‘Dode Hoek’ is een stevige politieke actiethriller over een corrupte politiecommissaris die het kopstuk wordt van Vlaamse, nationalistische en extreemrechtse partij. Hij zal Vlaanderen eens leren wat fatsoen is, maar blijkt zelf niet zo’n onberispelijk leven te hebben. De regisseur is een Waal van Marokkaanse komaf. Die ons veel kan leren. Zo vernemen we van de acteurs.
Een verhaal waarvan je tot voor kort had kunnen zeggen dat het krioelde van de onwaarschijnlijkheden, maar als je ziet welke richting de politiek uitgaat, zijn zelfs de meest vergezochte scenario’s plots niet meer zo ongeloofwaardig. Bovendien zijn er in het min of meer recente verleden wel enkele dubieuze figuren geweest bij de politie waar het hoofdpersonage van Peter Van den Begin (Jan Verbeeck) gelijkenissen mee vertoont. ‘Dode Hoek’ biedt heel wat stof tot discussie.
Nabil Ben Yadir had tot nu toe twee Franstalige films gemaakt : ‘Les Barons’ en ‘La Marche’. De Brusselse regisseur van Marokkaanse komaf is zelf ook Franstalig. Maar hij liep al langer rond met een plan om een film te maken met Jan Decleir. De Vlaamse acteur was eerder al te zien geweest in ‘Les Barons’ en twijfelde er niet aan om opnieuw met Nabil te te werken.
‘Nabil is een man van wie je moet houden’
Jan Decleir zei het als volgt op de set : “Nabil is een warmbloedig en intelligent man die de kunstvorm ‘film’ omhelst, en hetzelfde doet met zijn tijd en de plaats waar hij leeft. Hij doet dat op een dusdanige genereuze manier dat hij respect afdwingt. Je moet van hem houden.” Dat Jan niet de hoofdrol speelt, in ‘Dode Hoek’ heeft alles te maken met het feit dat het een hele tijd duurde eer de financiering voor een controversiële prent als ‘Dode Hoek’ rond geraakte. Zo lang duurde het dat Jan Decleir op de duur simpelweg te oud werd om de hoofdrol te spelen en Nabil op het idee kwam om één van de beste vrienden van Jan aan te spreken : Peter Van den Begin. En zo komt het dat Peter in een goed half jaar tijd voor de derde keer op rij in een hoofdrol te zien is. Zij het dat elk van die rollen compleet niet opde andere lijkt. Deze keer toont hij dat hij ook het echte donkere werk zonder moeite aankan. Voor Nabil zelf is het ook de eerste keer dat hij een actiethriller maakt. Maar hij slaagt met brio in zijn opzet.
Wij spraken met de acteurs over Nabil. Een filmpje dat je kan bekijken.
Klik hier om Peter, Soufiane en Jan aan het woord te horen over Nabil.
Soufiane Chilah is de revelatie van de film
In ‘Dode Hoek’ speelt Peter de rol van Jan Verbeeck, een compromisloze commissaris van de Antwerpse drugsbrigade die ongemeen populair is bij de bevolking en in de media. Het land staat dan ook in rep en roer wanneer hij aankondigt dat hij de politie verlaat om zich, net vóór de verkiezingen, aan te sluiten bij de extreemrechtse partij VPV. Op zijn laatste dag als politieman leidt een onderzoek hem naar Charleroi waar een inval in een drugslabo een reeks onvoorzienbare en fatale gebeurtenissen in gang zet.
Beeldmatig kan de thriller naast om het even welke Amerikaanse genrefilm staan. Robrecht Heyvaert (‘Black’, ‘D’Ardennen’ en ‘Everybody Happy’) weet sfeer, spanning en de nodige grauwheid in zijn beelden te leggen. Hij werkt trouwens met zijn vaste ploeg jonge medewerkers. En voor de camera weet je intussen dat je op beide oren kunt slapen als je over mannen als Jan Decleir en Peter Van den Begin beschikt. Decleir speelt de voorzitter van de VPV, de dubieuze partij die Verbeeck gaat vervoegen, maar het is misschien wel Soufiane Chilah die de grote revelatie is van deze film.
Eerder was hij al te zien in ‘Black’ en heeft hij heel veel theaterwerk op zijn naam, maar hier schittert hij werkelijk in de rol van Dries, de rechterhand van commissaris Verbeeck, die zijn Marokkaanse achtergrond werkelijk helemaal afzweert om zich volop te kunnen ‘integreren’. Een gevaarlijke rol ook. Want net als de regisseur zelf is Dries de Marokkaan die zaken zegt over Marokkanen die Vlamingen nooit zouden kunnen of willen of durven zeggen.
In de bijrollen zitten er ook alleen maar kleppers, als Ruth Becquart die bij de politie Verbeeck opvolgt en de stal wil uitmesten, en ook Bert Haelvoet en Jurgen Delnaet maken de politietroepen heel geloofwaardig. David Murgia, misschien wel het grootste talent van over de taalgrens, is dan weer indrukwekkend in een rol waar we u best niet te veel over verklappen, zolang u de film niet hebt gezien.
Mooi trouwens ook hoe Belgische regisseurs aan de twee kanten van de taalgrens blijven proberen om de film ‘Belgisch’ te maken. Pieter Van Hees maakte eerder ‘Waste Land’ met Jérémie Renier, Vincent Bal regisseerde met ‘Brabançonne’ een tweetalige film en Bavo Defurne heeft net ‘Souvenir’ uit.
En we hebben nog meer interviewfragmenten met de acteurs : (klik op de items hieronder om de heren te zien en te horen)
Jan Decleir stelt met lede ogen vast dat de taalgrenzen alsmaar meer echte grenzen worden
Jan Decleir zou aanvankelijk de hoofdrol spelen
Peter Van den Begin werkt met een Franstalige regisseur
Peter Van den Begin drie keer op een rij anders
Zie ook :
Het bioscoopverhaal over ‘Dode Hoek’