Rik D’hiet en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

De film ‘Marina’ en de serie ‘Het Goddelijke Monster’ zijn maar enkele van de verwezenlijkingen van scenarist Rik D’hiet, die ook de bedenker en scenarioschrijver van de VRT-misdaadreeks ‘De Ridder’.  We kunnen hier wellicht de pagina vullen met scripts waar hij als schrijver of adviseur mee te maken had.  Hij doceert over scenarioschrijven, coacht scenaristen voor het VAF en is  bestuurslid van de Scenaristengilde en van deAuteurs, een in 2011 opgerichte Vlaamse beheersvennootschap voor auteursrechten.  Of er nieuwe projecten zijn waar zijn naam aan gekoppeld is?  Dat hoopten we ook te vernemen toen we hem onze nieuwjaarsvragen voorlegden. En ja hoor.


1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

 
Een film van vorig jaar, maar dit jaar pas bekeken: ‘D’Ardennen’ vond ik erg knap verteld. Daar kan ik als scenarist wel van genieten. Ook erg prettig om te volgen was ‘De 16’ van Willem Wallyn. Voor de rest heb ik te weinig gezien om een evenwichtig antwoord te geven. Persoonlijk herinner ik mij wel een paar keer met een licht gevoel van ontgoocheling uit de filmzaal weggetrokken te zijn. Maar dat hoort er nu eenmaal bij, in een levendige, creatieve filmcultuur als de onze, waar af en toe ook eens geavonturierd mag worden.

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?
Ik hoop dat Stijn Coninx en Peter Bouckaert ‘Niet Schieten’ definitief in productie kunnen brengen, een film over de slachtoffers van de Bende van Nijvel. Dit jaar schrijf ik de scenario’s voor ‘Grenslanders’ een Nederlandse-Vlaamse co-productie, die ik bedacht met de Nederlandse regisseur Erik De Bruyn. Een fictiereeks over mensenhandel in het mysterieuze grensland tussen Vlaanderen en Zeeland. En verder liggen ook nog wat andere ijzers in het vuur, zoals een Nederlandse adaptatie van ‘De Stamhouder’ van Alexander Münninghoff.

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

 
Mag ik over een fenomeen van het jaar spreken? Het feit dat vele van onze regisseurs aan de slag zijn in het buitenland. Michaël Roskam, Jakob Verbruggen, Hans Herbots, Jan Matthys, Tim Mielants, Adil en Bilall… Dat zal zeker wel met de uitstraling van de Vlaamse film te maken hebben, maar ook met hun talent. Nu maar hopen dat ze tonnen ervaring opdoen, maar ook in België hun films en reeksen blijven maken. Ook de know-how van Vlaamse scenaristen, vooral op het vlak van schrijven voor televisieseries, wordt buiten onze Vlaamse grenzen trouwens gewaardeerd, bijvoorbeeld in Nederland en in de snel groeiende Franstalige serieproductie op RTBf.

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

 
Ik kijk uit naar ‘Le Fidèle’ van Michaël Roskam natuurlijk, maar ben ook erg nieuwsgierig naar de adaptatie van ‘Sprakeloos’ van Tom Lanoye, door Bert Scholiers en Hilde Van Mieghem. Verder ook ‘Dode Hoek’, ‘Cargo’, ‘Het tweede gelaat’ en ‘Blue Silence’. En op tv: ‘De Dag’ en ‘Tabula Rasa’.

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

Geen vragen, liever antwoorden.

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?
Aan Pierre Drouot. Wie wordt het?

 

Zie ook :

Anderen die onze vragen beantwoordden

© KVdm – Cinevox

Check Also

Matteo Simoni

‘Milano’ viert wereldpremière op Film Fest Gent 2024!

Op 15 oktober gaat ‘Milano’, het fictielangspeeldebuut van Christina Vandekerckhove, in wereldpremière tijdens Film Fest …