Annick Christiaens in de Tour de France

Mochten we hier al eens vaker een Franse film te zien krijgen, dan zouden we het geluk hebben om Annick Christiaens bij ons nog eens op het grote scherm te zien. Want de dame die we in onze bioscopen vooral kennen van haar hoofdrol in ‘Firmin’, vindt eigenlijk vaker werk in la douce France dan bij ons.  Momenteel zit ze bijvoorbeeld in ‘La Grande Boucle’, een komedie over de Tour de France met Clovis Cornillac waarin ook Elodie Bouchez en onze Franstalige landgenoot Bouli Lanners te zien zijn.  We wilden weten van Annick hoe het komt dat zij in Frankrijk blijkbaar meer aan de bak komt dan bij ons.  En we vroegen ons ook af wanneer we haar nog eens op de Vlaamse schermen te zien krijgen.

We zien wel vaker Franse films op je cv.  Hoe kom jij eigenlijk in de Franse film terecht?

Annick Christiaens : “Ik speel al sinds twintig jaar in Frankrijk omdat ik naar het Conservatorium in Parijs ging net na de film ‘Wildschut’. Een bepaalde eerder onaangename gebeurtenis heeft mijn loopbaan in film en televisie een paar jaar on hold gezet, maar dat is nu al een tijd geleden en ik deed intussen theater in en rond Parijs. Ik keerde nu 4 jaar geleden naar België terug, omdat ik hier meer en meer werkte.

Na ‘Firmin’ dacht ik eerlijk dat je een household name zou zijn in de Vlaamse film, maar we zien je slechts sporadisch aan het werk bij ons. Concentreer je je meer op Frankrijk?

Annick Christiaens : “’Firmin’ was een commerciële film en geen enkele “serieuze” regisseur heeft die film gezien. Bovendien willen de marketingwetten dat er maar plaats is voor twee namen op een affiche en dat werden dus logischerwijze Jan Decleir en Chris Van Durpel. Maar bij de bakker, in de Delhaize en op de bus herkennen de mensen me als ‘Germaine’ of ‘Martine’ ( uit de telenovelle ‘Sara’) , maar geen kat kent mijn echte naam. In zo’n geval moeten peoplemagazines dat oplossen, maar ik heb helemaal geen peoplemagazine-profiel. Ik geef toe dat ik na al lovende kritieken over die rol wel dacht dat ik nieuwe rollen zou binnenhalen, maar ik vrees dat mijn terugkeer naar Belgie niet duidelijk was voor iedereen. Geoffrey Enthoven bood me nog een rol in ‘Happy Together’ en Didier Volckaert in ‘Quixote’s Eiland’, maar geen van beide films werd een succes en je hebt nu eenmaal successen nodig als acteur om aan de slag te blijven. Pas op, ik blijf bezig en ik maak nieuwe contacten en doe ook ontdekkingen. Er is nu een nieuwe VRT-reeks waarin ik een gastrol speel. Regisseur Thomas de Cock heeft ontzettend moeten doordrammen om mij erbij te mogen hebben. De VRT heeft nog geen gecentraliseerde acteursdatabank en ik zat nog in te weinig hoofden. Of het heeft te maken met de VTM – VRT oppositie, ik weet het niet. Ik speelde eigenlijk vooral voor VTM  hoofdrollen in ‘De Makelaar’, ‘Dutroux de verklaringen’, en bijrollen in ‘Sara’, ‘Gilliams en de Bie’, ‘Bex en Blanche’ , ‘Rupel’ enzovoort.  Echt toeval, want eigenlijk heb ik gewoon meer voeling met VRT-producties.. Mijn cafebezoek is bedroevend, dat geef ik toe en maak daardoor zeer weinig effectieve contacten. Nochtans mag ik niet klagen, als mensen me dan een keer hebben gesproken of zo, houden ze woord als ze me beloven aan mij te denken.”

Hoe ben je nu in ‘La Grande Boucle’ terechtgekomen?

Annick Christiaens : “Ik heb een Franse agent, want Kris Vinck, die een zeer intelligente, gevoelige agent is hier, heeft me na ‘Firmin’ niet meer kunnen helpen omdat die namedropping er maar niet kwam. Zelfs Belgacom is voor de promotie van de film ‘Firmin’ een oude dame gaan optrommelen, die op de fiets van Chris van Durpel zat en naar Jan Decleir reed en ze noemden háár Germaine. Voor de rol die ik in ‘La Grande Boucle’ speel,  waren er redelijk wat kandidaten. De oorspronkelijke rol was goed voor 19 draaidagen.  Eén van mijn tegenspelers zou aanvankelijk Gerard Depardieu zijn, maar hij heeft afgehaakt omdat het draaischema van ‘La Grande Boucle’ geen rekening hield met het schema van een andere film waarmee hij al bezig was. Jammer, want ik had dat wel zien zitten.  Ik heb Depardieu al eens ontmoet toen ik met Francois Perrier in le théâtre l’Odeon in Parijs speelde en het is één brok enthousiasme en passie.”

Is het sowieso niet makkelijker om in je moedertaal te draaien?

Annick Christiaens : “Mijn moedertaal is nu evengoed ook de Franse taal. Ik kan zelfs met mijn oudste dochter alleen Frans praten omdat ze het Nederlands niet echt meer vlot spreekt. Ze woont in Parijs en daar sprak ze gewoon nooit Nederlands. Mijn jongste heeft nog niet zo lang geleden Nederlands geleerd en die praat nu heel graag in het Nederlands.”

Heb je nog concrete plannen in Vlaanderen?

Annick Christiaens : “Ik heb twee concrete plannen in Vlaanderen, een  scenario en kortfilm, maar uit voorzichtigheid ( in dit beroep ten zeerste aanbevolen) zal ik er pas iets deftigs kunnen over vertellen als de plannen definitieve projecten worden. Intussen speel ik in beide landen nu eens in een film, dan eens in een televisieserie. Nu dus de film van Jalil Lespert, maar met een steeds kleiner wordende rol vanwege de budgetproblemen ( de shooting is al een tijdje aan de gang) en in een jeugdserie voor VRT. Voor de film van Jalil Lespert vind ik het spijtig want hij zal waarschijnlijk Cannes halen. Ik heb er jaren het festival gevolgd en hoop van harte dat Gilles Jacob, de programmabeheerder van dat festival nog lang leeft. Ik zag een paar keer de hele programmatie ( we hebben vrienden die er wonen en mijn ex-man werkte voor het festival) en de inhoud van die selectie is dikwijls heel coherent.

zie ook :

Annick Christiaens over 2013

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …