9 Vlaamse films op het Filmfestival van Gent

Het Filmfestival van Oostende mag dan de prijzen uitreiken voor de Beste Vlaamse Films, ze worden wel het eerst in Gent getoond.  Tot die conclusie kwamen we eerder al hier op Cinevox en we kregen daar toen al verklaringen voor van de artistiek directeur van het Festival van Gent, Patrick Duynslaegher.  Moet u maar eens herlezen : KLIK HIER.  U zult dan ook meteen zien dat onze voorspelling voor een groot deel klopte.  Integendeel, blijkt nu dat we nog voorzichtig waren.


De enige titel van ons lijstje die niet staat aangekondigd in Gent, is de openingsfilm van het Festival van de Nederlandse Film in Utrecht, ‘Nono, het Zigzagkind’, de nieuwste van onze landgenoot Vincent Bal.  Was nochtans gepland voor vertoning in Gent, maar blijkbaar werkte de Nederlandse producent tegen.

 

Dat ‘The Broken Circle Breakdown’ van Felix Van Groeningen het festival mag openen, was al bekend.  En dat ‘Offline’ van Peter Monsaert de competitie van het festival mag afsluiten, wisten we ook al.

Maar dit zijn de andere Vlaamse films of films met een Vlaamse inbreng :

‘La Cinquième Saison’ van Peter Brosens & Jessica Woodworth (competitie)

Het Belgisch-Amerikaanse regisseurskoppel Peter Brosens en Jessica Woodworth, bekend van de poëtische pareltjes ‘Khadak’ en ‘Altiplano’, voeren ons in hun derde langspeelfilm mee naar een post-apocalyptische wereld. In ‘Het Vijfde Seizoen’ (La Cinquième Saison) volstrekt zich immers een bijzondere natuurramp. Na de winter weigert de lente haar intrede te doen: bijen verdwijnen, koeien geven geen melk meer en gewassen willen niet meer groeien. Hongersnood is het gevolg, dus besluit de bevolking van een klein Belgisch dorpje in de Condroz op zoek te gaan naar de schuldige. ‘Het Vijfde Seizoen’ rijgt momenteel de nominaties voor prestigieuze filmfestivals aan elkaar. Behalve Venetië en Toronto zal de film ook te zien zijn in Hamburg, Rio de Janeiro en Busan.

Meer over ‘Het Vijfde Seizoen’


‘Kid’ van Fien Troch (competitie)

‘Kid’ is de langverwachte nieuwe langspeelfilm van Fien Troch, die na het succes van ‘Een ander zijn geluk’ (2005) en ‘Unspoken’ (2008) geldt als een van de rijzende sterren aan het Vlaamse regisseursfirmament. De film vertelt het verhaal van de 7-jarige Kid, die na de dood van zijn alleenstaande moeder samen met zijn broer Billy de boerderij waar ze opgroeiden moet verlaten om bij een oom en tante in te trekken. Kid wordt plots geconfronteerd met onbekende gevoels van angst en vrees en doet er alles aan om zijn moeder terug te vinden. Net zoals in haar vorige films toont Troch hoe een bijzonder dramatische gebeurtenis de levens van verschillende personages drastisch overhoop kan gooien, en opnieuw lopen communicatieproblemen daarbij als een rode draad doorheen de film.

meer over ‘Kid’

‘Le Monde Nous Appartient’ van Stephan Streker (gala’s & previews)

Met ‘Le monde nous appartient’ is Stephan Streker niet aan zijn proefstuk toe. Eerder al regisseerde hij al een aantal positief onthaalde kortfilms en de langspeelfilm ‘Michael Blanco’. De film vertelt het verhaal van Pouga en Julien, twee prille twintigers, die allebei een banaal leventje leiden in de buitenwijken van Brussel. Hoewel ze weinig met elkaar gemeen hebben, worden ze verenigd door hun onzekere toekomst. Julien is een ambitieuze voetballer, wiens weg naar de top niet meteen over rozen verloopt. Pouga is dan weer een dief, die van dure luxewagens zijn specialiteit heft gemaakt. Door het toeval kruisen hun wegen elkaar, maar hun ontmoeting dreigt noodlottige gevolgen te hebben. Voor ‘Le monde nous appartient’ kon Streker beschikken over een bijzonder getalenteerde cast, met onder meer Vincent Rottiers (‘L’hiver dernier’) en Olivier Gourmet, de favoriete acteur van de gebroeders Dardenne. De soundtrack bij de film is van de hand van Ozark Henry.

