Sameh Alaa heeft een Gouden Palm gewonnen in Cannes, met de kortfilm I am Afraid to Forget Your Face. De Egyptenaar woont al enkele jaren in Brussel, zo heeft België dus toch een klein beetje gezegevierd. Dit is een interview vanop Film Fest Gent, toen de prijs nog niet bekend gemaakt was.
Waarover gaat je de film?
Dat is de enige vraag waar ik het liefst niet over heb, omdat de hele film gebaseerd is op één situatie. Ik wil het verhaal dus niet verpesten voor iemand die het nog niet zag. Ik kan wel zeggen dat het een coming of age is van een jongen van 16. Hij gaat op stap om iemand te ontmoeten, die hij al lang niet meer heeft gezien.
Hij is genomineerd voor Cannes, wat gaat er gebeuren?
Ze kondigden aan dat ze de film op 29 oktober zullen vertonen en dat er net als elk jaar een Palme d’Or zal worden uitgereikt. Het wordt een bijzonder jaar, want ze concentreren zich op de kortfilms. Er zal niks zijn voor de langspeelfilms, maar dit evenement gaat dus wel door.
Ga je?
Ja, zelfs als ze besluiten om alles te blokkeren! Als we niet mogen reizen, wandel ik! Ik ga!
Wat verwacht je ervan?
Om eerlijk te zijn: eenmaal je geselecteerd bent, ben je al blij. Het opent deuren, andere festivals zijn geïnteresseerd om je werk te zien. Je zal gemakkelijker een langspeelfilm kunnen maken, je carrière kunnen verderzetten. Ik geef niet om de glamour, maar om films te kunnen blijven maken. Voor mij is de selectie dus al een belangrijke stap.
Wat denk je dat je kansen zijn?
Ik heb de andere genomineerden niet gezien, misschien zullen die door de jury meer geliefd zijn.
Waarom moet de jouwe winnen?
Wie zegt dat ik moet winnen? (lacht)
Waarom zouden mensen hem dan moeten zien?
Om iets te ervaren en te proberen verbinding te maken op een ander niveau. Om nieuwe dingen in twijfel te trekken en te proberen voelen wat ik voelde.
Wat is het volgende?
Een langspeelfilm, ik ben het al aan het schrijven.
Sameh is de eerste Egyptenaar ooit die dat voor mekaar krijgt. Ook de kortfilm Stephanie van Leonardo Van Dijl was bij de genomineerden, maar greep dus naast de prijs.