“Alle Amerikaanse Festivals willen ‘Rundskop'”, volgens producent Bart Van Langendonck

Het gaat goed met ‘Rundskop’.  De film zit in België aan een goeie 440.000. toeschouwers, dus zit dat half miljoen er misschien nog wel in voor ‘Rundskop’ in augustus op dvd uitkomt.  Er moeten vast en zeker nog wel 60.000. kijkers zijn die de kans niet willen laten liggen om die heel intense kijkervaring in het groot en op de meest intense manier te bekijken.

FLEISCHKOPF

Bij het begin van het festival van Cannes werd al bekend gemaakt dat de film een verdeler had in Duitsland.  De Duitsers hebben een vlug oog voor kwaliteit. Toevallig of niet, de distributeur heet Rapid Eye Movies.  Als je de titels bekijkt die de distributeur doorgaans in Duitsland uitbrengt, zie je vooral arthouse-films die niet de grote massa naar de zalen lokken.  Op dat vlak moeten we ons misschien niet meteen al te veel illusies maken.  In ieder geval, de film komt uit en dat is wat telt.  Rapid Eye is van plan om ‘Rundskop’  — wordt dat dan ‘Rindkopf’ of ‘Fleischkopf’? — bij onze Oosterburen in januari 2012 uit te brengen.  Een Franse titel is er al : ‘Tête de Boeuf’.  Want de film draait ook in Wallonië.  En dankzij de recente deal met de Franse distributeur Ad Vitam, die Michael Roskam hier enkele weken geleden al vaagweg aankondigde, komt de film ook uit in Frankrijk.  Ook begin volgend jaar.  Ad Vitam mikt ook op het arthouse-publiek, maar heeft af en toe een vrij grote titel in zijn portefeuille. Dan gaan we ‘Rundskop’ maar bij die uitschieters rekenen.

KAASKOP

In Nederland is de film drie weken uit. En hij loopt er goed, zo laat de producent van de film, Bart Van Langendonck (Savage Film), ons weten van op de Sunny Side of the Doc-beurs in La Rochelle. “In Nederland zitten we intussen over de 10.000 tickets, wat lang niet slecht is voor een Vlaamse film, ondanks het feit dat we drie weken geleden gestart zijn met heel erg mooi weer. De film blijft nog in alle zalen daar lopen, in totaal een twintigtal.”

FESTIVALKOPPEN

“Voor het ogenblik hebben we nog maar een drietal festivals achter de rug: Berlijn, Beaune en Transilvania Filmfestival. Maar er komen er binnenkort een hele reeks aan : Karlovy Vary, Zagreb, Puchon (Zuid-Korea), Melbourne, Kiev, Helsinki. Verder hebben veel grote festivals in de VS en Canada de film uitgenodigd, maar ik kan hier nog niets over kwijt omdat het ene festival soms het andere uitsluit.  Onze keuze zal voornamelijk afhangen van waar we het eerst zullen uitkomen in respectievelijk Canada en de US. In elk geval: zowat alle grote festivals willen de film daar.”

GELD ROLT, KOPPEN NIET

Voor het geld moet je de festivals niet aandoen.  Want je weet nooit op voorhand of je in de prijzen zult vallen.  Op het Festival van de Politiefilm in het Franse Beaune won ‘Tête de Boeuf’ eerder de prijs van de internationale jury en ook de prijs van de critici. Het is dan ook niet voor de opbrengsten dat Van Langendonck de film naar buitenlandse festivals stuurt.  “De sales agent van de film vraagt voor bepaalde festivals een screening fee, die in de grote pot komt die ik moet verdelen tussen alle financiers van de film (fondsen en coproducenten). Dus ik hou daar als producent iets van over, maar niet veel. Belangrijker zijn de prijzen die eraan verbonden zijn en de zichtbaarheid die een festival in een land creëert. Het is de bedoeling om via festivalvertoningen in een bepaald land ook distributie te krijgen.”  De carrière van ‘Rundskop’ is nog lang niet voorbij. Dat moge duidelijk zijn.

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …