Geen enkele producent kwam met zijn films op meer internationale topfestivals dan Tomas Leyers. Hij is intussen kind aan huis in plaatsen als Cannes, Berlijn, Venetië, Toronto, Rotterdam, Gent en noem maar op. Als producent van gerenommeerde festivalfilms van onder meer Caroline Strubbe, Gust Van den Berghe, Tom Heene, maar even goed van een luchtige komedie als ‘Los Flamencos’ bekleedt hij met zijn productiehuis ‘Minds Meet’ een unieke positie op de Vlaamse filmmarkt. Zeer tot spijt van wie hem benijdt. En er zijn nogal wat mensen die hem benijden. Meteen een bevestiging van zijn verdiensten. Wij blij dat ook hij bereid was om onze nieuwjaarsvragen te beantwoorden.
1) Er zijn in 2013 vrij veel Vlaamse films uitgekomen. Welke vond u persoonlijk de beste?
‘I Am The Same, I Am An Other’ van regisseur Caroline Strubbe. Ik weet dat eigen lof niet hoort maar het is persoonlijk de beste Vlaamse film die ik in 2013 heb gezien.
Ik was ook zeer aangenaam verrast door de Vlaamse kortfilms die ik dit jaar op Leuven Kort heb gezien.
2) Wie is voor u de Vlaamse filmfiguur van het jaar ?
Zoals elk jaar de hele ploeg van het VAF. De energie die we in het Vlaamse filmlandschap voelen borrelen hebben we in de eerste plaats aan hen te danken. En met een speciale vermelding voor Christian De Schutter en het team van Flanders Image.
3) Waar hoopt u in 2014 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

Vanalles. Het jaar begint natuurlijk heel mooi, want we mogen binnenkort de eerste langspeelfilm van Bas Devos, ‘Violet’, voorstellen op het Festival van Berlijn. En ‘I’m The Same I’m An Other’ wordt dan weer getoond op het Filmfestival van Rotterdam. Verder zijn we volop bezig met de montage van Gust Van den Berghe zijn derde langspeelfilm, ‘Lucifer’. Dat wordt weer iets bijzonder. Op de CineMart in Rotterdam presenteren we het eerste langspeelfilmproject van Bert Scholiers, ‘Charlie en Hannah gaan uit’. Dit voorjaar presenteren we de tv-reeks ‘Brave Little Belgium’ over de Eerste Wereldoorlog op Canvas, in een regie van Mark De Geest. Verder zijn we volop bezig met documentaries van Thom Vander Beken en Flo Flamme. We zijn partner van het tweede langspeelfilm project van Kris De Meester die volop aan het monteren is aan ‘Johnnie Walker’. En hoop ik dit jaar de langspeelfilm van Eric De Kuyper te kunnen afronden. En verder zijn er nog heel wat projecten, langspeelfilm en documentaire, die allemaal in verschillende fazen van ontwikkeling en of scenario zitten. Vanalles dus. We zullen ons wel bezig kunnen houden.
4) Welke zijn de Belgische en eventueel internationale films waar u naar uitkijkt?
Vanalles. Zoals gezegd ‘Violet’ en ‘Lucifer’. Ik kijk ook uit naar de tweede langspeelfilm van Bernard Bellefroid, ‘Melody’, waarvan ik het scenario heb gelezen en waarvan ik sterk onder de indruk van was. Trouwens David Williamson is de DOP van de project. En de nieuwste van de gebroeders Dardenne en ‘Animal Rescue’ van Michael Roskam. Zeer benieuwd. En een laatste is ‘De Behandeling’ van Hans Herbots. Ik ben een zeer grote fan van de boeken van Mo Hayder (mijn ‘guilty pleasure’) en ik ben zeer benieuwd naar de film. Op internationaal vlak kijk ik enorm uit naar de nieuwste van Wes Anderson die het filmfestival van Berlijn opent, ‘The Grand Hotel Budapest’. Heb je de trailer al gezien? Yummie.
5) Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?
Allemaal. Het zijn dekselse rakkers – dat hebben ze de laatste jaren al meermaals bewezen- dus hou ze maar goed in de gaten. De verrassingen komen altijd uit een onverwachte hoek.
6) Wie breekt er nationaal en internationaal door?
Internationaal. Ik zou zeggen Gust Van den Berghe en Caroline Strubbe, maar eigenlijk zijn die al bezig aan een internationale carrière. De films reizen via festivals en distributie de hele wereld rond en zij krijgen van overal respons. Het is soms grappig om te zien van waar we allemaal fanbrieven of pakjes voor hen ontvangen.
Zie ook :
Cinevox Le cinéma vu par les belges

