Drie Vlaamse titels zijn uitgenodigd voor het internationale documentairefestival Visions du Réel in Zwitserland (21-30 april): Planeet B van Pieter Van Eecke, Behind the Lines van Alaa Amer en Alisar Hasan en Love Is Not An Orange van Otilia Babara. Dat maakte de festivalorganisatie zonet bekend. Alle drie de titels zijn geproduceerd door het Vlaamse productiehuis Clin d’oeil Films.
Grand Angle: Planeet B en Behind The Lines
Twee Vlaamse titels zullen hun wereldpremière beleven in de Grand Angle-competitie van Visions du Réel: Planet B van Pieter Van Eecke en Behind The Lines van Alaa Amer en Alisar Hasan.
Planet B van Pieter Van Eecke is een coming-of-age-verhaal van twee jongeren die onderzoeken hoe het is om op te groeien in een wereld die zichzelf vernietigt. We volgen de dertienjarige Bo, die opgroeit in een beschermde omgeving waar alles mogelijk lijkt, maar bezorgd is over de duistere toekomstvoorspellingen. Samen met haar boezemvriend Luca besluit ze de strijd aan te gaan tegen klimaatverandering. Ze sluiten zich aan bij Extinction Rebellion, bezetten fabrieksterreinen en snelwegen, worden gearresteerd en bekritiseerd. Terwijl Luca steeds radicalere acties voorstelt, wil de meer bedachtzame Bo haar eigen weg vinden.
Planeet B is de derde lange documentaire van Pieter Van Eecke. Eerder regisseerde hij Samuel in the Clouds (2016), over de oude bestuurder van een skilift tussen de smeltende gletsjers in Bolivië, en Holding Up The Sky (2023), een documentaire over de strijd van de Yanomami in Brazilië tegen de kolonisatie van hun land, die begin deze maand in première ging op FIFDH Genève.
Planeet B is een productie van Hanne Phlypo voor Clin d’oeil Films, in coproductie met het Nederlandse BALDR Film.
De tweede selectie voor de Grand Angle-competitie is Behind The Lines, een documentaire van Alaa Amer en Alisar Hasan die ons meeneemt naar het door oorlog verscheurde Idlib. Daar gebruikt Amani Al-Ali, de eerste vrouwelijke cartooniste van de stad, haar kunst om jonge vrouwen mondiger te maken en de confrontatie aan te gaan met patriarchale machtsstructuren. Terwijl ze worstelt met haar eigen uitputting en trauma, moet Amani de moeilijke beslissing nemen om haar stad en dierbaren achter te laten.
Behind The Lines is onderdeel van de zesdelige documentairereeks Draw for Change! van Clin d’oeil Films, met Vincent Coen en Guillaume Vandenberghe als showrunners. Elke episode van Draw for Change! zoomt in op een vrouwelijke cartooniste ergens in de wereld en neemt ons mee op ontdekking door haar land en haar tekeningen, om zo een blik te openen op enkele van de meest prangende problemen waar vrouwen vandaag mee geconfronteerd worden.
De afzonderlijke afleveringen van Draw for Change! zullen als op zich staande documentaires worden vertoond op filmfestivals. De volledige reeks zal bij ons worden uitgezonden op Canvas.
Draw for Change! is een productie van Hanne Phlypo voor Clin d’oeil Films, in coproductie met Les films du balibari (FR), a_BAHN (LU), Submarine (NL), Motto Pictures (US), Real Lava (DK) en Ma.ja.de (DE). De internationale rechten worden vertegenwoordigd door Autlook Film Sales.
Highlights: Love Is Not An Orange
Love Is Not An Orange is de eerste lange documentaire van de in Brussel gevestigde Moldavische filmmaker Otilia Babara. Het is een gevoelige film over een generatie meisjes die in Moldavië opgroeiden in afwezigheid van hun moeders, economische migranten die na de ineenstorting van de Sovjet-Unie in de jaren ’90 naar het Westen trokken.
Tussen de moeders en de achtergebleven kinderen vond er een haast rituele uitwisseling plaats: moeders zonden geld en goederen naar huis, terwijl kinderen in ruil daarvoor videobanden opstuurden. Dit intieme homevideo-archief vormde de basis voor deze film die de kwetsbaarheid van familiebanden door de ogen van noodgedwongen gescheiden (over)levende moeders en dochters blootlegt.
Na de wereldpremière op DOK Leipzig in oktober 2022 werd Love Is Not An Orange ook uitgenodigd voor het Tsjechische documentairefestival Ji.hlava, waar de film werd bekroond met de Silver Eye Award. Vorige maand mocht de filmmaker ook de CEI (Central European Initiative) Award in ontvangst nemen op het Italiaanse Trieste Film Festival en begin deze maand was de film te zien op de Documentary Fortnight van MoMA in New York.
Love Is Not An Orange is een productie van Hanne Phlypo voor Clin d’oeil Films, in coproductie met Alegria Productions (FR), Basalt Film (NL) en ALT Film (MO). De internationale sales agent is Taskovski Films.
VdR Industry
Visions du Réel loopt dit jaar van 21 tot 30 april. Naast een van de meest toonaangevende documentairefestivals in Europa is het ook een belangrijke afspraak voor professionals uit de internationale documentaire-industrie, met een uitgebreid programma van pitches en presentaties van documentaires in productie en postproductie.
De titels van de work-in-progress-presentaties werden vorige week aangekondigd en ook daar zijn twee Vlaamse producties bij: Friday at the Window van Atiye Zare Arandi, een Belgisch-Iraans-Qaterese productie met Associate Directors als hoofdproducent, en Rising Up at Night van Nelson Makengo, een internationale coproductie met Auguste Orts als lokale partner.
Tijdens het industriegedeelte van Visions du Réel wordt dit jaar ten slotte ook een focusprogramma georganiseerd over internationale coproductie tussen Zwitserland en de Benelux-landen. De producenten die zullen deelnemen aan dit Switzerland Meets Benelux-programma worden binnenkort aangekondigd. Het programma is een initiatief van de promotieagentschappen van de partnerlanden: Flanders Image, Wallonie Bruxelles Images, SEE NL en Film Fund Luxemburg.
Planeet B, Love Is Not An Orange, Friday at the Window en Rising Up at Night kwamen tot stand met steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon. Draw for Change! kon rekenen op de steun van het VAF/Mediafonds va.n Vlaams minister van Media Benjamin Dalle.