IKL : ‘Three Ring Circus’ van Sine Ozbilge

Dat ze een eigen stijl heeft. Ja.  Dat kunnen we al zeggen aan de hand van de stills die ze ons bezorgde.  En dat ze ook stijl heeft heeft als haar beelden bewegen, durven we af te leiden uit haar selectie voor het IKL.  Ze is er zelf blij mee, deze jongedame die haar film maakte aan het KASK.  Wat en waarom, hoe en hoeveel, ze beantwoordt die vragen zelf.

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?
Ik ben mijn artistieke weg eigenlijk met design begonnen en voelde me daar in beperkt. Toen ik animatiefilm ontdekt heb, was ik hier door bijzonder gefascineerd en vond het een medium waar ik me echt in kon uitdrukken. Op Kask word ik gesteund om mijn eigen artistieke identiteit als kunstenaar uit te zoeken en ik had totale vrijheid. Ik had al enkele films gemaakt, maar ‘The Three Ring Circus’ is het eerste die echt uit mezelf komt. De reden waarom ik deze film gemaakt heb, is door de noodzaak om mijn eigen interne conflicten door kunst te ontraadselen en om mensen het gevoel van hoop in deze chaotische tijden te geven. Het is een werk waarin ik over de wereld en ook over mijn eigen zoektocht naar de betekenis in het leven vertel.

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

Je bent uitgenodigd op een reis door het Three-Ring Circus: de onderbewuste gedachtegang van een meisje over de absurditeit van de wereld, gebaseerd op de filosofie van Albert Camus. Je wordt meegenomen naar een plaats waar realiteit en droombeelden in elkaar overgaan en obscure wezens hun laatste nummer brengen in het verwrongen maar fantastische circus. De film bestaat uit visuele parodieën van spreekwoorden. Wijze woorden die te letterlijk genomen worden, schieten er hun wijsheid bij in. Lijkt het leven uiteindelijk niet verdacht veel op een Three-Ring Circus?

3) Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat hebt u vormelijk trachten te doen?

Voor mij was het belangrijk animatiefilm met live-action te koppelen. Ik interesseer me zeer voor de verborgen betekenissen die van deze media-clash eruit komen. In mijn film staat live-action voor de realiteit, terwijl de animatie het ‘onderbewustzijn’ representeert. Het experimenteren met diverse media kan gebruikt worden om het verhaal van de film te versterken en om een interessant spel van connotaties te creëren.

 

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? 

Ik heb veel alternatieven moeten vinden om mijn film met een extreem klein budget te realiseren. Ik heb bijvoorbeeld voor zwart en wit gekozen door de vele problemen met het blue-screen beeldmateriaal (die in een zelf gemaakte studio is gefilmd omdat er geen budget voor een professionele ruimte of team was). In zwart-wit kon ik veel fouten gemakkelijk corrigeren. Ik heb ook mijn concept hier aan aangepast en besloten de film een beetje een ‘oude-film look’ te geven en op het eind was het veel zinvoller mijn absurde circus kleurloos en donker te maken. Ik heb ook vaak aan mijn grote inspiraties als Méliès gedacht die ook met beperkte werkwijzen hun doelen bereikten. En uiteindelijk, als er de passie voor het creëren er is, dan vind je altijd een weg.

5) Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Hebt u uw film alleen gemaakt? Met een ploeg?

Voor deze film heb ik voor de animatie volledig alleen gewerkt omdat ik een heel chaotisch werkwijze heb. Soms weet ik zelf niet wat eruit zal komen. Het proces was zeer experimenteel en ik heb gedurende het proces ook veel nieuwe technieken, ideen en vertel-opties ontdekt. In dit geval is het moeilijk om met anderen te werken omdat ik geen specifieke aanwijzingen kon geven. Maar voor de andere deelen van de film heb ik met voortreffelijke personages gewerkt. De muziek is door de fantastische Bart Maris gecreëerd, gekoppeld aan de sound design van het talent Nuno Gomez. Toch de ster van de film is de jonge en veelbelovende actrice Indra De Bruyn. Ik wist op het eerste moment dat ik haar zag dat ze perfect voor mijn film was.

6) Als u met een stemmencast werkt… Hoe hebt u gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?

 

7) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

IKL is het eerste festival waarvoor ik geselecteerd ben, dus heeft het een grote betekenis voor me. Het nieuws dat mijn film ook vertoond wordt heeft me veel hoop en een goed gevoel gegeven. Bovendien is mijn film in hetzelfde programma als Raoul Servais, dat is de tweede keer dat ik de eer heb met mijn werk naast dat van hem te staan. De eerste keer was wanneer mijn film ook vertoond word tijdens zijn boeiende expositie in de Zebrastraat.  Als een jonge filmmaker stelt dat natuurlijk heel wat voor!

8) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?

Nee, dit is de eerste keer, maar ook de eerste keer dat ik een film indien, omdat het de eerste film is waarover ik artistiek tevreden ben.

9) Waarom moeten mensen uw film zien?

Het is altijd een inspirerende en boeiende ervaring om in de wereld van een kunstenaar te duiken. Kunst kan mensen opwinden en creativiteit laten bloeien. Een van mijn grote inspiraties voor mijn film was ‘Alice’ van Lewis Carroll, een boek dat een belangrijke effect op het voorstellingsvermogen van velen gehad heeft en nog steeds heeft. Alice nodigt mensen op een wonderbaarlijke en eenmalige reis uit. Ik wens dat mijn publiek ook zo’n ervaring kan hebben en plezier op de reis door het Circus vindt, misschien ook een beetje David Lynchesque, waar je met een raar maar fascinerend gevoel uit de bioscoop komt.

 

10) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Ik heb mijn film momenteel naar achttien festivals verstuurt en ben nu aan het wachten. Er zijn super belangrijke festivals die alleen voor animatiefilms zijn en natuurlijk is de droom om een dag op Annecy vertoond te worden, maar daarvoor moet ik zeker nog heel hard werken. Maar ik hoop dat met IKL ook andere deuren zich openen en dat ‘The Three Ring Circus’ een mooie toekomst heeft. Na de festival periode komt de film dan online zodat iedereen hem kan bekijken.

11) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

Ja en neen. ‘The Three Ring Circus’ zelf is een beeindigd werk, maar de absurde wereld die ik gecreëerd heb door de letterlijke visualisatie van spreekwoorden is mijn handtekening geworden. Ik wil met dit concept verder werken en mijn eigen universum oprichten.

12) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke? Kan je ons ook een link van een trailer sturen?

Wij zijn aan het werken op een officieel web pagina met mijn zus voor onze toekomstige animatiestudio. Hier kan je al ons films bekijken. Het adres is www.imgesine.com.

 

Check Also

Film Fest Gent kondigt tweede golf genomineerden aan voor de World Soundtrack Awards 2025

Film Fest Gent en de World Soundtrack Academy maken de tweede reeks genomineerden bekend voor …