Maarten Moerkerke over ‘Lockdown’: 12 Vlaamse regisseurs maken minireeks voor VRT!

Maarten Moerkerke

Lockdown, naar een idee van regisseurs Gilles Coulier en Maarten Moerkerke, wordt een van de vier ‘covid-proof’ minireeksen die dit najaar op Eén te zien zullen zijn. Het is een coproductie tussen de respectievelijke productiehuizen waaraan beide heren verbonden zijn: De Wereldvrede en Lecter Scripted Media. Het worden twaalf op zich staande verhalen, geregisseerd door twaalf verschillende regisseurs van de bovenste plank, in steeds dezelfde setting. Telkens twee andere personages, in de bezoekruimte van een gevangenis, van elkaar gescheiden door een glaswand. We belden Maarten Moerkerke voor een gesprek.

Hoe is het idee voor Lockdown ontstaan?
Net als iedereen in de sector zat ik plots thuis zonder werk. Een drietal weken geleden hing ik aan de telefoon met mijn vriend en

Maarten Moerkerke

collega Gilles Coulier. We kennen elkaar al langer maar hebben nooit eerder samengewerkt. We zaten ideeën te pingpongen over wat er in deze coronatijden met onnoemlijk veel beperkingen alsnog gefilmd zou kunnen worden. We wilden het niet over corona zelf hebben, daar wordt al zoveel over bericht. Zo is het idee ontstaan om twee acteurs in een gevangenis tegenover elkaar te plaatsen, met glas tussen hen beide in; volledig corona-proof. Daarmee zijn we naar de VRT gestapt, die daar wel oren naar had. Eerst wilden ze acht afleveringen van 10 minuten, vervolgens twaalf.

Waarom twaalf verschillende regisseurs?
Aangezien de coronamaatregelen niet eeuwig zullen blijven duren, moest er vaart achter zitten. Als je alleen, of met zijn tweeën, twaalf scenario’s moet schrijven, acteurs casten, een stijl bedenken, de productie op poten zetten, daar kruipt veel tijd in. Maar als je twaalf verschillende mensen aan het werk zet, heb je automatisch verschillende stijlen en kan het werk opgesplitst worden. Het leek ons tevens een uitgelezen moment om Vlaams talent dat tegenwoordig veelal in het buitenland actief is maar nu net als iedereen werkloos thuis zit, nog eens zijn creativiteit op eigen bodem te laten botvieren.

Hoe hebben jullie zoveel talent op zo’n korte tijd bij elkaar gekregen?
We hebben veertien mannelijk en veertien vrouwelijke regisseurs gecontacteerd, met de vraag of ze zich konden vinden in het concept. Zo ja, vroegen we hen om ons hun idee op een A4-tje neer te schrijven. Een aantal mensen hebben zich op het laatst teruggetrokken, maar we waren erg onder de indruk van het enthousiasme en de diversiteit aan verhalen die we geretourneerd kregen. Er zit drama tussen, maar ook sciencefiction, comedy, horror, romantiek, noem maar op… Toen kwam het lastigste moment, er was een overaanbod en er moesten keuzes worden gemaakt. Dus hebben we een aantal mensen moeten bedanken maar laten weten dat ze geen deel zouden uitmaken van de selectie. En het ging ook allemaal zo snel. Nadien beseften we dat we die en die niet gevraagd hadden, tot onze spijt.

Wanneer gaan jullie effectief draaien?
De bedoeling is om de opnames half juli op te starten. Er moet nog gezocht worden naar de basislocatie met één basisdecor, waarin vervolgens om de andere dag één aflevering wordt opgenomen. Op die manier heeft iedere ploeg telkens een dag tijd om het decor en het licht aan te passen en om eventueel te repeteren. Het budget is vrij beperkt – amper een kortfilm-budget per aflevering – maar door die ene locatie en gebruikmakend van min of meer hetzelfde technisch materiaal, moet dat zeker haalbaar zijn. Al zal het nog een hele oefening worden om zoveel grote ego’s samen rond te tafel te krijgen (lacht).

Dit zijn de betrokken regisseurs:
Kaat Beels (Clan, Beau séjour, Façades)
Michaël Roskam (Rundskop, Le fidèle, The drop)
Dorothée Van Den Berghe (My queen Karo, Rosie & Moussa)
Jan Eelen (Callboys, Het eiland, De ronde)
Frederike Migom (Binti)
Jonas Govaerts (Welp, Tabula rasa)
Flo Van Deuren & Kato De Boeck (gelauwerde kortfilms Bamboe en Provence)
Wouter Bovijn (De twaalf)
Christina Vandekerckhove (Rabot)
Robin Pront (D’Ardennen, De bende van Jan De Lichte)
Gilles Coulier (Bevergem, De dag, War of the worlds)
Maarten Moerkerke (13 geboden, De bende van Jan De Lichte, De luizenmoeder)

 

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …