Dit weekend liep het kortfilmfestival in Leuven af. Hoewel kortfilms vaak geen lang leven beschoren zijn buiten dergelijke festivals, spelen ze een belangrijke rol in het filmlandschap. We spraken regisseur Lukas Dhont over de waarde van kortfilms vandaag.
In het begin van de cinema waren alle films kort. Maar hoe langer de films werden, hoe minder waarde gehecht werd aan de ‘kortjes’. Tegen de jaren ’30 werden kortfilms enkel nog vertoond voor de ‘echte’ film. Dit doet Pixar vandaag nog steeds bij elke nieuwe animatiefilm. Zo zat de oorwurm ‘I Lava You’ nog dagen in het hoofd van de bezoekers van ‘Inside Out’ en vloeiden er al tranen voor ‘Incredibles 2’ was begonnen, door het tedere ‘Bao’.
Buiten deze uitzondering zijn kortfilms voornamelijk beperkt tot het filmfestivalcircuit. Het meestbekende kortfilmfestival van België liep gisteren af in Leuven, met de uitreiking van verschillende prijzen en wildcards. Ook Lukas Dhont, regisseur van Girl, begon zijn carrière op het kortfilmfestival in Leuven. Hij gaf er deze week zelfs een masterclass waarbij zijn twee kortfilms ‘CorpsPerdu’ en ‘L’infini’, dat de juryprijs won in 2014, opnieuw werden vertoond op het grote scherm.
Maar wat is het nut van een kortfilm als deze niet verder reikt dan het festivalpubliek? “Kortfilms zijn belangrijk omdat het je zichtbaarheid geeft als maker, ” vertelt Dhont. Het kortfilmfestival in Leuven speelde inderdaad een sleutelrol in Dhont’s carrière. De publiciteit die hij kreeg door het winnen van de juryprijs zorgde ervoor dat hij de nodige financiering rond kreeg voor zijn debuut langspeler ‘Girl’.
Ook vele andere regisseurs – zoals Sofie Coppola, Martin McDonagh en Tim Burton – begonnen hun carrière met kortfilms. Velen waagden zich eveneens aan televisiespotjes en muziekvideo’s. Het was bijvoorbeeld Her-regisseur Spike Jonze die Christopher Walken’s iconische dansje in de videoclip van Fatboy Slim’s ‘Weapon of Choice’ regisseerde. Bovendien wordt soms een deel van het script van een langspeelfilm eerst als kortfilm opgenomen. Zo hopen de regisseurs voldoende aandacht te krijgen voor hun project en dus de nodige fondsen bijeen te krijgen. Damien Chazelle bijvoorbeeld maakte van zijn doorbraakfilm ‘Whiplash’ eerst een kortfilm.
Experimenteel en divers
Zijn kortfilms dan simpelweg een opstapje naar iets beters? Hoewel kortfilms ook zijn carrière ingang zetten, is Dhont het niet eens met deze stelling. “Voor mij heeft elk verhaal zijn eigen vorm en structuur. Sommige verhalen lenen zich heel goed tot korte vormen, andere verhalen zijn beter in lange of zelfs seriële vorm.”
Daarenboven zijn kortfilms doorgaans meer experimenteel. Een lange film kost enorm veel geld en volgt daarom vaker de traditionele regels van het medium om meer kans te hebben op succes aan de kassa. De druk om de kassa te doen rinkelen, is bij kortfilms veel minder. “Ik heb met ‘L’Infini’ een enorme vrijheid tot experiment genomen,” vertelt Dhont. “Voor mij is ‘L’Infini’, zoals de titel ook een beetje zegt, een ‘onaffe’ film. Ik heb deze film gebruikt om de grenzen van wat je als publiek nodig hebt om iets te verstaan, op te zoeken. ”
Het haalbare karakter van kortfilms zorgt niet alleen voor meer uitdagende films, het maakt het genre meer divers dan zijn lange tegenhangers. Dit zien we bijvoorbeeld bij de Oscars. Terwijl de langspeelfilms steeds onder vuur liggen wegens te weinig diversiteit, komen bij de geselecteerde kortfilms opmerkelijk meer vrouwelijke en gekleurde regisseurs aan bod.
De kortfilm is bijgevolg een broodnodig genre binnen het filmlandschap, dat zijn onafhankelijk karakter moet bewaren. “Kortfilms zijn een genre op zich. Geen ‘weg naar’”, benadrukt Dhont. Of hij zelf ooit terugkeert naar het genre? “Ik denk niet dat ik alleen nog maar langspeelfilms ga maken voor de rest van mijn leven. Ik sluit niet uit dat ik terugkeer naar het korte medium als het een verhaal is dat zich leent tot een korte vorm.” Hopelijk zien we Lukas Dhont dus snel terug op het kortfilmfestival in Leuven.
Alles over Kortfilmfestival Leuven 2018:
‘Provence van Kato De Boeck’, grote winnaar op het Kortfilmfestival
Iwein Segers stelt zijn eerste kortfilm voor
Ish over zijn eerste kortfilm ‘Klem’
Dankzij Cinemaximiliaan maakte de Somalische Fatma Osman een kortfilm
Interview: This Magnificent Cake van Marc Roels en Emma De Swaef
Vier VAF wildcards uitgereikt aan vier Vlaamse regisseuses
Juanita Onzaga keerde terug naar haar roots voor ‘Our Song To War’