‘The Broken Circle Breakdown’ is dus één van de negen films die op de shortlist staat voor de Oscar voor de Beste Buitenlandse Film. Zowel producent Dirk Impens als regisseur Felix Van Groeningen zijn heel blij dat ze er nog bij zijn. Maar vooral het feit dat sommige topfavorieten er niet meer bij zijn, stemt hen mogelijk nog tot een grotere tevredenheid. Hoewel, Van Groeningen is niet door het dolle heen. ‘Ik had het allemaal wat trachten te negeren. Omdat ik niet te ontgoocheld wou zijn,’ zegt hij. ‘Maar nu ga ik toch weer hopen. En dat is wel klote (lacht).’
Vooral het feit dat ‘Le Passé’ er niet bij is, de film van Asghar Farhadi, is toch wel ronduit verrassend. Farhadi versloeg eerder op de Oscars de Vlaamse film ‘Rundskop’ en mocht toen het beeldje meenemen naar Iran. Veel filmkenners hadden ook verwacht dat het Chileense ‘Gloria’ tot het allerlaatste moment in de running zou blijven voor een nominatie. Pauline Garcia, de hoofdrolspeelster uit die film, werd eerder dit jaar nog bekroond als beste actrice op het Festival van Berlijn.
DIRK IMPENS : ‘HET WORDT EEN OPEN RACE’
Dirk Impens : Laten we zeggen dat ik niet ontevreden ben met de shortlist. Niet zozeer met het feit dat we erop staan, maar vooral omwille van wie er niet op staat. Zoals ‘Le Passé’ bijvoorbeeld. Voor mij was dat de gedoodverfde winnaar. Samen met ‘Jagten’. Het is een verrassende selectie, maar aan de andere kant is er dit jaar geen enkele film die er met kop en schouders boven uitsteekt. Nu kan je misschien zeggen ‘La Grande Bellezza’ en ‘Jagten’. Maar ik ben daar toch niet zeker van. Het is een open race, een race die moet gelopen worden.”
FELIX VAN GROENINGEN : ‘ONZE KANSEN NEMEN TOE’
Felix : ‘Ja, le Passé is er niet bij, ‘Gloria’ ook al niet en ook ‘Wadjda’, die Saoedi-Arabische film, die echt vaak bij de favorieten genoemd werd, is genegeerd. Vind ik heel verrassend. En ik ben daar natuurlijk blij om. Op voorhand leek het een beetje alsof er 4 of 5 films zowat met zekerheid op een nominatie mochten rekenen, en dan zou het wringen worden om erbij te zijn. Maar nu zijn er drie van die favorieten die er niet bij zijn. En wat is er in de plaats gekomen? Nogal arty films. Ben ik blij om. Omdat ik het fantastisch vind dat er eens wat andere films aandacht krijgen en vooral – en dat is dan natuurlijk een heel egoïstische redenering – omdat wij nu weer meer kans maken op een nominatie.
GEEN CONCURRENTIE VAN ‘LA VIE D’ADèLE’
Frankrijk had ‘Renoir’ ingestuurd en niet ‘La Vie d’Adèle’. “Ons geluk,” zegt Impens. “Voor alle duidelijkheid, dat komt niet doordat Frankrijk dat niet wou, maar wel doordat de producent het niet wou. Daar bestaan nogal wat misverstanden over. De producent van de film heeft ervoor gekozen om ‘La Vie d’Adèle’ één of twee weken later uit te brengen, waardoor ze niet meer eligible waren, niet meer binnen de periode vielen waarbinnen je moet vallen om een kans te maken op een verkiezing. Misschien had ik hetzelfde gedaan in zijn plaats. Die film heeft wel 1 miljoen kijkers naar de bioscoop gelokt in Frankrijk. Hij heeft gegokt en gekozen voor zijn entrees in Frankrijk en niet voor zijn Oscar. Anders had hij er wellicht één gewonnen. Maar goed. Zijn keuze dus.”
CONCURRENTIE UIT ONVERWACHTE HOEK
Met Wong Kar-Wai zit er een regisseur met een hele grote reputatie bij, maar ‘The Grandmaster’ staat wel niet geboekstaafd als zijn grootste film. “Ik had niet gedacht dat hij er bij zou zijn,” aldus Van Groeningen. “In het begin werd hij nog af en toe vernoemd en stond hij zelfs even bij de frontrunners, maar na verloop van tijd sprak niemand er nog over. Veel raarder nog vind ik het feit dat die inzending van Hongarije erbij is, en dan die film uit Bosnië-Herzegovina, die echt uit het niets komt.”
Hoewel, ‘An Episode in the Life of an Iron Picker’ is een film van Danis Tanovic en die heeft al eens een Oscar gewonnen voor ‘No Man’s Land’, een film die trouwens gecoproduceerd werd door de Belgische Marion Hänsel. “Ja, maar zijn huidige film is echt heel low-profile en heeft buiten het festivalcircuit nauwelijks iets gedaan. Er werd over die film niet gesproken. Het is dus echt wel verrassend dat hij erbij is.”
‘LA GRANDE BELLEZZA’ FAVORIET
‘La Grande Bellezza’ van Paolo Sorrentino, de grote winnaar van de Europese Filmprijzen, is er ook weer bij.
“Dat wisten we,” zegt Van Groeningen. “Ik denk dat dit ondertussen de grote favoriet is. Die film heeft de laatste tijd zoveel gewonnen, trekt de aandacht naar zich toe en zit in een overwinningsroes. Terwijl een andere film als ‘Jagten’ al ouder is. Je voelt ook dat de Italianen echt voor ‘La Grande Bellezza’ aan het vechten zijn.”
OP NAAR PALM SPRINGS
Betekent het nu dat ze weer naar Los Angeles moeten?
“Ik weet het niet. Er is nog een belangrijk festival in Palm Springs waar de film begin januari nog een paar keer getoond wordt. Misschien moeten we daar nog naartoe. Maar eigenlijk kunnen we niet zoveel meer doen. Het zijn tenslotte maar 30 mensen die beslissen over de nominaties : 15 in L.A. en 15 in New York. Die bekeken de films, 3 per dag, om dan aan het einde, op 10 januari de resultaten bekend te maken. En dus eigenlijk kan je weinig tamtam gaan maken. We zullen zien.We gaan dat de komende dagen beslissen.”
Zie ook :