Amaryllis Uitterlinden op de set van 'Marquet Place' (foto Peter Peeters)

Annick Christiaens draait ‘Marquet Place’

Het voorbije weekend blikte actrice Annick Christiaens (‘Firmin’, ‘Professor T’) haar derde kortfilm als regisseur in. Het is al een tijdje dat ze zich niet meer louter tot acteren beperkt. De eerste kortfilm van Christiaens, ‘Le repas’, haalde onlangs nog zijn 30ste selectie binnen, en leverde ook al een kleine kast aan trofeeën op. In haar nieuwste film, ‘Marquet Place’ zo heet ie, bestudeert ze de evolutie van de sensuele communicatie.  Amaryllis Uitterlinden (‘Brabançonne’) speelt de hoofdrol. Haar tegenspeler is de Franstalige Brusselaar Toussaint Colombani. 

Eigenlijk spelen alle betrokkenen drie rollen, want de film brengt een drieluik van verhaaltjes die zich afspelen op een luchthaven. En we krijgen drie keer hetzelfde tafereel te zien, gespreid over de jaren. Eerst zien we hoe een jonge vrouw in 1963 een korte wachttijd ondeugend doorbrengt door wat mannelijke aandacht te vergaren met behulp van haar paraplu.  Daarna speelt diezelfde scène nog eens af in 1993 en uiteindelijk schakelt men over naar 2018. Drie verschillende sferen die elk één draaidag kregen.

Annick Christiaens op de set van ‘Marquet Place’ (foto Peter Peeters)

Annick Christiaens schreef zelf het verhaal, de befaamde cameraman Danny Elsen fungeerde als D.O.P, terwijl de al even befaamde geluidsman Joeri Verspecht voor de klank zorgde.  Heel belangrijk voor de productie was ook het werk van art director Thomas Delord, een Fransman die sinds vijf jaar in Brussel leeft. Hij zorge ervoor dat hetzelfde decor na iedere draaidag een complete makeover kreeg. Het productiehuis is Wild Cherry Pictures, dat er voor koos om het project zonder VAF-steun aan te vatten, “omdat er bij herindieningen vaak lange wachttijden zijn vooraleer je kan draaien.  Daardoor verlies je een fantastische crew&cast en tegelijk  gaat ook de relevantie  van de inhoud verloren, want er zijn steeds nieuwe items die de wereld beroeren. Hierdoor krijg je zelden een Vlaamse film, die in staat is om te reageren op wat leeft in de maatschappij op het moment van de première,” aldus Annick Christiaens.

Over die mooie cast nog: naast  Uitterlinden en Colombani, waren er ook rollen weggelegd voor Nils Bokanowski, Brit Alen, Alain Van Goethem, Olivier Bisback en Christine Verheyden.

En intussen sleepte Annick Christiaens zelf een vaste Engelstalige rol ( Barones Audrey) in de wacht in de nieuwe internationale fantasyserie ‘Heirs of the Night’, over een clan van zeven vampieren in de 19 e eeuw, die dreigen uit te sterven in weerwil van hun onsterfelijkheid, een Nederlands-Duits-Britse coproductie, met als regisseur Diederik Van Rooyen en DOP Rolf Dekens. Want, “er moet brood op de plank komen,” zegt Christiaens, “en kortfilms maken is dan misschien wel de springplank naar langspelers maken, maar het brengt weinig brood op de plank. Integendeel het haalt veel brood  van de plank.”

Zie ook : 

Annick Christiaens en haar overpeinzingen bij de overgang

Check Also

Op de set van Résumé d’un divorce!

Tijdens de lockdown, toen er geen concerten mochten plaatsvinden, bezochten wij de indrukwekkende set van …