Het feest kan starten. De jubileumeditie van Film Fest Gent is gisterenavond afgetrapt met de Belgische première van Holly, Fien Trochs vijfde langspeelfilm. De openingsavond bewees meteen dat een stevig verjaardagsfeest gepaard kan gaan met uitdagende, intrigerende cinema (van eigen bodem). Voor Fien Troch is het na haar eerdere selecties en bekroningen op FFG de eerste keer dat ze het festival opent. Nog tot en met 21 oktober is Gent het epicentrum voor de filmliefhebber uit binnen- en buitenland. Holly is vanaf 22/11 te zien in de zalen.
114 langspeelfilms, 44 kortfilms, drie tv-series, twee symfonische concerten, een resem eclectische muzikale trips, tal van talks én een onvergetelijke Closing Party. De 50ste editie van Film Fest Gent wordt er een om in te kaderen. De komende elf dagen vormt Gent een feestelijke ontmoetingsplaats voor al wie de zevende kunst hoog in het vaandel draagt: van filmliefhebbers, makers, studenten, pers tot componisten, want muziek zit in het bloed van het festival. Met de dromerige VIDEODROOM-concerten (inclusief de wereldpremière van Ryûsuke Hamaguchi’s GIFT), het concert PRESS PLAY: Music in Games en de 23ste editie van de World Soundtrack Awards (onderdeel van de WSA Film Music Days van Film Fest Gent) wordt het muziekluik van het festival meer dan ooit iets om naar uit te kijken.
Holly geeft startschot
Op de openingsavond blonk de cast & crew van Holly op de rode loper, met een trotse Fien Troch en de jonge Cathalina Geeraerts (die het titelpersonage vertolkt) voorop. Voor het derde jaar op rij geeft een Belgische film het officiële startschot van Film Fest Gent, na La Civil in 2021 en Close in 2022. Volgens programmadirecteur Wim De Witte bevestigen Belgische films meer en meer hun stevige reputatie – zowel nationaal als internationaal – en is de keuze voor Fien Trochs film – haar parcours op FFG in gedachten – “het grootste cadeau dat we elkaar konden geven”. Holly is het indringende portret van een vijftienjarig meisje dat een dodelijke schoolbrand lijkt voorspeld te hebben. In de programmagids van het festival staat te lezen dat de film “durft te wringen, zonder in te boeten aan Trochs intuïtieve en sensitieve blik”. Voor haar indrukwekkende vertolking won Cathalina Geeraerts de Bisato d’Oro Award op het voorbije filmfestival van Venetië.
De vertoning van Holly werd voorafgegaan door de kortfilm Passing Time, de bijdrage aan het 2×25-project van de recent overleden Britse regisseur Terence Davies, die tweemaal te gast was in Gent. Hij zal postuum een Joseph Plateau Honorary Award ontvangen (zie onder).
Gasten uit binnen- en buitenland
Tijdens het festival zullen heel wat filmploegen de rode loper aan de trappen van Kinepolis Gent bestijgen om daarna hun film voor te stellen aan het publiek. Op deze pagina vind je altijd de meest up-to-date info rond de rode lopers. Regisseurs als Ryûsuke Hamaguchi (GIFT), Ken Loach (The Old Oak), Molly Manning Walker (How to Have Sex), Matteo Garrone (Io capitano), Sepideh Farsi (La sirène) en Radu Jude (Do Not Expect Too Much From the End of the World) komen persoonlijk hun nieuwe werk voorstellen. Uiteraard is er ook een pak regietalent van eigen bodem aanwezig, onder wie Baloji (Augure), Jawad Rhalib (Amal) en Bas Devos (Here). Tijdens de WSA Film Music Days komen de schijnwerpers te staan op componisten. Filmcomponisten als Eiko Ishibashi, Volker Bertelmann, Gustavo Santaolalla, Nicola Piovani en Laurence Rosenthal zakken af naar Gent voor de traditionele afsluiter van het festival: de World Soundtrack Awards (zie onder).
Competitie – Impact of Music & Sound on Cinema
In lijn met het DNA van het festival draagt de filmcompetitie al decennialang het thema “Impact of Music & Sound on Cinema”. En welke film is beter geschikt om op zaterdag 14 oktober de competitiedebatten te openen dan Augure, het langspeeldebuut van multitalent Baloji. Augure is een energiek en bezwerend groepsportret dat het gewicht van Congolese geloofssystemen onderzoekt. Baloji won op het filmfestival van Cannes de Prix de la Nouvelle Voix in de Un Certain Regard-selectie.
