Nelson Polfliet studeerde in 2018 af aan Luca School of Arts met de kortfilm In the palace, met Willeke van Ammelrooy in de hoofdrol, en werkt nu aan zijn eerste professionele kortfilm. In afwachting daarvan zoekt hij mensen voor een webreeks.
Ik ga een docu-webreeks maken over oudere mensen en welke verhalen zij meer dan ooit willen delen ten tijde van corona. Oudere generaties zijn, met al hun levenservaring, waarschijnlijk de grootste verhalenvertellers in onze samenleving. Dat zij temidden van een gezondheidscrisis het meest afgezonderd raken, dat er mensen heengaan zonder enig persoonlijk contact en zonder het delen van ‘hun verhaal’, daar wil ik graag verandering in brengen.
Het zullen portretten zijn van mensen en tegelijk ook van Brussel. Het project heet Videotestament en daarvoor heb ik subsidie gekregen van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC).
Wat zoek je concreet?
Mensen die in een fase van hun leven zijn waar ze graag willen terugblikken, maar die misschien evengoed nog durven verder dromen. Het gaat meer over een levenshouding dan over een concrete leeftijd, maar voor de gemakkelijkheid heb ik er +75 op gekleefd. Maar laat je zeker niet afschrikken door die leeftijdsgrens.
Ik wil er een poëtisch gesprek van maken, bepaalde kleine dingen neerzetten als de grote dingen die ze in iemands leven zijn: de Geraniums die die persoon elke dag water geeft, of wat die graag eet. Elke episode start met het favoriete dessertje van de persoon, dit is meteen ook het aanknooppunt voor het gesprek. Aan zo’n taartje of dame blanche kunnen heel wat herinneringen en verhalen verbonden zijn.
Het moet wel in brussel zijn?
Ik wil het eigenlijk breder trekken, maar omdat de VGC het subsidieert is het momenteel dus nog enkel in Brussel. Ik ga volgende week het eerste portret maken en vanaf dan wordt dat een project dat ik wil blijven doen, in eerste instantie tot het geld op is en dan zien we wel. Via videotestament@gmail.com kan je je inschrijven.
Hoe ben jij zelf met corona omgegaan?
Het is gek, maar corona is voor mij een periode geweest met veel ontluikingen in de filmwereld. Als je kan blijven doen wat je doet, is dat zalig. Dat het stiller werd in de stad heeft me wel beïnvloed, je hebt meer ruimte om te schrijven.
Waar heb je dan aan gewerkt?
Vooral aan de pitch van mijn volgende kortfilm: Allegory of the Painted Woman. Ik heb met dat script meegedaan aan FEST in Portugal, waar je je idee mag gaan pitchen voor een jury. Dat verliep online dit jaar, dus daarvoor moest ik een videopitch maken.
Ik was geselecteerd, wat ik al heel leuk vond, en heb het dan ook gewonnen. Het fijne is dat ik nu met verschillende mogelijke coproducenten aan het praten ben, die konden bij interesse na de pitch intekenen voor een gesprek met mijn producer Brecht (Van Elslande) en mij.
Ik heb hiervoor ook al steun gekregen van het VAF. Het was de eerste keer dat ik bij hen iets indiende en veel mensen zeiden dat een eerste inzending vaak niet resulteert in een steuntoekenning, maar eerder in feedback die je moet toepassen voor een waarschijnlijke tweede indiening. Ik had het dus niet verwacht.
De combinatie van live-action met VFX en stop-motion maken van Allegory of the Painted Woman een film met een hoog budget, dus internationale partners zijn ook nog steeds welkom. Het gaat over een visverkoopster en de vissen in de toonbank zingen bijvoorbeeld met haar mee. Dat is allemaal animatie, dus duur.
De hoofdrol wordt gespeeld door Goele Derick, die ook al in mijn afstudeerfilm In the Palace meespeelde. Ze is wat murw geslagen door het leven, stapt op een dag haar viswinkel buiten en grijpt de eerst mogelijke ontsnappingsroute uit haar dorp; een schoolbus kinderen die op schoolreis vertrekt…
De productie van Allegory of the Painted Woman ligt in handen van Animal Tank, waarmee Nelson Polfliet ook een langspeelfilm zal maken in de toekomst. De opnames van de kortfilm zijn voorzien voor de lente van 2021.