van de komende maanden ‘Bad Boys 3’ gaan regisseren.
Het was het salesagentschap Indie Sales dat voor ‘Patser’ deals beklonk met het Japanse Clockworx en het Franse Apollo Films.
Zie ook :
Adil en Bilall zagen al lang een drarrie in Matteo Simoni
Adil en Bilall serveren hoop, humor en horror
Matteo heeft veel bijgeleerd tijdens de opnamen van ‘Patser’
Adil en Bilall regisseren ‘Bad Boys 3’
Op naar een plekje in de top-10 van de populairste Vlaamse films aller tijden
Matteo blijft zichzelf uitdagen
Matteo wist al lang dat hij met Adil en Bilall zou werken
‘Patser’ is even heftig als de makers van de film
De patser wil zijn eigen stem, volgens Matteo
Matteo neemt zijn petje af voor Adil en Bilall
‘Patser’ : de meest multiculturele film van Vlaanderen
‘Patser’ is dé shit en onze kak