Laura Verlinden was in Cannes, en haar onzichtbaarheid sprong er in het oog.

Ze was al prominent te zien op de enige foto van de film die voor de première van de film aan de wereld werd vrijgegeven, en uiteraard was ze erbij in Cannes, toen de film in het festivalpaleis aan pers en publiek werd voorgesteld, maar toch slaagde Laura Verlinden er weer in vrijwel onzichtbaar te blijven. En toch was ze zeer aanwezig.

Laura Verlinden was maandag wel degelijk in Cannes voor de voorstelling van Michael Haneke’s nieuwste ‘Happy End’.  Een film waar met spanning naar uitgekeken werd, want Haneke won met zijn twee vorige films, ‘Das Weisse Band’ en ‘Amour’,  telkens de Gouden Palm.  Maar de kans dat hij een hattrick scoort met ‘Happy End’ is minimaal, want zijn film werd vrij lauw ontvangen.

Op de officiële fotoshoot in Cannes deed Laura Verlinden ook haar best om zich zoveel mogelijk weg te stoppen. Ze staat helemaal links in beeld. De jonge Fantine Harduin uit Moeskroen daarentegen nam ongegeneerd plaats naast Michael Haneke (Photo : © J.P.Malherbe/N.L.P.)

Onzichtbaar en toch zeer aanwezig

Laura Verlinden zou aan haar adelbrieven genoeg hebben om een eigen show op te voeren voor de horde fotografen van de

wereldpers.  Maar ondanks het feit dat ze intussen tegenspel mocht geven aan internationale kleppers als Matthias Schoenaerts, François Damiens, Catherine Deneuve, Benoît Poelvoorde en nu ook Isabelle Huppert en Jean-Louis Trintignant, blijft ze zich wegstoppen, en moet je moeite doen om een spoor van haar passage in Cannes terug te vinden.  Je zou acteurs hebben die hun rechterarm zouden geven om op het grootste filmevenement van het jaar gezien te zijn, zij slaagt erin om vrijwel ongezien te blijven.  Dat was ook al het geval toen ze twee jaar geleden een meisje met één arm speelde in ‘Le tout nouveau testament’ en er toen in slaagde om tijdens het festival van Cannes alleen aan Cinevox een interview te geven. Zoveel bescheidenheid, het heeft iets ontroerend, iets heel mooi. In tijden waarin mensen alles doen om zichzelf te verkopen, laat Verlinden de camera voor zich spreken. Meer is niet nodig. In de film van Haneke speelt zij een dame waar zij in zekere opzichten veel gemeen mee heeft. In de weinige woorden die ze sprak tijdens de persconferentie beschreef ze haar personage Anaïs als volgt : “Als vreemdelinge is zij een beetje onzichtbaar, maar toch is ze zeer aanwezig.”

Nog een Belgische in ‘Happy End’

In ‘Happy End’ maakt ze deel uit van een bourgeois familie die alles heeft, maar op een pijnlijke manier blijkt nog maar eens dat levenskunst niet samengaat met geld en/of status.  Laura Verlinden is niet de enige Belgische actrice in de film.  Het twaalfjarige meisje dat het in de film heel goed kan vinden met opa Jean-Louis Trintignant wordt gespeeld door Fantine Harduin en komt van net over de taalgrens, uit Moeskroen.

Zie ook :

Laura Verlinden in ‘Happy End’ van Michael Haneke

Laura Verlinden in ‘Happy End’ : een eerste beeld

Laura Verlinden over ‘Le tout nouveau testament’

Laura Verlinden over de Oscar-uitreikingen die ze bijwoonde in 2013

Laura Verlinden over werken met Nabil Mallat in ‘Image’

Check Also

DOCVILLE viert 20e editie met ScienceVille, speeddates en Sundance winnaars!

Vanavond start DOCVILLE 2024 met een feesteditie om u tegen te zeggen. Openen gebeurt met …