Meer dan een logo: achter de schermen van Flanders Image

Foto: Bea Borgers

De Vlaamse film doet het beter dan ooit. Prijzen en festivalselecties regenen binnen, ‘Girl’ dingt mee naar de Oscars en Vlaamse regisseurs zitten aan tafel met de grootste Hollywoodspelers. Een kwestie van talent? Zeker. Maar ook van slimme deals, intensief pamperen en het goede logo op de juiste plaats. Wij spraken Flanders Image-manager Christian De Schutter over ‘CONNeXT’, het meest ambitieuze initiatief in dat rijtje.

 Honderd internationale spelers van Hollywood tot Cannes die allemaal naar Gent afzakken voor wat screenings? Tien jaar geleden zou het ondenkbaar zijn. Toch was CONNeXT- een driedaags evenement waarop Vlaamse makers hun project voorstellen aan iedereen die ertoe doet – twee weken geleden al aan haar derde editie toe. Alle projecten die momenteel steun krijgen van het VAF worden getoond, of ze nu nog in de prille ontwikkelingsfase zitten of al in de zalen spelen. Vorig jaar nog werd er voor de allereerste keer een filmfragment uit ‘Girl’ openbaar getoond, luttele maanden later was een ware distributeursoorlog het resultaat. Sindsdien werd het event alleen maar groter, gewilder en ambitieuzer – zelfs Netflix en ZDF stonden nu op de aanwezigenlijst. “Het VAF verklaarde me eerst gek toen ik met het idee van Connext afkwam”, blikt schepper Christian De Schutter (Flanders Image) terug. “Maar dat maakte me alleen maar koppiger om het toch te proberen. Zeker die eerste keer hebben we Gent ook echt verkocht als shoppingstad, als historische kunststad. Pas in september voelden we dat het nog zou lukken ook.”

CONNeXT is maar één van de vele manieren waarop Flanders Image de Vlaamse film internationaal op de kaart poogt te zetten. De volledige waaier aan acties gaat van absurd tot geniaal. Waar het ooit nog voldoende was om een goede film te screenen in een muffig kamertje, zijn het vandaag scherpe pitches van de makers zelf, boeiende sprekers, gadgets met logo’s en exquise diners die het wereldje moeten paaien. “Tien jaar geleden gebeurde het nog dat distributeurs echt stonden aan te schuiven bij het kantoor van de sales agent, nadat ze een film zagen op een festival”, herinnert De Schutter. “Nu zijn kopers veel nuchterder. De audiovisuele creatiesector verandert aan een razend tempo. Daarom herdachten ook wij de manier waarop we kopers benaderden. Dat was meestal op een festival of via mail, maar ging allemaal heel vluchtig. Nu proberen we hen gedurende drie dagen volledig te kapen. We willen hen echt pamperen.”

Met bijzondere etentjes worden de gasten gepaaid. Foto: Bea Bogers

Mijnenveld

Om het allemaal nog wat urgenter te maken, mogen de internationale gasten op CONNeXT ook drie prijzen uitreiken aan veelbelovende makers. Die gingen dit jaar naar ‘De Patrick’ van Tim Mielants, ‘Zes Dagen’ van Eric Wirix en Frank Van Mechelen en ‘Binti’ van Frederike Migom. Maar of die projecten ook het voorbeeld van ‘Girl’ zullen volgen, blijft voorlopig afwachten. “We hebben er een positief gevoel bij. Sommige makers worden nu al druk bevraagd. Het goede is dat we met CONNeXT ook heel prille projecten sneller op de radar kunnen plaatsen. Ook gaan filmmakers rechtstreeks met kopers in interactie. Zo krijgen ook zij een realistischer beeld van de markt.”

Die markt is vandaag de dag immers een waar mijnenveld geworden. Erwin Provoost, directeur-intendant van het VAF, schreef in zijn visienota al dat het “dringend tijd was om in te grijpen, of dat er anders binnenkort misschien geen fictie meer te zien is.” Daarmee doelt hij grotendeels op de snelle evolutie in mediaconsumptie, waarbij spelers als Youtube en Netflix de Vlaamse content dreigen te marginaliseren. Opnieuw een uitdaging voor Flanders Image: net door de eigen content aan bijvoorbeeld Netflix te verpatsen, kan die ook weer aan prestige winnen in binnen- en buitenland.

