Openingsweekend ‘A Spotlight on Female Directors’ in De Cinema

De maand maart staat in de Antwerpse bioscoop helemaal in teken van Belgische en internationale vrouwelijke regisseurs.

Naar aanleiding van Internationale Vrouwendag op 8 maart 2024 kiest De Cinema radicaal voor een volledig maandprogramma met uitsluitend vrouwelijke regisseurs. De Cinema ging op zoek naar hedendaagse films en onterecht vergeten parels in de filmgeschiedenis, allemaal geregisseerd door vrouwen en zij die identificeren als vrouw. Trap de maand maart mee af met Belgische premières, classics, documentaires, kortfilms, familiefilms en nagesprekken.

OPENINGSAVOND: ‘Saute ma ville’ & ‘Daisies!’ op vrijdag 1 maart om 20u15

De Cinema opent de maand met twee keer een vrouwelijk perspectief op de maatschappelijke rol van de vrouw en diens speelse zoektocht naar rebellie. Op het grote scherm ‘Saute ma ville’, de eerste kortfilm van Chantal Akerman, gevolgd door de heerlijk anarchistische en feministische viering van Czech New Wave spilfiguur Věra Chytilová: ‘Daisies!’. Gevolgd met een nagesprek met Maryam K. Hedayat (regisseur en lid van het vrouwelijk filmcollectief WANDA) en schrijver en theatermaker Julie Cafmeyer. Nadien is er een feestelijk drankje en dansje, met plaatjes door NACHTVREUGD, in de ronde zaal van De Studio.

OPENINGSAVOND: ‘Levante’ op vrijdag 1 maart om 20u30
​Een exclusief Belgische vertoning van het debuut van de Braziliaanse regisseur Lillah Halla. ‘Levante’ won vorig jaar in Cannes terecht de Fipresci Prijs (International Federation of Film Critics). Een energieke blik van queer sisterhood met een heerlijk zinderende Braziliaanse soundtrack en een belangrijk verhaal over abortusrecht.

DE KEUZE VAN FIEN TROCH

De Cinema vroeg aan Fien Troch om haar drie favoriete films geregisseerd door een vrouw uit te lichten voor het openingsweekend: Claire Denis’ fascinerende studie van mannelijkheid en de behoefte om ergens thuis te horen, ‘Beau Travail’, in een sensuele fotografie van haar vaste DOP Agnès Godard, Barbara Lodens vooruitstrevende en uiterst confronterende portret van de uitzichtloze ‘Wanda’ gespeeld door Loden zelf, en Chantal Akermans dissectie van een huishoudelijke routine als een patriarchale gevangenis, ‘Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles.’

‘Beau Travail’ op zaterdag 2 maart om 20u15
​Claire Denis’ fascinerende studie van mannelijkheid en de behoefte om ergens thuis te horen, met een in- en uitleiding van Fien Troch zelf. “Eén van de mooiste en coolste openingsscènes ooit, op het nummer “Kiss Kiss” van Tarkan. Een film die moeilijk te beschrijven valt. Het uitgebalanceerde ritme, de schoonheid en kracht van lichamen, het sferische… Een meesterwerk.” zegt Troch over de film.

FAMILIEFILM: ‘Scrapper’ op zondag 3 maart om 11u

De twaalfjarige Georgie woont na het overlijden van haar moeder op haar eentje in een flat in Londen en heeft het graag niet anders. Aan haar zelfstandig leventje komt een einde wanneer een jongeman genaamd Jason die zichzelf voorstelt als haar vader plotseling opduikt. De cinematografie is van de hand van ‘How to have sex ‘ regisseur Molly Manning Walker en was goed voor een BAFTA nominatie voor Outstanding British Film dit jaar. Charmante feelgoodfilm van debuterende regisseur Charlotte Regan.

VERTONING: ‘WANDA’ op zondag 3 maart om 20u15
Een vooruitstrevende en uiterst confronterende portret van de uitzichtloze ‘Wanda’. Met haar eerste en enige langspeelfilm – een ongeluksdrama dat ze schreef, regisseerde en speelde, bracht Barbara Loden een baanbrekend werk van Amerikaanse onafhankelijke cinema tot leven, met een personage dat zelden op het scherm te zien was. Met inleiding van regisseur Eva Cools (lid van het vrouwelijk filmcollectief WANDA).

Het volledige programma van maart staat hier online.

Check Also

Geert Van Rampelberg over zijn rol in ‘Soft Leaves’

Geert Van Rampelberg studeerde in 1998 af aan de prestigieuze Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. …