Film Fest Gent kondigt tweede golf genomineerden aan voor de World Soundtrack Awards 2025

Belgian Composers WSA 25

Film Fest Gent en de World Soundtrack Academy maken de tweede reeks genomineerden bekend voor de 25e World Soundtrack Awards, het jaarlijkse sluitstuk van FFG en een van de meest prestigieuze evenementen voor filmmuziek wereldwijd. Daniel Blumberg sleept een tweede nominatie in de wacht, terwijl veelbelovende nieuwkomers zoals Hania Rani en Laetitia Pansanel-Garric hun intrede doen. Vincent Cahay, Ruben De Gheselle en Frédéric Vercheval zijn genomineerd in de categorie Belgian Film Composer of the Year.

Na de aankondiging van de genomineerden in de categorieën Film Composer of the Year, Television Composer of the Year en Best Original Song vorige maand (zie hier), presenteren Film Fest Gent en de World Soundtrack Academy nu de tweede en laatste golf nominaties voor de World Soundtrack Awards 2025. Deze selectie zet talent in de kijker in de categorieën Discovery of the Year, Public Choice Award, WSA Game Music Award en Belgian Film Composer of the Year (Powered by Sabam). Net zoals bij de eerste golf, staan ook hier nieuwe stemmen centraal die de toekomst van film- en beeldmuziek mee vormgeven.


Discovery of the Year Award

Met de Discovery of the Year Award eert de WSA opkomende talenten in film- en televisiemuziek. Onder de genomineerden vinden we Daniel Blumberg, wiens score voor The Brutalist (Brady Corbet) eerder dit jaar al werd bekroond met een Oscar voor Beste Originele Muziek. Dit is zijn tweede nominatie op de WSA 2025, na zijn eerdere nominatie in de categorie van Film Composer of the Year. Blumberg maakt indruk met zijn rauwe, textuurvolle en jazzy klanklandschappen. Ook genomineerd is Robin Carolan, die de atmosferische score componeerde voor Nosferatu, Robert Eggers’ remake van de stille filmklassieker. Met industriële noise en hypnotische koormuziek schept Carolan een expressionistische en onheilspellende stemming.

Uit Zuid-Korea komt de Emmy-genomineerde Jung Jae-il, internationaal bekend van zijn muziek voor Parasite en Squid Game. Voor Mickey 17 zet hij zijn samenwerking met Bong Joon-ho verder, met een weelderige, klassiek getinte partituur die romantisch durft zijn met pianomelodieën en grootse Hollywood-strings, maar geregeld ook speels tot zelfs carnavalesk uit de hoek komt. Dave Metzger brengt met Mufasa: The Lion King (Barry Jenkins) een meer lyrische aanpak. Als ervaren arrangeur en componist voor Broadway, animatie en videogames, wist hij de muzikale erfenis van The Lion King te eren en heruit te vinden. Tot slot is er de Poolse pianiste, componiste en zangeres Hania Rani, die haar mix van klassiek, elektronica en experiment inzet voor Joachim Triers familiedrama Sentimental Value. Haar introspectieve score weerspiegelt thema’s van verlangen, herinnering, spijt en verzoening die in de film aan bod komen.


Public Choice Award

Elk jaar kiezen filmmuziekfans wereldwijd via de Public Choice Award hun favoriete score. Tot de genomineerden behoort David Cerquetti, wiens muziek voor de Italiaanse noir-thriller Buio come il cuore (Dark is the Heart) (Marco De Luca) een sfeer van mysterie, spanning en tragedie oproept die perfect aansluit bij het genre. Ook Laetitia Pansanel-Garric is genomineerd met haar melodieuze score voor Hola Frida (Karine Vézina, André Kadi), een eerbetoon aan de kunst en ideeën van Frida Kahlo. Met rijke orkestraties doorspekt met mariachi- en banda-invloeden schept ze een meerstemmig klankbeeld dat zowel pijn als verzet in zich draagt.

Minstens even politiek geëngageerd, is de César-winnende Amine Bouhafa die een nominatie in de wacht sleept met zijn bevrijdende score voor Ni chaînes ni maîtres (Simon Moutaïrou), over een vader en dochter die ontsnappen aan slavernij op een suikerrietplantage in Mauritius. Daarnaast werd John Codagenomineerd voor zijn epische muziek bij Reagan (Sean McNamara), een biopic over de Amerikaanse president. Zijn klassieke, grootschalige score sluit aan bij Reagans gecontesteerde, larger-than-life imago. De shortlist wordt vervolledigd door Stephen Gallagher, die voor The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim(Kenji Kamiyama) voortbouwt op de muzikale erfenis van Middle Earth en fans wist te raken met energieke thema’s en emotionele gelaagdheid.


WSA Game Music Award

Nu aan zijn derde editie toe, geeft de WSA Game Music Award fans een stem om de meest meeslepende gamescores van het jaar te vieren. Genomineerd is onder meer Lorien Testard, wiens score voor Clair Obscur: Expedition 33 reeds de aandacht trok voor de manier waarop poëtische en schilderachtige tonaliteiten verweven zijn met de surreële, droomachtige wereld van de game. Veel donderender en huiveringwekkender is de heavy-metal-score voor de first-person shooter game Doom: The Dark Ages, gecomponeerd door Alex Klingle, Brian Lee White, Brian Trifon en Jay Wiltzen. Uit de wereld van sci-fi-gaming komt Knut Avenstroup Haugen, wiens gelaagde klanklandschappen en percussieve thema’s voor Dune: Awakening de weidsheid, mystiek en dreiging van het Dune-universum weerspiegelen. John Konsolakis biedt een intieme, subtiele en tedere score met zijn werk voor Farewell North, een meditatieve en visueel minimalistische avonturengame waarin je speelt als een zwervende bordercollie. De shortlist wordt afgesloten door Berlinist, het componistencollectief achter Neva, wier melancholische en atmosferische score de handgetekende visuele stijl en thema’s van ecologische kwetsbaarheid versterkt. Na de lovende ontvangst van Grisonderstreept deze nominatie Berlinists steeds sterkere naam in de indiegamemuziek.