De competitie is een diverse selectie die het hele spectrum van minimalistisch tot exuberant bespeelt. Zo is het in Berlijn bekroonde Here van Bas Devos een poëtisch en humanistisch kleinood terwijl Gouden Leeuw-winnaar Yorgos Lanthimos in Poor Things alle registers van zijn absurdistische verbeelding opentrekt. Critical Zonevan Ali Ahmadzadeh (winnaar van het Gouden Luipaard in Locarno) en Io capitanovan Matteo Garrone (prijs voor beste regie en beste acteur in Venetië) zijn dan weer brandend actuele films. In het clandestien opgenomen Critical Zone toont Ali Ahmadzadeh een verborgen kant van de Iraanse maatschappij, terwijl Garrone in Io capitano de falende aanpak tegenover de vluchtelingencrisis aan de kaak stelt door de helse tocht van twee jonge mannen uit Dakar naar Europa in beeld te brengen. Past Lives – volgens veel waarnemers nu al een grote kanshebber bij de Oscars volgend jaar – van Celine Song werpt ook een blik op emigratie, maar is een meer zachtaardig en melancholisch filmgedicht over identiteit en de verloren én gewonnen kansen. Sweet Dreams van Ena Sendijarević, winnaars van zes Gouden Kalveren, is verpakt als een antikolonialistisch manifest, maar is vooral ook een visueel vernuftig portret van vileine kleinmenselijkheid. Ook All Dirt Roads Taste of Salt is een lust voor het oog. Het regiedebuut van fotograaf-dichter Raven Jackson is een breekbare bloemlezing van fijngevoelige vignettes over het leven van een Afro-Amerikaanse vrouw. De Franse cineast David Depesseville debuteert dan weer met Astrakan, een suggestieve karakterstudie die rauwe poëzie vindt in de wreedheid van het menselijke bestaan. Argentijn Rodrigo Moreno gooit het over een luchtigere boeg met het fascinerende Los delincuentes, die aanvat met zowat de rustigste en banaalste bankoverval uit de filmgeschiedenis. Voor nog meer variatie zorgen de animatiefilm La sirène van Sepideh Farsi, een ode aan de weerbarstigheid van Iraniërs in Abadan ten tijde van de oorlog tussen Iran en Irak, en de documentaire Smoke Sauna Sisterhood van Anna Hints, een openhartige film die het bezoek van enkele vrouwen aan een sauna in Zuid-Estland volgt.
De zevenkoppige International Jury buigt zich over alle competitiefilms en reikt aan het einde van de rit enkele prijzen uit. De jury bestaat uit Sébastien Lifshitz (Jury President), Lukas Dhont, Anne Dorval, Jessica Kiang, Jacqueline Lentzou, Juanita Onzaga en Colin Stetson. Op 20 oktober maken zij voor de slotfilm The Boy and the Heron de winnaars bekend van de Grand Prix voor Beste Film en de Georges Delerue Award voor Beste Muziek / Sounddesign.
Joseph Plateau Honorary Awards
Op de 50ste editie van Film Fest Gent worden twee Joseph Plateau Honorary Awards uitgereikt. De Joseph Plateau Honorary Award is weggelegd voor festivalgasten die een speciale bijdrage leverden aan de kunst van het filmmaken. Dit jaar valt die eert te beurt aan filmmakers Ryûsuke Hamaguchi en Terence Davies.
Ondanks zijn nog relatief beperkte oeuvre heeft de Japanse regisseur Ryûsuke Hamaguchi al enkele meesterwerken afgeleverd die zich niet conformeren aan het snelle ritme van de hedendaagse cinema. Op 20 oktober krijgt hij de award overhandigd na de Creative Partnership Talk met componist Eiko Ishibashi, met wie hij samenwerkte voor Drive My Car en nu ook het unieke project GIFT.
De Britse cineast Terence Davies ontvangt postuum een Joseph Plateau Honorary Award op 20 oktober, na de vertoning van Distant Voices, Still Lives. Davies overleed na op 7 oktober na een korte ziekte in zijn thuis in Essex. Hij was een van de grootste Britse regisseurs van zijn tijd en was tweemaal te gast op Film Fest Gent.
2×25
Wat eerst een veel te ambitieus project leek, is uitgegroeid tot een van de paradepaardjes van de 50ste verjaardagseditie. In september lanceerde het festival 2×25: 25 componisten werden uitgenodigd om een kort muziekstuk te schrijven. Vervolgens lieten 25 filmmakers zich door de muziek inspireren om een kortfilm te maken. Het resultaat past helemaal binnen het DNA van Film Fest Gent: 25 sublieme symbioses van muziek en cinematografie, van opkomend talent en gevestigde waarden, en van klinkende namen en festivalfavorieten.
Heel wat van de deelnemers van 2×25 zijn op het festival aanwezig:
In duo: Mihaly Vig & Alexandre Koberidze, Gustavo Santaolalla & Jacqueline Lentzou, Arnaud Rebotini & Helena Wittman, Gabriel Chwojnik & Imge & Sine Özbilge, Tsar B & Jessica Woodworth, Daniel Hart & Wannes Vanspauwen & Pol De Plecker, Dirk Brossé & Meltse van Coillie
Componisten: Florencia di Concilio, Teresa Barosso, Colin Stetson, Eiko Ishibashi
Regisseurs: João Pedro Rodrigues, Radu Jude, Alexandre O. Philippe, Juanita Onzaga, Anthony Nti, Stijn Coninx
23ste World Soundtrack Awards
Geen Film Fest Gent zonder een dikke streep muziek. Ook voor deze editie komt de internationale top van de filmmuziek naar Gent om er de WSA Film Music Days bij te wonen. Tijdens tal van panels gaan componisten en andere professionals in gesprek over de staat van de filmmuziek én – voor het eerst – ook over gamemuziek. Het concert PRESS PLAY: Music in Games op 19 oktober zal zowel gamers als film(muziek)fans verblijden. Tijdens het concert wordt ook de allereerste Game Music Award uitgereikt. Op 21 oktober sluit Film Fest Gent af met de 23ste editie van de World Soundtrack Awards, de prestigieuze filmmuziekprijzen. Componisten Nicola Piovani, Laurence Rosenthal en Eiko Ishibashi zijn te gast. Een selectie uit hun oeuvres zal uitgevoerd worden door Brussels Philharmonic o.l.v. Dirk Brossé.