Koen Mortier en Joe Vanhoutteghem hebben zonet op het internationaal reclamefestival van Cannes opnieuw een gouden leeuw voor Beste Film in de wacht gesleept.
Eternal Pregnancy voor Equal Pay Day, voor het agentschap Mortierbrigade, kreeg vandaag een gouden leeuw voor Beste Film op het prestigieuze reclamefestival Cannes Lions. De reclamefilm werd geregisseerd door Lionel Goldstein, het regisseursduo bestaande uit CZAR oprichters Koen Mortier (Ex-Drummer, Un Ange) en Joe Vanhoutteghem.
Equal Pay Day is de symbolische dag gewijd aan bewustmaking van de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Dit jaar was de boodschap dat je als vrouw niet tot je pensioen moet wachten om te bevallen. Het regisseursduo vertaalde deze boodschap in hun gekende humor naar een film waarbij een vrouw zwanger blijft tot ze op pensioen gaat om dan te bevallen van een dertiger.
Oscars van reclamewereld
De Cannes Lions gelden als de oscars van de reclamewereld en bekronen jaarlijks de meest creatieve campagnes. Het festival in de Zuid-Franse badstad vond, net zoals de vorige editie van de Cannes Lions, online plaats van 21 tot 25 juni 2021. Meer dan 29,074 deelnemers uit 90 verschillende landen dongen mee naar een onderscheiding in de verschillende categorieën. Ondanks dat de Equal Pay Day film op de Belgische reclameprijzen niet in de prijzen viel, kon het internationaal wel op erkenning rekenen.
Voor Lionel Goldstein is dit de vierde gouden leeuw in Cannes in de categorie ‘Film’. In totaal wonnen ze tot nu toe al negen prijzen op het reclamefestival. Ze wonnen eerder met hun werk voor Frisk in 2002 en voor Xbox Ear Tennis in 2003. Die laatste won naast een gouden leeuw in Cannes ook de Grand Prix op Eurobest. Met hun film Dexia Braille voor Duval Guillaume in 2005 wonnen ze voor België hun allereerste leeuw in Cannes.
Sindsdien blijft Lionel Goldstein de prijzen aan elkaar rijgen. Als enigste Belgisch regisseursduo leveren ze al bijna 20 jaar creatief en gelauwerd werk. Het productiehuis Czar probeert zich sinds haar ontstaan vast te houden aan het principe om hun regisseurs te verdedigen in hun aanpak en productioneel alles uit de kast te blijven halen.
Eerder deze week viel ook Porn re-enactment voor Child Focus, in regie van Fien Troch (Home), in de prijzen op Cannes Lions. Ze wonnen twee bronzen leeuwen, voor PR en Creative Strategy.