IKL : Jef Dehouse over ‘Serenitas’

Jef Dehouse zag zijn eindwerk aan het RITCS eerder geselecteerd voor het luik van de Belgische studentenfilm op het Film Fest Gent.  Daar viel onder meer te noteren dat de prachtige graphics en de visuele stijl van zijn film werkelijk indrukwekkend waren. En zie, bij film draait het wel vaker om de beelden. Niet? Wij dus benieuwd.  En we hopen voor jou hetzelfde. Jef beantwoordde in afwachting onze vragen. Hij krijgt onze dankbaarheid in ruil.

 1)    Waarom heb je deze kortfilm gemaakt?  Wat wilde je vertellen?

Het was een soort onderzoek naar de link tussen psychose, eenzaamheid en geloof. Ik wilde focussen op één enkel personage dat volledig doordraait en de link met de werkelijkheid verliest.
Natuurlijk zijn er nog meer lagen onder het basisverhaal, maar ik vind het leuk als de kijker deze zelf vindt of interpreteert.

2)    Wat is de synopsis/pitch van je film?

In een verlaten klooster op een eiland leidt een oude, eenzame monnik een sereen en monotoon leven.
Zijn gemoedsrust wordt echter verstoord wanneer duidelijk wordt dat hij misschien toch niet zo alleen is.
3)  Waarom moeten mensen je film zien? 
 
Ten eerste voor de stijl: ik probeer met 3D iets anders te doen dan grote studios zoals Pixar of Dreamworks. Ik denk dat er nog veel meer potentieel is om 3D meer abstract of gestileerd te maken, dus interessanter.
Ten tweede voor de sfeer: tot nu toe heb ik altijd van het publiek gehoord dat ze echt in de film werden opgezogen. Ik hoop dan ook dat de mensen die in Leuven komen kijken dezelfde ervaring meemaken.

 
4)   Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat heb je vormelijk trachten te doen?
Ik probeer steeds om 3D van een ander standpunt te benaderen. Deze keer wilde ik mijn film meer laten lijken op 2D. Alles lijkt dus getekend of geschilderd, maar zonder de voordelen van 3D animatie te verliezen.
Ook wilde ik echt focussen op de sfeer doormiddel van licht. Er zit veel contrast en dynamiek in mijn film (ook in de klankband) die geïnspireerd werd door klassieke psychologische horrorfilms.

5)    Hoe ben je erin geslaagd jouw film te financieren? (Je mag eventueel budget vermelden maar dat hoeft uiteraard niet)

Er was geen budget. Dit wil wel zeggen dat er veel tijd en energie in deze film is gekropen, waardoor ik constant moest zoeken naar efficiënte oplossingen voor problemen.

6)    Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Heb je je film alleen gemaakt? Met een ploeg?

Ik heb het visuele en narratieve aspect van de film volledig zelf gemaakt. Voor de klankband kreeg ik hulp van Gillis Van Der Wee. De film kreeg echt een enorme meerwaarde door onze samenwerking.

7) Als je met een stemmencast werkt… Hoe heb je gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?
 
We hebben zelf de weinige stemmen ingesproken.
 

8)    Wat betekent voor jou de selectie voor het IKL en is er eerder een film van jou voor het festival geselecteerd?

Dit is de eerste keer dat ik word geselecteerd en het is natuurlijk een hele eer. Het is fijn om een soort van affirmatie te krijgen voor het werk dat je gedurende een jaar hebt geleverd.

9) Wat is voor jou het droomparcours voor je film?  Waar wil je hem nog vertoond zien?

Ten eerste op mijn favoriete Belgische festivals: Anima, BIFFF, BSFF,… daarna hopelijk internationaal. Annecy zou fantastisch zijn.

10) Is er een site of een facebookpagina gewijd aan je film en/of je werk?
 

Check Also

Tim Mielants over zijn film ‘Small Things Like These’

Dit jaar opende de 51ste editie van het FilmFest Gent met ‘Small things like these’, …