‘Welcome Home’ van Tom Heene (officiële selectie)

‘Welcome Home’, de eerste langspeelfilm van Gentenaar Tom Heene, is met het Filmfestival Gent al aan zijn derde prestigieuze selectie toe. Eerder al was hij op de filmfestivals van Venetië en Montréal te zien. Zijn film, een symbiose van wat oorspronkelijk drie kortfilmprojecten waren, draait rond 24 uur in het leven van Lila. Nadat ze terugkeert van een lange reis wordt ze de rode draad tussen drie mannen met uiteenlopende achtergronden: een naar Brussel terugkerende Iraniër, een groep brutale Eurocraten, en haar vriend met wie ze het uitmaakt. Met ‘Welcome Home’ is Heene zeker niet aan zijn Gentse vuurdoop toe. In 2007 toonde hij al samen met Yacine Sebti de fel bejubelde audiovisuele installatie ‘Salt Lake’ in het Almost Cinema Parcours.

Meer over ‘Welcome Home’

 

‘Rain’ van Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes (artists on film)

De documentaire ‘Rain’ van Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes is de neerslag van een unieke samenwerking. Op 25 mei 2011 werd Anne Teresa De Keersmaekers gelijknamige choreografie uit 2001 opgevoerd door het befaamde Ballet de l’Opéra National de Paris, dat zo voor het eerst een choreografie van De Keersmaeker bracht. Filmmakers Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes mochten het repetitieproces van audities tot première filmen. Daarbij concentreerden ze zich vooral op de manier waarop de Keersmaeker en haar dansers hun specifieke danstaal trachten over te brengen aan de klassiek geschoolde balletdansers.

 

‘The Sound of Belgium’ van Jozef Devillé (Eye Tunes)

In de ambitieuze muziekdocumentaire ‘The Sound of Belgium’, gaat regisseur Jozef Devillé op zoek naar het verhaal achter de New Beat, het surreëel elektronische muziekgenre dat in België ontstond, en eind jaren 80 razendsnel een internationale hype werd. New Beat werd eerder toevallig ontdekt, toen verschillende deejays bestaande nummers op een trager toerental gingen herspelen en zo de typerende donkere sound met traag tempo en zware bassen creëerden. Groepen als Lords of Acid, Confetti’s en Corruption House gelden als de voornaamste wegbereiders van het genre. Tegenwoordig zijn veel mensen de New Beat vergeten, en daar wil Devillé met ‘The Sound of Belgium’ verandering in brengen.

meer Sound of Belgium


‘Dave’ van Wim Reygaert (Eye Tunes)

Met ‘Dave’ brengt Wim Reygaert, bekend van zijn voor de Gouden Beer genomineerde kortfilm ‘Mompelaar’ en als frontman van het noise-rock-collectief Drums Are For Parades, een één uur durend eerbetoon aan David Bowie. De film maakt deel uit van Radio Soulwax, een online radiostation van David en Stephen Dewaele waarop een doorlopende mix speelt, begeleid door een reeks visuele effecten. Elk uur duikt een nieuw muzikaal en visueel thema op, resulterend in een gevarieerd dagprogramma. In Reygaert’s film volgen we Dave (een androgyne Hannelore Knuts) doorheen een koortsdroom over zijn eigen leven en carrière, die bijzonder inventief tot leven komt via geanimeerde platenhoezen. In die droom is Dave een door de tijd reizende privédetective die komaf moet maken met drie dubbelgangers. Het resultaat is een gedurfde hommage aan Bowies oeuvre en zijn unieke gave om zich te transformeren en tegelijkertijd zichzelf te blijven.

 

‘Dood van een Schaduw’ van Tom Van Avermaet (Shorts)

De kortfilm ‘Dood van een Schaduw’ van Tom Van Avermaet en met Matthias Schoenaerts in de hoofdrol, mag samen met ‘The Broken Circle Breakdown’ het 39e Filmfestival Gent openen. ‘Dood van een Schaduw’ gaat over een soldaat, Nathan Rijckx, die stierf tijdens de eerste Wereldoorlog. Een vreemde verzamelaar heeft zijn schaduw gevangen en heeft hem een nieuwe kans tot leven gegeven in ruil voor het vangen van 10.000 schaduwen. ‘Dood van een Schaduw’ won de hoofdprijs op het LA Shorts Fest, een van de grootste en meest prestigieuze kortfilmfestivals ter wereld.

Meer over ‘Dood van een Schaduw’

 




Check Also

Sarah Vandeursen over haar rol in ‘Skunk’!

Sarah Vandeursen brak bij het grote publiek door als Conny Komen, een van de twee …