Het stond bovenaan het prioriteitenlijstje van het VAF, en lijkt nu ook echt te gebeuren: de Vlaamse jeugdfilm is terug van weggeweest. Begin dit jaar was er al het alom geprezen ‘Rosie & Moussa’, maar Jeugdfilmfestival Filem’On toont dat ook heel wat jong talent zich aandient in het genre.
Het ging een tijdje niet goed met de Vlaamse jeugdfilm. Ja, er waren grote producties zoals de K3-films, maar voor de meer artistieke, pedagogische jeugdfilm was de interesse gering. Nochtans belangrijk, want net als kinderen al op jonge leeftijd naar Vlaamse films kijken, is de stap kleiner om ook op latere leeftijd content van eigen bodem te consumeren. De stortvloed aan vlogs op Youtube maken de concurrentie er ook niet gemakkelijker op, net zomin als de boomende internationale content op Netflix en co. Er zat dus niets anders op dan een wedstrijd te organiseren, zo redeneerde het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), om meer jonge makers te overhalen zich te wagen aan een jeugdfilm. De eerste uitverkorene werd ‘Cloudboy‘ (Meikeminne Clinckspoor), al snel gevolgd door ‘Rosie en Moussa‘ van Dorothée Van Den Berghe. Die laatste heeft intussen al de prijs van de Kinderjury in Montréal gewonnen, en wist met de soundtrack van Le Motel (samen met Zwangere Guy en Témé Tan) ook oudere kijkers te bekoren.
Met de herfstvakantie in zicht komt ‘Rosie & Moussa’ ook op DVD, en wordt de film opnieuw vertoond op Filem’On festival. Tweemaal staat een vertoning geprogrammeerd. Met Molenbeek als speeltuin is het dan ook een ideale keuze voor een Brussels festival: 90 minuten lang spat de kleur, humor en sympathie van het grauwe Molenbeek. Daartegenover staat natuurlijk wel een stevige portie politieke correctheid (de verbroedering tussen een blank, blond meisje en Marrokaans jongetje is intussen ouwe koek), al is dat zeker niet iets waar de jonge kijker zich aan zal storen. Integendeel: juist die educatieve rol maakt de film zo noodzakelijk. Regisseur Dorothée Van Den Berghe zal 30 oktober trouwens ook zelf aanwezig zijn voor een meet & greet.
(tekst gaat verder onder de foto)
De andere langspeelfilms op het programma kleuren nog steeds opvallend Nederlands en Brits, met het nostalgische ‘Gordon & Paddy’ als internationale uitschieter. Maar er is hoop, want een jonge generatie Vlaamse makers maakt ongeduldig haar opwachting in het jeugdsegment. Op 30 oktober wijdt het festival een speciale vertoning aan Belgian Shorts, met 7 zeer kwalitatieve projecten van pasafgestudeerden. Zo werd ‘Chubby Tummy Bunny’ van de Japanse Noda (KASK) volledig in stop-motion gemaakt, met geboetseerde mannetjes uit een soort plasticine. Johannes Broux (RITCS) werpt zich in ‘Looking For A Home’ op als de nieuwe David Attenborough, met een slak als belangrijkste studieobject. En in ‘The Hungry Little Wolf’ komt een Russisch volkssprookje weer tot leven.
Tenslotte wordt 2 november ook ‘Provence’ van Kato De Boeck getoond, een 20 minuten durende kortfilm over ontluikende puberteit tegen de achtergrond van een Zuid-Franse camping. De film maakte eerder al furore op het Palm Springs festival, en viel ook op Film Fest Gent in de prijzen. Ideaal voor iets oudere kinderen dus, en ook voor volwassenen een meeslepende trip dankzij het tedere camerawerk.
Filem’On, nog tot 3/11. De meeste screenings gaan door in Cinéma Palace, Brussel.