Hans Herbots Behandelt discreet : geen pers op de set van zijn nieuwe film!

Maandag startte regisseur Hans Herbots in Antwerpen met de opnamen van zijn nieuwe film ‘De Behandeling’, gebaseerd op de internationale bestseller ‘The Treatment’ van de Engelse schrijfster Mo Hayder. Over het verloop van de opnamen kunnen we u weinig kwijt, want Hans Herbots en zijn ploeg hebben besloten om de set helemaal gesloten te houden. Er komt dus helemaal geen pers op de set. Wij hebben voorlopig nog niet besloten om de productie dood te zwijgen. Zo zijn wij (nog) niet.

 

Eerder was al bekend dat Geert Van Rampelberg de centrale hoofdrol vertolkt. Voor de overige cast werd gekozen voor een ensemble van echte rasacteurs waarvan sommigen zelden of nooit eerder op het grote scherm te zien waren.

 

Dit is een quote die ons bezorgd werd. Niet weggesmokkeld van de set, maar via Isabelle Couvreur, de perverantwoordelijke van Kinepolis Film Distribution. De quote is van regisseur Hans Herbots, in het echte leven trouwens een zeer aangenaam en galant man : “Hoewel ‘De Behandeling’ een psychologische thriller is -een specifiek genre-, is het in wezen een acteursfilm. Rond een enigmatische Geert Van Rampelberg wilde ik een ensemble van acteurs die geloofwaardig, sterk én vernieuwend zouden aanvoelen. Vandaar de keuze voor namen die bij het grote publiek iets minder bekend zijn. Geert draagt de film en heeft daar zwaar in geïnvesteerd, zowel fysiek als mentaal. Hij is het middelpunt dat de rest bij mekaar houdt.”

Vandaag staat draaidag 5 op het programma. De grijze en regenachtige weersomstandigheden zijn voor deze productie eerder een zegen dan een vloek. Het filmverhaal ademt immers een donkere, grimmige en intrigerende sfeer uit.

Ook de quote van producent Peter Bouckaert, de man achter Eyeworks, werd ons via dezelfde kanalen bezorgd : “De Behandeling is voor ons als productiehuis ‘hors catégorie’. We hebben 5 jaar geleden een moeilijke strijd gevoerd tegenover Amerikaanse productiehuizen om de rechten op ‘The Treatment’, de internationale bestseller van Mo Hayder te kunnen verwerven. We zijn daarin geslaagd door Mo Hayder te overtuigen met de scenariële aanpak van Carl Joos én onze internationaal meer en meer opgemerkte Vlaamse creatieve filmtalenten. ‘De Behandeling’ wordt een film die helemaal ingebed zit in een universum dat tegelijk zeer Vlaams is, en tegelijkertijd universeel en onwerkelijk. We zijn nog maar enkele dagen aan het draaien en je proeft het, voelt het al in de eerste beelden.”

Wijzelf proeven nog niets en we kunnen alleen maar geloven wat ons verteld wordt, want met eigen ogen zien we niets en zullen we blijkbaar ook niet snel iets te zien krijgen. Want het persbericht eindigt dus met een belangrijke nota : Teneinde op voorhand niets weg te geven van het intrigerende verhaal, noch van de speciale sfeer van de film, werd uitzonderlijk besloten voor deze productie geen enkel setbezoek te voorzien.

Er zullen echter wel op regelmatige basis foto’s en commentaar gepost worden op de Facebook-pagina van de film.

Die facebookpagina gaan wij uiteraard ook voor je volgen. Als die niet voor de pers gesloten is.

 

 

 

De eerste officiële foto die ons wordt bezorgd, toont alleen maar zeer bezorgde gezichten. Je zou je gaan afvragen of die mensen wel uit eigen wil op een gesloten set zitten. Misschien zijn ze er opgesloten. Misschien moeten ze verlost worden. Hoewel. We worden meteen gerustgesteld in het persbericht. Op het einde van de draaiperiode zullen de cast en enkele eerste exclusieve beelden van ‘De Behandeling’ worden voorgesteld tijdens een persconferentie. Tijdstip en plaats worden over enkele weken gecommuniceerd. Hopelijk zijn we dan niet met vakantie.

De regie is in handen van Hans Herbots (‘Falling’, ‘Verlengd Weekend’, ‘Windkracht 10 – Koksijde Rescue’, ‘Bo’, ‘Het Goddelijke Monster’, ‘The Spiral’).

Achter de camera staat DOP Frank van den Eeden (‘Kid’, ‘The Invader’, ‘Swooni’, ‘Dossier K.’, ‘Unspoken’, ‘Vermist’, ‘Een Ander Zijn Geluk’, ‘Man zkt Vrouw’).

Scenarist Carl Joos (‘De Zaak Alzheimer’, ‘Dossier K.’, ‘The Broken Circle Breakdown’) schreef het scenario, gebaseerd op ‘The Treatment’ van de Engelse schrijfster Mo Hayder.

Peter Bouckaert is de producent voor Eyeworks Film & TV Drama. De film komt tot stand met de steun van het VAF/Filmfonds, VTM, Bruxellimage, het Nederlands Filmfonds, Telenet, Kinepolis Film Distribution (KFD) en de belgische tax shelter voor filmfinanciering. De film wordt in het voorjaar van 2014 in de bioscopen verdeeld door KFD.

SYNOPSIS : Rechercheur Nick Cafmeyer heeft de looks, is slim en maakt carrière. Maar er hangt een zware schaduw over zijn leven en relaties. Nick worstelt sinds zijn 9de met de onopgeloste verdwijning van zijn broertje Bjorn. Op aanwijzen van Nick is zijn buurman Plettinckx, een zedendelinquent, toen verhoord en weer vrijgelaten. Plettinckx woont na al die jaren nog steeds in dezelfde buurt als Nick en schept er genoegen in om Nick te tergen. Het blijft op Nick wegen. De enige vrouw die een knipperlichtrelatie met hem kan aanknopen is zijn chef, de iets oudere Danni. Danni aarzelt om Nick te betrekken bij een nieuwe onrustwekkende zaak : een koppel is 3 dagen vastgehouden door een indringer. Van hun 9-jarig zoontje Robin en de dader ontbreekt elk spoor. Nick neemt de leiding in een adembenemende klopjacht.

 

Zie ook :

Hans Herbots behandelt Geert Van Rampelberg

Hans Herbots kent geen rust

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …