Film Fest Gent en de World Soundtrack Academy maken de eerste lichting genomineerden bekend voor de 25e jubileumeditie van de World Soundtrack Awards, het jaarlijkse hoogtepunt van FFG en een van de meest prestigieuze evenementen voor filmmuziek wereldwijd. Volker Bertelmann, in 2023 nog uitgeroepen tot Film Composer of the Year, staat opnieuw in de schijnwerpers met maar liefst twee nominaties. Ariel Marx en Daniel Blumberg vertegenwoordigen een nieuwe generatie componisten, terwijl gevestigde namen als Elton John, Alberto Iglesias en John Powell hun status als toonaangevende stemmen bevestigen. Op 15 oktober worden de winnaars bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse WSA Ceremony & Concert tijdens Film Fest Gent, het grootste internationale filmfestival van België.
Film Composer of the Year
In de categorie Film Composer of the Year worden de meest opvallende filmcomposities en soundscapes van het voorbije jaar in de kijker gezet. Dit jaar maken zes componisten kans op deze prestigieuze onderscheiding. Onder hen bevindt zich de Duitse componist en pianist Volker Bertelmann (ook bekend onder zijn artiestennaam Hauschka). Bertelmann werd in 2023 uitgeroepen tot Film Composer of the Year op de World Soundtrack Awards voor zijn veelgeprezen scores voor War Sailor, Memory of Water en All Quiet on the Western Front. Voor die laatste won hij ook een Academy Award en een BAFTA Award. Dit jaar bevestigt hij zijn status als een van de meest succesvolle filmcomponisten van het moment met zijn beklijvende werk voor Conclave en de spionagethriller The Amateur. Daniel Blumberg, een Britse componist en experimentele muzikant, is voor het eerst genomineerd. Zijn indringende score voor The Brutalist, waarin hij piano en jazzsaxofoon verweeft tot rauwe, textuurrijke klanklandschappen, leverde hem ook een Oscar voor Beste Originele Muziek op tijdens de voorbije Academy Awards.
Ook Kris Bowers (bekend van Green Book, King Richard, Bridgerton en When They See Us) is genomineerd. Met zijn orkestrale en sensationele score voor de animatiefilm The Wild Robot maakt Bowers voor het eerst kans op de titel Film Composer of the Year. Uit Frankrijk zijn Clément Ducol en – Camille – genomineerd voor hun score bij Emilia Pérez, de genre-overschrijdende misdaadmusical van Jacques Audiard. Hun eclectische compositie, die Latijns-Amerikaanse invloeden samenbrengt met opera en pop, werd eerder al bekroond met de Cannes Soundtrack Award. De gerenommeerde Spaanse componist Alberto Iglesias maakt opnieuw zijn opwachting op het WSA-podium met een nominatie voor The Room Next Door, zijn meest recente samenwerking met regisseur Pedro Almodóvar. Het is al de vierde nominatie voor Iglesias, die de prijs eerder won in 2005 (The Constant Gardener) en in 2012 (Tinker Tailor Soldier Spy en The Skin I Live In). De lijst wordt vervolledigd door John Powell, wiens terugkeer naar het How to Train Your Dragon-universum op veel lof kon rekenen. Powell staat bekend om zijn levendige orkestratie, iconische thema’s en energieke actiemuziek. Zodoende groeide hij uit tot een vaste waarde in de wereld van familieanimatie. Samen met Stephen Schwartz gooide hij dit jaar overigens ook hoge ogen op de Academy Awards met hun Oscar-genomineerde score voor Wicked.
Television Composer of the Year
Volker Bertelmann, ook genomineerd in de categorie Film Composer of the Year (cf. supra), staat opnieuw in de schijnwerpers. Zijn geduldig opgebouwde en gelaagde orkestraties voor The Day of the Jackal, Dune: Prophecy en The Count of Monte Cristo – drie ambitieuze projecten waarin hij zijn talent voor wereldopbouw over genres en platformen heen tentoonstelt – leveren hem een tweede nominatie op, ditmaal in de categorie Television Composer of the Year. David Fleming en Gustavo Santaolalla maken indruk met hun post-apocalyptische score voor het tweede seizoen van The Last of Us. Tweevoudig Oscarwinnaar Santaolalla keert terug naar het universum dat hij mee hielp definiëren met zijn oorspronkelijke muziek voor het videospel, terwijl Emmy-winnaar Fleming de serie voorziet van een viscerale intensiteit die de verontrustende sfeer van de reeks verder uitdiept. Hun gezamenlijke nominatie onderstreept de toenemende convergentie tussen game soundtracks en televisiedrama. Ook Ariel Marx is genomineerd voor haar breekbare en intentioneel versplinterde score bij Dying for Sex. Die muziek sluit naadloos aan bij de kwetsbare, maar tegelijk compromisloze en strijdbare geest van de reeks, die draait rond een vrouw met kanker die seksuele bevrijding nastreeft. Marx ontving in 2025 een Emmy-nominatie voor haar werk voor Dying for Sex. Eerder verkende ze haar speelse en dissidente muzikale taal onder andere in Shiva Baby van Emma Seligman en in de National Geographic-miniserie A Small Light, waarvoor ze in 2023 ook genomineerd werd voor een Emmy. Bear McCreary is genomineerd voor zijn werk voor The Lord of the Rings: The Rings of Power (seizoen 2), waarin hij de muzikale landschappen van Middle-earth verder uitdiept én vernieuwt. De Keltische harpen, houtblazers en symfonische orkestraties die de franchise al jaren typeren, worden verrijkt met nieuwe instrumentale texturen en thematische ontwikkelingen die de reeks in een gedurfde, nieuwe richting sturen. Theodore Shapiro is genomineerd voor zijn score bij het veelgeprezen tweede seizoen van Severance, grotendeels geregisseerd door Ben Stiller. Shapiro’s onheilspellende motieven, minimalistische pianolijnen en dissonante strijkers versterken de psychologische spanning en geven de serie een heldere structuur, terwijl ze tegelijk een vervreemdend gevoel van desoriëntatie en onzekerheid oproepen. Tot slot is er ook een nominatie voor de Britse componist Martin Phipps, meermaals genomineerd voor een World Soundtrack Award en bekend van zijn werk voor toonaangevende televisiereeksen als Peaky Blinders, Black Mirror, War & Peace (BBC) en The Crown. Hij is nu genomineerd voor zijn muziek bij de Netflix-serie Black Doves. Film Fest Gent ontvangt bovendien Martin Phipps samen met Emilie Levienaise-Farrouch op het podium van Minimalism in Motion: Glass, Nyman and Beyond, het langverwachte filmmuziekconcert dat plaatsvindt op 16 oktober.
Best Original Song
Na de overwinning van Billie Eilish en Finneas O’Connell vorig jaar met hun Barbie-anthem “What Was I Made For?”, rijst de vraag: welk nummer kroont zich dit jaar tot Best Original Song? In The Last Showgirl van Gia Coppola brengt popicoon Miley Cyrus met “Beautiful That Way” een weidse en melancholische protestballade tegen ageism. Het nummer, geschreven in samenwerking met Andrew Wyatt en Lykke Lien gearrangeerd door Matt Dunkley, verzet zich tegen de vergankelijkheidsmythe rond vrouwelijkheid. Uit de muzikale misdaadfilm Emilia Pérez komt het nummer “El Mal”, geschreven door Oscarwinnaars Clément Ducol, – Camille – en regisseur Jacques Audiard zelf. Het nummer, gezongen door hoofdrolspelers Zoe Saldaña en Karla Sofía Gascón, ademt een provocatieve, Rosalía-achtige animositeit en sluit naadloos aan bij de ruige, polemische toon van de film. Ook genomineerd is “I Lied to You” uit Sinners van Ryan Coogler, een broeierige, bluesgetinte song geschreven door Ludwig Göransson en Raphael Saadiq, en gezongen door Miles Caton, opkomend talent én hoofdrolspeler in de film. De live-uitvoering van het nummer in een juke joint in Mississippi mondt uit in een krachtige scène die resoneert met Afro-Amerikaanse geschiedenissen van pijn en veerkracht. In Elton John: Never Too Latekomen twee generaties songwriters samen in het nummer “Never Too Late”, gebracht door Elton John en Brandi Carlile, en mee geschreven door Bernie Taupin en Andrew Watt. Het resultaat is een reflectieve en sentimentele mijmering over nalatenschap en levenslust. De shortlist wordt afgesloten met “Winter Coat” uit Blitz van Steve McQueen – een intiem wiegelied met ontwapenende en beklijvende strofen, geschreven door Nicholas Britell, Taura Stinson en McQueen, en gezongen door Saoirse Ronan.
De tweede lichting nominaties – in de categorieën Discovery of the Year, Public Choice Award, Game Music Award en Belgian Film Composer of the Year (Powered by Sabam) – wordt bekendgemaakt op 4 september 2025. In de volgende weken stemmen de leden van de World Soundtrack Academy voor de winnaars in de categorieën Film Composer of the Year, Television Composer of the Year en Best Original Song.
De 25e editie van de World Soundtrack Awards vindt plaats op woensdag 15 oktober 2025 in Muziekcentrum De Bijloke (Gent).
Overzicht
Film Composer of the Year
- Volker Bertelmann – Conclave; The Amateur
- Daniel Blumberg – The Brutalist
- Kris Bowers – The Wild Robot
- Clément Ducol & – Camille – – Emilia Pérez
- Alberto Iglesias – The Room Next Door
- John Powell – How to Train Your Dragon
Television Composer of the Year
- Volker Bertelmann – The Day of the Jackal; Dune: Prophecy; The Count of Monte Cristo
- David Fleming, Gustavo Santaolalla – The Last Of Us (Season 2)
- Ariel Marx – Dying for Sex
- Bear McCreary – The Lord of the Rings: The Rings of Power (Season 2)
- Martin Phipps – Black Doves
- Theodore Shapiro – Severance (Season 2)
Best Original Song
- “Beautiful That Way” van The Last Showgirl – geschreven door: Andrew Wyatt, Lykke Li, and Miley Cyrus |
uitgevoerd door: Miley Cyrus, Andrew Wyatt, Matt Dunkley - “El Mal” van Emilia Pérez – geschreven door: Clément Ducol, – Camille -, & Jacques Audiard | uitgevoerd door: Zoe Saldaña, Karla Sofía Gascón
- “I Lied to You” van Sinners – geschreven door: Ludwig Göransson, Raphael Saadiq | uitgevoerd door: Miles Caton
- “Never Too Late” van Elton John: Never Too Late – geschreven door: Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt, Bernie Taupin | uitgevoerd door: Elton John, Brandi Carlile
- “Winter Coat” van Blitz – geschreven door: Nicholas Britell, Steve McQueen, Taura Stinson | uitgevoerd door: Nicholas Britell, Saoirse Ronan
Lifetime Achievement Award
- Philip Glass
- Michael Nyman
Best Original Composition by a Young Composer (Powered by Vienna Synchron Stage)
- Neville Bharucha
- Théo Cascio
- Bongseob Kim