DOCVILLE breekt record met meer dan 11.000 bezoekers!

© Bavo Nys

De 20e verjaardagseditie van DOCVILLE is meteen ook de meest succesvolle in de geschiedenis van het festival. Grote publiekstrekkers waren onder meer de vertoning van ‘The Faraway’, ‘Nearby’, in aanwezigheid van regisseur Paula Froehle en Nobelprijswinnaar Kip Thorne, maar ook ‘Rupture’, ‘Soundtrack to a Coup d’Etat’ en ‘A New Kind of Wilderness’ deden het erg goed. Op donderdag 28 maart sloot het festival haar verjaardagsfeest af met de prijsuitreiking van vier awards.

DOCVILLE awards 2024

‘Soundtrack to a Coup d’Etat’ van Johan Grimonprez is niet alleen de openingsfilm van DOCVILLE, maar gaat ook naar huis met de Juryprijs voor Beste Belgische Documentaire, geschonken door Sabam for Culture. De jury, bestaande uit Shane Smith, David Deprez en Chris Craps was unaniem in haar keuze: ze prijzen de innovatieve, poëtische en onthullende film in haar kracht om geschiedenis en muziek zó speels in elkaar te vlechten. De interactie tussen kolonisatie en de Koude Oorlog werd volgens hen op een uiterst unieke manier in beeld gebracht. Ze sluiten af met: “We are very proud to honor a film that exhibits an outspoken love for jazz, sharp editing and the pursuit of the truth“.

The Tuba Thieves‘ van Alison O’Daniel gaat naar huis met de Juryprijs in de Internationale Competitie en ontvangt zo een aankoopprijs door VRT CANVAS. Deze prijs is Academy Award (TM) Qualifying, de film komt dus rechtstreeks op de longlist van de Oscars van 2025. De docu focust op tuba’s die gestolen worden uit een middelbare school voor de doven in Los Angeles. Uniek aan de film is dat de zelf dove filmmaker Alison O’Daniel je leert kijken naar geluid, in plaats van luisteren.
In de TOPICS competitie is ‘A Storm Foretold‘ van Christoffer Guldbrandsen de grote winnaar. Een angstaanjagend politiek portret van Trumps politieke peetvader Roger Stone liet de jury niet onberoerd. “‘A Storm Foretold’ laat ons op een geniale en angstaanjagende manier zien hoe ongemeen hard de kracht is van macht wanneer die in de handen ligt van een groep mensen die er alles aan doen om aan de macht te blijven”, aldus de jury, Ernesto Rodríguez Amari, Ingrid Schildermans en Jurgen Buedts.
Ten slotte gaat de Prijs voor Beste Wetenschappelijke Documentaire naar een film die de jury verbouwereerd, angstig en geplaagd door nachtmerries achterliet. ‘Eternal You‘ van Hanz Block en Moritz Riesewieck verkent het menselijke verlangen naar leven na de dood en brengt in beeld hoe ver AI-bedrijven daar reeds in gaan. De regisseurs waarschuwen zonder te oordelen voor de gevaren en ethische valkuilen van de technologie en kaarten “de dood als business model” aan. De jury noteert ook een speciale vermelding voor ‘Confessions of a Good Samaritan‘ van Penny Lane. Een persoonlijk verhaal over altruïsme gaat vlotjes over in een geschiedenisles over orgaandonatie.

De Nationale Loterij publieksprijs wordt bekendgemaakt na de stemmentelling van de laatste vertoningen.

Check Also

Bioscoopjournaal: Regisseur Adil El Arbi over ‘Bad Boys Ride or Die’!

Deze maand gingen we in gesprek met regisseur Adil El Arbi over de nieuwe Bad …