Opvallend is dat daarbij niet film, maar wel televisie de absolute prioriteit lijkt. Op CONNeXT zijn de series nog maar sinds vorig jaar bij, maar nu al kwam er dubbel zoveel volk als gepland voor onze TV-fictie. “Televisie is nu erg aan het boomen, en Vlaamse fictie ligt goed in de markt. Het was veel minder moeilijk om die mensen over de brug te halen om naar België te komen”, bevestigt De Schutter. Een evolutie die we vooral aan de Scandinaviërs te danken hebben – niet voor niets werd de Vlaamse fictie al getipt als ‘the new Scandi noir’. “Tien jaar geleden was het onmogelijk om in Groot-Brittannië een ondertitelde serie te programmeren, maar BBC4 doorbrak dat. Intussen spelen ze zelfs Cordon en Salamander. En ook bij Netflix merk je de evolutie naar niet-Engelstalige programma’s. Het blijft niche, maar de aanvaarding wordt groter.”

‘Zes Dagen’ wint de Perfect Pitch Award. Foto: Bea Borgers

Ambassadeurs

De Vlaamse film én televisiefictie doet het dus stilaan goed op de exportmarkt, al hangt daar ook een belangrijk risico aan vast. Met events zoals CONNeXT worden Vlaamse films dan wel mooi in de kijker gezet, vaak zijn het uiteindelijk de regisseurs en acteurs die een lange carrière in het buitenland beschoren zijn. Tim Mielants, Michaël Roskam, Dominique Deruddere, Adil El Arbi en Bilal Fallah, Felix Van Groeningen, Jakob Verbruggen: allemaal vertrokken ze tijdelijk (of iets minder tijdelijk) naar het buitenland voor reeksen als ‘Peaky Blinders’ of ‘The Drop’. Tijd of goesting voor nog Vlaamse films, is dan niet altijd evident.

“Toch vinden we dat niet per se een probleem”, reageert De Schutter. “We hebben berekend dat we momenteel 80 à 100 actieve regisseurs hebben in Vlaanderen, en maar geld voor 7 à 8 films per jaar. Dat betekent in theorie dat elke regisseur één speelfilm kan maken om de tien jaar. Projecten in het buitenland geven dan verlichting, dan verdwijnen die regisseurs even van de markt. Bovendien worden het ergens onze ambassadeurs. Als zij in de schijnwerpers staan, willen bewonderaars al snel weten vanwaar ze komen, en welk talent daar nog zit.”

Adil El Arbi en Bilal Fallah zijn nu echte Hollywoodsterren

Oscars

Voorlopig blijft Flanders Image dus grof geschut inzetten voor de promotie van haar ‘Belgian Cinema From Flanders’.  Binnenkort worden dat zelfs echte jumbojets, nu de Oscar-campagne van ‘Girl’ op volle snelheid begint te draaien. Goed artwork, de juiste stills, genoeg affiches en hier en daar een tactisch etentje – het blijft van essentieel belang. Al moet De Schutter de die laatste etappe nu vooral aan Netflix overlaten. “Zij verdelen de film in Noord- en Zuid-Amerika, dus het wordt nog spannend. Netflix wordt niet door iedereen met gejuich onthaald. Al ligt dat in Amerika wel anders, en brengen ze hem tegelijk in de zalen en online. Sowieso is dat beeldje vooral symbolisch, want de aandacht voor ‘Girl’ hebben we al dankzij de selectie. Een jaar geleden hoopte Lukas Dhont nog op 20 000 bezoekers in België, nu zijn dat er op een week tijd al 50 000.”

Voor Flanders Image is het dus vooral uitkijken naar een tweede ‘Girl’, die zowel bij het brede publiek als arthouseliefhebbers in de smaak valt. Op CONNeXT zag De Schutter alvast enkele kanshebbers. “Er zijn natuurlijk de prijswinnaars, maar ik verwacht ook veel van ‘Muidhond’. Het is een zeer controversieel onderwerp, maar als Patrice Toye dat goed heeft aangepakt kan het wel een verrassing zijn. Ook naar ‘Torpedo’ kijk ik uit – dat is iets totaal anders, echt het jonge geweld, mensen die de limieten opzoeken. Maar ik geloof wel in hun enthousiasme.”

“Verder heb ik prachtige beelden gezien van de nieuwe Gust Van den Berghe, en zit er ook een bijzondere jeugdfilm tussen: ‘De gebroeders Schim’ van Michael en Andrew Van Ostade. Het lijken een beetje nerds, maar ze hebben wel al indrukwekkende kortfilms gemaakt. Dat kan zeker aanslaan, en misschien een ruim publiek aanspreken. Want daar doe je het uiteindelijk voor. Soms lukt het, soms niet. Soms heb je er niet eens vat op. Film is geen exacte wetenschap. Hoe goed ik iets ook voorbereid, ik word nog steeds verrast. En dat maakt het net zo uitdagend.”

‘Wees blij dat het regent’ is volgens De Schutter veelbelovend

Check Also

Ook ‘Like they walk on the moon’ met Wim Opbrouck in première op FFO

‘Like They Walk On The Moon’, de documentaire/muziekfilm naar een idee van en met Wim Opbrouck in …