De eerste editie van de solidariteitsactie « 1 TICKET voor het leven« , een samenwerking van de Belgische Vereniging van Filmdistributeurs, Film Matters, de Federatie van cinema’s van België (FCB) en Stichting tegen Kanker, heeft 60.000 euro opgebracht.
Op 4 februari, wereldkankerdag, engageerden 65 deelnemende cinema’s zich geëngageerd om 1 euro per verkocht ticket aan Stichting tegen Kanker te schenken. Het opgehaalde bedrag zal aan Stichting tegen Kanker worden geschonken om de strijd tegen kanker te ondersteunen.
« We zijn erg blij met de mogelijkheid om samen te werken met de Belgische filmsector. Behalve een solidariteitsactie is het ook een mooie gelegenheid om Stichting tegen Kanker onder de aandacht te brengen. Daarnaast gaven we met deze actie de boodschap mee dat over een periode van 30 jaar 185.000 levens gered zijn dankzij vooruitstrevend onderzoek. Met de opgehaalde 60.000 euro kunnen wij de impact van ziekte verkleinen en ons blijven inspannen om hoop om te zetten in overwinning », aldus Patricia Lanssiers, algemeen directeur van Stichting tegen Kanker.
« We zijn erg trots op onze betrokkenheid bij deze actie. Ik wil Stichting tegen Kanker bedanken, want zonder hen was dit niet mogelijk geweest. Ik wil ook alle cinema’s bedanken die aan deze actie hebben deelgenomen, net als de vele bioscoopbezoekers die dankzij door middel van hun filmbezoek kankeronderzoek kankeronderzoek hebben gesteund”, vertelt Thierry Laermans, secretaris-generaal van de Federatie van cinema’s van België (FCB).
Over Stichting tegen Kanker
Kanker treft jaarlijks meer dan 71.000 mensen in België. Financiering van kankeronderzoek is dan ook de prioriteit van Stichting tegen Kanker om de ziekte te bestrijden. Daarom investeert ze in de meest veelbelovende onderzoeksprojecten waar durf en innovatie voorop staan. Naast de financiering van kankeronderzoek zet ze ook in op psychosociale projecten voor patiënten en hun naasten, informeert ze zieken, hun omgeving en het brede publiek en voert ze preventieacties. De inkomsten van Stichting tegen Kanker komen voornamelijk uit giften en legaten van particulieren. Ze kan ook rekenen op de steun van corporate sponsors. Enkel Tabakstop wordt gefinancierd door de overheid. Dagelijks streeft Stichting tegen Kanker ernaar hoop om te zetten in overwinning.
Over FCB
De Federatie van Cinema’s van België groepeert op dit moment 311 Belgische bioscoopzalen in al hun diversiteit: Middelgrote (inter-)nationale groepen, kleine exploitatie en Art Houses.
Als belangrijkste rol heeft FCB de enige vertegenwoordiger te zijn van het geheel van de bioscoopzalen tegenover alle mogelijke partijen, zoals de Overheidsinstanties (Ministerie van Economie, Ministerie van Arbeid, Ministeries van Cultuur, Ministerie van Justitie, enz…), de Gemeenschappen, alsook tegenover andere organisaties zoals Sabam, VFDB, vakbonden, enz… en tegenover de pers.
Promotie is een andere rol van FCB. Ze neemt elk jaar deel aan de organisatie van het Filmfeest (We Love Cinema Days). FCB verzekert eveneens de opdrachten van elke beroepsvereniging: Sociale dialoog, raadgeving aan haar leden, enz…
Over Film Matters
Film Matters is de vereniging die actief de belangen van filmdistributeurs in België vertegenwoordigt. Hun leden zijn zowel Hollywood-studio’s (zoals Sony, Disney of Warner Bros) als de ‘independents’ (zoals Cinéart, KFD of Paradiso) die samen de overgrote meerderheid van de films die in België uitgebracht worden vertegenwoordigen.
De filmdistributeur is een essentiële schakel tussen een filmproductiebedrijf en de zaalexploitant of elk ander type vertoner. Hij definieert het potentieel van de films en de voorwaarden voor hun vertoning.