FFG lanceert campagne Film Fest Gent 2024!

Film Fest Gent lanceert zijn visuele campagne voor de 51ste editie in het najaar, die dit jaar zal starten op een woensdagavond (woensdag 9 oktober) en zal eindigen op een zondagavond (zondag 20 oktober). Het motion-element blijft sterk aanwezig in de campagne en krijgt een nieuwe twist, geflankeerd met een fris kleurenpalet.

Het festival schuift in 2024 zijn tiendaagse filmfeest een dag in de weekkalender op: daar waar Film Fest Gent traditiegetrouw opende op een dinsdagavond en doorliep tot en met de tweede daaropvolgende zaterdagavond, zal het festival nu openen op een woensdagavond (woensdag 9 oktober) en afsluiten op een zondagavond (zondag 20 oktober).

Marijke Vandebuerie, algemeen directeur Film Fest Gent

Door met een dag op te schuiven, kunnen we ons festivalpubliek gedurende twee volwaardige weekends een rijk programma aanbieden. Daardoor kunnen ze meer uit hun festivalbeleving halen. Bovendien halen we de World Soundtrack Awards – de apotheose van onze jaarlijkse internationale filmmuziekdagen – iets naar voren: de Film Music Days zullen halfweg de tweede festivalweek plaatsvinden, waardoor we makkelijker ontmoetingen kunnen faciliteren tussen onze aanwezige filmgasten en componisten.”

Kaiserpanorama & zoötroop

Voor het ontwerp van de nieuwe campagne deed Film Fest Gent opnieuw beroep op het creatief bureau Mutant uit Antwerpen. De campagne bestaat uit zowel een nieuw motion-ingrediënt als nieuwe kleurencombinaties. Het motion-element verwijst naar de ronddraaiende beweging van een filmspoel en is gebaseerd op twee uitvindingen uit de pioniersdagen van de cinema: het Kaiserpanorama en de zoötroop.

Het Kaiserpanorama – of keizerpanorama – werd in 1880 bedacht door de Duitse uitvinder August Fuhrmann. De installatie bood een vroege vorm van 3D-beelden waar mensen plaats konden nemen op een grote carrousel om verschillende foto’s te bekijken. Door het gebruik van stereokijkers en stereofoto’s kregen kijkers de illusie van een 3D-beeld.

Net zoals het keizerpanorama heeft de zoötroop de vorm van een cilinder met daarin gleuven of kijkgaten. Gebaseerd op de fenakistiscoop van de Gentse uitvinder Joseph Plateau, maakt de zoötroop gebruik van het stroboscopisch principe. Door het ronddraaien van de cilinder wordt de illusie van een bewegend beeld opgewekt.

Deze twee uitvindingen liggen aan de basis voor het bewegende beeld zoals we dat vandaag kennen. Het motion-element in de campagne van FFG2024 is een abstracte weergave van deze uitvindingen en hun gemeenschappelijke vorm: de cilinder. De nadruk ligt op de dynamiek van de twee uitvindingen, waarmee het ontwerp niet enkel een eerbetoon brengt aan de vroege dagen van de cinema, maar ook het eigentijdse karakter van het festival en haar toewijding aan gedurfde cinema.

 

Check Also

Het Belgische programma op BRIFF 2024!

De 7de editie van het Brussels International Film Festival (BRIFF) vindt plaats van 25 juni …