Maandag en dinsdag vond de rechtzaak plaats tegen de agent die de peuter Mawda doodschoot. Freelance cultuurjournalist Wouter Hillaert werkte mee aan een reconstruerend animatiefilmpje (onderaan te bekijken).
Ik zit in het actiegroepje, een verzameling van verschillende mensen die zich betrokken voelen bij de zaak. We hebben samen wat gebrainstormd over hoe we meer visualiteit konden creëren rond de dood van Mawda en het proces hierrond.
Omdat er geen echte beelden zijn van die nacht, enkel de beschrijving ervan op papier. Bij andere gevallen heb je dat soms wel, bijvoorbeeld bij George Floyd of Jozef Chovanec zijn er videobeelden, maar hiervan dus niet. Daarom was het moeilijk om je dat concreet voor te stellen, zo krijgen mensen meer een beeld van wat er eigenlijk is gebeurd.
Ik heb mee het scenario geschreven, gewoon op goed geluk, Squarefish heeft er dan aan gewerkt. Zo krijg je plots een mooie samenwerking tussen een animatiestudio en activisten. Zeker internationaal wordt dat wel vaker gedaan, om meer maatschappelijk gerichte boodschappen op een professionele manier te brengen. Maar in België ken ik minder voorbeelden.
Maar het was natuurlijk wel heel belangrijk om een balans te zoeken in hoe je zoiets in beeld brengt, zonder dat de ouders zich nog meer gekwetst zouden voelen.
Hebben jullie dat dan afgetoetst bij hen?
We staan in contact met de advocaat van de ouders. We hebben ons sowieso regelmatig afgevraagd hoe de moeder zich erbij zou voelen. Op het einde hadden ze bijvoorbeeld een paar wenende zuchten toegevoegd, dan vraag je je af: wordt dat niet té realistisch? Dat hebben we er dan uit gelaten. Het is dus wat balanceren tussen abstract en reëel, animatiefilm is dan wel een goed medium om nog wat over te kunnen laten aan de verbeelding.
Is het een optie geweest om een real life filmpje te maken?
Nee, maar dat is ook bepaald door de timing. Dit soort acties zijn eigenlijk altijd dingen die je veel te laat bedenkt. We zijn er mee bezig sinds begin november, dus we hebben het op een dikke twee weken gemaakt. We hadden ook geen enorm budget, dus was een animatiefilmpje van twee minuten eigenlijk de enige optie. Tijd en geld zorgde er dus voor dat de mogelijkheden wat werden ingeperkt.
Maar die beperking helpt ook wel om het helder te maken. Je wordt gedwongen om het over de kern te hebben en niet te verdwalen in randinformatie. We hebben ervoor gekozen om drie centrale scènes in beeld te brengen, die zij dan minimaal geanimeerd hebben.
De grote uitdaging bij zo’n dingen zijn altijd de financiële middelen, denk ik. Als je echt met professionele filmmakers of animatoren wil werken, moet je ze ook echt kunnen betalen. We wilden dit er echt direct doorkrijgen en hebben dus snel een potje bijeengescharreld. Soms heeft activisme er gewoon baat bij om professionelen erbij te betrekken.
Mensen als Maaike Neuville, Wim Opbrouck en Els Dottermans hebben filmpjes opgenomen, om de actie te steunen. En jullie hebben ook wel wat grote buitenlandse namen kunnen strikken.
Ja, we waren zelf verrast hoe snel ze overtuigd waren om hun stem te laten horen. Ik denk dat het in de eerste plaats de verontwaardiging en de casus zelf is, die ervoor zorgt dat mensen als Ken Loach en Mike Leigh een filmpje willen inspreken.
Een tweejarige peuter die wordt doodgeschoten door de politie op een Belgische autostrade, je merkt dat ze daar in andere landen toch redelijk geschokeerd over zijn dat zoiets hier gebeurt.
Het belangt iedereen aan, het lot van een kind. Ik vind het eigenlijk verrassend hoe weinig volgers jullie pagina heeft.
We zijn pas begin november begonnen, het is dus nog aan het groeien. Maar het leeft wel enorm. Het heeft misschien nog niet dezelfde allure als de zaak rond Sanda Dia of Jozef Chovanec, maar we hebben zeker meer aandacht kunnen creëren voor de rechtzaak. Dat was ook ons doel: extra zichtbaarheid geven aan een zaak die politie en Belgische overheid liever onder de radar houden.
Vandaag hebben tientallen gewone burgers zich verzameld aan vijftien gerechtsgebouwen om aan een waslijn kinderkleertjes en solidariteitsboodschappen op te hangen. Dat is ook door het filmpje, dat we konden tonen hoe de vork aan de steel zit.
Alle informatie over de gebeurtenissen vind je hier, je kan ook de Facebook en Instagram pagina’s volgen om op de hoogte te blijven van acties. Bekijk hier het filmpje: