Hans Lettany en zijn Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

De naam van Hans Lettany tref je de laatste jaren alsmaar vaker op aftitelingen.  Aftitelingen waar hij vaak verantwoordelijk voor is.  What’s in a name? Ja, het scheelt weinig of de letters waarmee Lettany hele dagen knutselt zitten in zijn naam. Hij ontwerpt titels in een eigen herkenbaar letterformaat voor tal van films.  Het meest opvallende ontwerp van zijn hand is dat van ‘Patser’. Maar zijn ingrepen daar gaan werkelijk tot the next level. Hans maakt ook filmaffiches. En doet allerlei straffe dingen met de computer om met ‘after effects’ datgene aan het beeld toe te voegen waar een camera niet toe in staat is. Dat is maar een heel vage definitie, omdat we het eigenlijk allemaal niet juist weten. Maar wat we wel weten is dat regisseurs, producers en andere kenners heel hoog met de man oplopen.  Met andere woorden, een ingewijde en een insider die het kan weten. En we vernemen graag van zulke mensen op wie en wat we moeten letten.
1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?
Mijn collega Wim Symens en ik hebben midden 2017 onze studio TITLES (www.titles.tv) opgericht en hebben het geluk gehad om direct op een aantal zeer fijne projecten te kunnen werken. Zo hebben we onder andere ‘Vele Hemels boven de Zevende’, het Nederlandse ‘Bankier van het Verzet’ en next level shit ‘Patser’ van titels en/of posters mogen voorzien. We zijn er dus vanaf bij oprichting direct stevig ingevlogen. Voor het komende jaar zitten er ook al een hoop fijne projecten in the pipeline: Zo zijn we onder andere aan het werk op de begingeneriek van een grote Zweedse serie. En natuurlijk hopen we dat er in de loop van 2018 nog meer van dit soort internationale projecten onze richting uitkomen.

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?
Ik ben natuurlijk zeer benieuwd hoe ‘Patser’ van Adil en Bilall zal onthaald worden bij het publiek. Zelf zijn we allemaal echt heel tevreden van het eindresultaat, dus ik hoop dat bioscoopbezoeker die mening eind deze maand (hopelijk massaal) met ons zal delen! Ik ben heel benieuwd naar ‘This Magnificent Cake’ van Marc Roels en Emma de Swaef. ‘Oh Willy’ dat ze een paar jaar geleden maakten was fantastisch, maar ik heb een vermoeden dat ze met hun nieuwe film nog een paar stappen verder zijn gegaan. Zeer hoge verwachtingen dus! Qua films waar we dit jaar met TITLES en Het Postkantoor zelf op zullen werken, kijk ik heel erg uit naar onze samenwerking met a Team Productions voor hun nieuwe film ‘U-235’ die deze zomer gedraaid wordt.
3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?
Joris Mertens, die normaal heel veel grafisch werk voor film en televisie doet, is bezig aan een graphic novel, en de beelden die ik al zag zien er fantastisch uit.  De Jongens van a Team Productions zou ik ook sterk in de gaten houden, van hen mogen we een aantal geweldige projecten verwachten in de nabije toekomst. ‘Patser’ is nog maar het begin…
4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?
Robrecht Heyvaert. De vaste DOP van Adil en Bilall heeft er ondertussen al enkele internationale projecten opzitten, maar dat gaan er volgens mij steeds meer worden. Ook Adil en Bilall zelf ook natuurlijk, met hun Amerikaanse projecten die er aan komen. En Matteo Simoni, die breekt met zijn Shooting Star nominatie in Berlijn zeker door op internationaal gebied.
5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop.  Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?
Alles. Pierre (en zijn team natuurlijk) heeft de Vlaamse Film in al zijn aspecten internationaal op de kaart gezet. Dankzij hem vonden ook steeds meer Internationale producties hun weg naar hier, wat ons allemaal al heel veel fijne projecten opgeleverd heeft.
6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?
Het werk dat Pierre gestart heeft verder zetten. En zeer streng optreden tegen productiehuizen die pretenderen professioneel te zijn, maar geen lonen blijken uit te betalen en op die manier de sector in een slecht daglicht brengen : Corsan toestanden vermijden en boycotten vanuit de sector zelf.
7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?
Eens een D.O.P? Of een Setdesigner? Dat is minder glamoureus om op een poster te zetten dan pak weg Kevin Janssens, maar het programma dat zo iemand zou opstellen zou ongelooflijk interessant kunnen zijn : (En er zijn écht wel sexy setdesigners, kostuumontwerpers, monteurs…)
Zie ook : 

 

Check Also

Opnames SKIFF gestart!

Roeien met de riemen die je hebt, zo moeten ze letterlijk gedacht hebben op de …