Interview met winnares van het BSFF, ‘Melanie’ is nu Oscar Qualified!

Vorige week werden de winnaars van het Brussels Short Film Festival bekendgemaakt, de Grand Prix ging naar Melanie van Jacinta Agten. De film gaat over een donorkind, op zoek naar haar vader. De regisseuse kon zelf niet aanwezig zijn bij de uitreiking, omdat ze net bevallen was van een dochter.

Daar gaan staan ging echt niet, de baby kwam een beetje te vroeg en had nog te veel zorgen nodig om een uitstap naar Brussel te kunnen maken. Ik heb hier tussen de voedingen door een filmpje opgenomen, om het festival en het publiek te bedanken.

Hoe voel je je erover, los van de pijn?

Super, dat opent weer nieuwe mogelijkheden voor een volgende film. Als je al een budget hebt voor je volgend project, is dat altijd mooi meegenomen.

Is er al iets in de maak?

Ik was aan het schrijven aan een langspeler rond hetzelfde thema, maar mijn hoofd stond er niet meer naar omdat ik een zware zwangerschap heb gehad. Omdat ik nu zelf moeder ben geworden, ontwikkelen er zich misschien ook weer nieuwe ervaringen, insteken rond dat thema.

Ik kijk soms naar de baby en zie dan vaak de ouders van mijn partner, dus er zal ook wel iets inzitten van mijn biologische vader. Ik vind het erg dat ik een stuk anonimiteit doorgeef aan haar.

Want jij hebt je vader uiteindelijk niet gevonden?

Nee, maar ik heb veel donorkinderen ontmoet en van verschillende verhalen stukjes genomen en samengevoegd voor Melanie. Een deel van hen heeft ondertussen wel hun vader gevonden via commerciële databanken of donor detectives.

Is jouw zoektocht afgelopen?

Nee, ik ga dat nooit opgeven. Elke keer als ik een mail binnen krijg met nieuwe matches uit de DNA-databanken, dan klik ik dat wel hoopvol open. Maar het is toch altijd een teleurstelling als je maar weinig DNA blijkt te delen en het over een derde- tot vijfdegraads neef of nicht gaat.

Helpt het dan om dat in een film te steken of brengt dat net meer teweeg?

Ik heb geleerd om er wat afstand van te nemen, anders plakt het daar te emotioneel op. Ik denk dat ik voor mijn volgende film ook iemand ga laten meeschrijven die er verder vanaf staat. Bij mij lijkt alles logisch, maar ik moet het minder complex maken voor mensen die daar niet mee bezig zijn.

De hoofdactrice uit Melanie is zelf ook een dondorkind, heb je haar dan ontmoet in je zoektocht?

Ja, wij zijn lang geleden Facebookvrienden geworden. Ze was geen actrice, maar zei toen ze auditie kwam doen: “Ik voel het personage wel, omdat ik dat zelf ook een beetje ben”. Dus ik hoopte dat ze kon spelen en toen dat zo was, heb ik niet getwijfeld.

Was er nooit op een probleem op de set, dat het te persoonlijk werd bijvoorbeeld?

Nee, maar bij de scène met de DNA-test in de auto hadden we wel allebei na de shoot het gevoel dat het dichtbij kwam. We hebben allebei ook ‘geswiped’ om dat in een DNA-bank te steken, dus dat kwam wel binnen.

En Bruno Vanden Broecke staat er helemaal buiten?

Ja, ik heb hem ter voorbereiding wel meegenomen naar een man die één van zijn donorkinderen heeft gevonden. Ik vond het belangrijk dat hij de interactie tussen hem en mij kon voelen. Want we kijken beide anders naar het hele gebeuren.

Ik vind het raar dat je gewoon je zaad anoniem weggeeft, zonder erover na te denken. Veel donoren willen hun kinderen ook niet kennen, doet er voor hen precies niet toe waar dat terechtkomt. Tijdens dat gesprek werd wel duidelijk wat een complexe materie het is en het is goed dat Bruno dat ook heeft kunnen voelen, als achtergrond voor zijn rol.

Concreet nu, wat gaat er met je film gebeuren?

Blijkbaar is hij nu dus ‘Oscar Qualified’, het overvalt me. Ik zit net in de pampers, dus ben eigenlijk helemaal niet met het festival bezig geweest. Ik ben al blij dat ik heb kunnen sturen dat ik er niet ging geraken. Het is wel fijn dat ik twee prijzen heb gekregen in één week. Het ene is voor het leven en het andere om verder te groeien als filmmaker.

Melanie komt nu in aanmerking voor de preselectie van de Oscars, in de categorie Beste Fictie/Animatiekortfilm, als de film voldoet aan de regels van de Academy. De Beste Vlaamse Studentenkortfilm op het BSFF was Connected van Bram Van Landschoot, Nesting van Alex Verhaest kreeg een speciale vermelding van de jury. Ontdek hier alle winnaars.

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …