Het productiehuis Polar Bear werkt momenteel aan twee buitenlandse coproducties. In IJsland draaien ze een boekverfilming met een volledig Vlaamse ploeg, waaronder DOP David Williamson, en in Letland een film met Kevin Janssens in de hoofdrol. De opnames van beide projecten gingen vorige week van start, producent Xavier Rombaut volgt die op de voet.
Pig’n’Pah is een coproductie met Letland, zij zijn speciaal naar België gekomen voor Kevin Janssens. Ze hadden hem gezien in D’ardennen en in The Room, met de Okraïense actrice Olga Kurylenko.
Kevin speelt de hoofdrol, een buitenlandse rechercheur die op zoek is naar een internationaal gezochte crimineel. In zijn zoektocht komt hij op het platteland in Letland terecht, meer bepaald op een varkensboerderij. Daar wordt hij verliefd op de boerendochter, maar er blijkt al snel veel meer aan de hand te zijn en zo komt hij in een tweestrijd terecht. Hij wordt vastgehouden en moet proberen te ontsnappen, maar er is natuurlijk de liefde voor die vrouw…
Het wordt een spannende thriller, maar op een hele originele manier gebracht. Hij vindt namelijk een kompaan bij één van de varkens. Het heeft een magisch realistische touch, waar Kevin en ik zeer gecharmeerd door waren. Hij speelt in het engels en de rest in het lets, ze begrijpen elkaar dus niet en dat is natuurlijk ook onderdeel van de film.
Is de IJslandse film ook in het engels?
De dialogen zijn in het ijslands, maar DOP David Williamson en de rest van de Vlaamse ploeg hebben het script wel in het engels gelezen uiteraard. Ook onze geluidsvrouw Jana Soentjens zal niet alle dialogen begrijpen, maar de communicatie op set verloopt natuurlijk wel allemaal in het engels. Vooral bij de montage in Belgë zal dat een extra inspanning vragen, maar er zal gelukkig wel een transcript zijn.
Het verhaal zelf is een adaptatie van de Scandinavische bestseller Zomerlicht, en dan komt de nacht van Jón Kalman Stefánsson. Die productie heeft ook steun gekregen van Screen Flanders en Tax Shelter. Ze zijn nu aan het draaien en deze winter wordt er ook nog een klein stukje gedraaid.
Waarom wilden zij zo graag met België samen werken?
Omdat ze een DOP van bij ons wilden, ze hadden er verschillende in hun hoofd. Ze dachten eerst aan Frank Van den Eeden maar die kon uiteindelijk niet omdat hij een andere film moest draaien die door COVID werd uitgesteld. En uiteraard Nicolas Karakatsanis, daar denkt iedereen aan, maar dus ook aan David Williamson. David is sinds vorige week klaar met de opnames van Dealer van Jeroen Perceval en is eigenlijk meteen daarna vertrokken naar IJsland.
Zijn daar ook strenge COVID-19 richtlijnen?
Ja, er mogen sowieso geen massascènes gedraaid worden. Maar in dat opzicht hebben we eigenlijk wel geluk gehad dat er in IJsland nog maar drie besmettingen waren toen we daar in mei bezig waren met financiering.
Ze zijn nu wel iets strenger geworden, omdat er nu iets meer besmettingen zijn vanuit het buitenland, maar het valt al bij al goed mee. De ploeg heeft een test moeten doen bij aankomst en vijf dagen later nog eens, die waren gelukkig allemaal negatief. Ook in Letland is het zo gegaan en Kevin heeft zich ook in België nog laten testen voor hij vertrok.
Summer Light, and Then Comes the Night en Pig’n’Pah zullen wellicht in 2021 klaar zijn.