Belgian Film Composer of the Year (Powered by Sabam)

Als weerspiegeling van het groeiende belang van de Belgische film- en filmmuziekindustrie lanceerde de WSAcademy de categorie Belgian Film Composer of the Year (Powered by Sabam). De eerste genomineerde is Vincent Cahay, erkend voor zijn gedurfde en fysieke score voor Maldoror, een donkere thriller van Fabrice du Welz die vorig jaar zijn Belgische première beleefde op Film Fest Gent. De film, die draait rond de verontrustende zaak-Dutroux, gaf Cahay de vrijheid om te bewegen tussen elektronische drones, ontregelende stiltes en evocatieve motieven, om zo de psychologische neergang van het hoofdpersonage in waanzin en obsessie te ontleden.

Ruben De Gheselle krijgt een nominatie voor zijn werk aan twee langspeelfilms: het internationaal geprezen Young Hearts van Anthony Schatteman en There Was, There Was Not van Emily Mkrtichian. Zijn scores tonen een intieme en genuanceerde benadering van filmcompositie. In 2021 ontving Ruben de prestigieuze Georges Delerue Award op Film Fest Gent voor de muziek van Clara Sola. Zijn bekroning met de Ensor voor Discovery of the Year een jaar later bevestigt zijn reputatie als een van Belgiës meest getalenteerde componisten.

Het trio wordt vervolledigd door Frédéric Vercheval. Zijn dynamische, spanningsgedreven muziek voor Masset-Depasses actiethriller Largo Winch: Le prix de l’argent geeft extra spektakel en filmische allure aan de populaire Frans-Belgische stripfranchise. Vercheval werd al vijf keer genomineerd en won de Magritte voor Beste Originele Muziek met Duelles van Olivier Masset-Depasse (2020) en Green Border van Agnieszka Holland (2025). Voor Duelles kreeg hij in 2019 bovendien de WSA Award voor Best Original Score for a Belgian Production.

Alle genomineerden voor de awards van dit jaar zijn nu bekendgemaakt. De 25e editie van de World Soundtrack Awards vindt plaats op woensdag 15 oktober 2025 in Muziekcentrum De Bijloke (Gent).


Overzicht

Discovery of the Year Award

  • Daniel Blumberg – The Brutalist

  • Robin Carolan – Nosferatu

  • Jung Jae-il – Mickey 17

  • Dave Metzger – Mufasa: The Lion King

  • Hania Rani – Sentimental Value

Public Choice Award

  • Buio come il cuore (Dark is the Heart) – David Cerquetti

  • Hola Frida – Laetitia Pansanel-Garric

  • Ni chaînes ni maîtres – Amine Bouhafa

  • Reagan – John Coda

  • The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim – Stephen Gallagher

WSA Game Music Award

  • Clair Obscur: Expedition 33 – Lorien Testard

  • Doom: The Dark Ages – Alex Klingle, Brian Lee White, Brian Trifon, Jay Wiltzen

  • Dune: Awakening – Knut Avenstroup Haugen

  • Farewell North – John Konsolakis

  • Neva – Berlinist

Belgian Film Composer of the Year (Powered by Sabam)

  • Vincent Cahay – Maldoror

  • Ruben De Gheselle – Young Hearts; There was, There was not

  • Frédéric Vercheval – Largo Winch: Le prix de l’argent

Film Composer of the Year

  • Volker Bertelmann – Conclave; The Amateur

  • Daniel Blumberg – The Brutalist

  • Kris Bowers – The Wild Robot

  • Clément Ducol & – Camille – – Emilia Pérez

  • Alberto Iglesias – The Room Next Door

  • John Powell – How to Train Your Dragon

Television Composer of the Year

  • Volker Bertelmann – The Day of the Jackal; Dune: Prophecy; The Count of Monte Cristo

  • David Fleming, Gustavo Santaolalla – The Last Of Us (Season 2)

  • Ariel Marx – Dying for Sex

  • Bear McCreary – The Lord of the Rings: The Rings of Power (Season 2)

  • Martin Phipps – Black Doves

  • Theodore Shapiro – Severance (Season 2)

Best Original Song

  • “Beautiful That Way” from The Last Showgirl – written by Andrew Wyatt, Lykke Li, and Miley Cyrus |
    performed by Miley Cyrus, Andrew Wyatt, Matt Dunkley

  • “El Mal” from Emilia Pérez – written by Clément Ducol, – Camille -, & Jacques Audiard | performed by Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón

  • “I Lied to You” from Sinners – written by Ludwig Göransson, Raphael Saadiq | performed by Miles Caton

  • “Never Too Late” from Elton John: Never Too Late – written by Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin | performed by Elton John, Brandi Carlile

  • “Winter Coat” from Blitz – written by Nicholas Britell, Steve McQueen, Taura Stinson | performed by Nicholas Britell, Saoirse Ronan

Lifetime Achievement Award

  • Philip Glass

  • Michael Nyman

Best Original Composition by a Young Composer (Powered by Vienna Synchron Stage)

  • Neville Bharucha

  • Théo Cascio

  • Bongseob Kim

Check Also

Ontdek het WSA Film Music Days-programma

Film Fest Gent kondigt het programma aan van de WSA Film Music Days 2025, die …