Peter Bouckaert en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

Weinig mensen uit de Belgische filmbranche kunnen zo’n cv, zo’n filmografie voorleggen als Peter Bouckaert.  En weinig mensen weten zo goed waarover ze praten als ze het over film hebben. Kennis die hij niet voor zichzelf houdt. Want Peter Bouckaert is telkens één van de eersten om onze nieuwjaarsvraagjes te beantwoorden.  En op een manier dat we er iets van bijleren.  We kunnen hem alleen maar dankbaar zijn.

 

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

We kijken bij Eyeworks met gemengde gevoelens terug op 2016. Onze film ‘Achter de Wolken’, het debuut van Cecilia Verheyden verraste aan het begin van het jaar zowat iedereen (behalve ons) door ruim 130.000 bezoekers naar de zalen te trekken. Een warme, pretentieloze film die recht uit het hart kwam en heel wat bioscoopbezoekers een mooi moment heeft bezorgd. Maar tot onze spijt haalde de nieuwe film van Nic Balthazar de kaap van de 30.000 bezoekers niet, vér beneden onze ambities. Persoonlijk vind ik dit Nic’s meest ambitieuze en gedurfde film. Dat de filmpers (die bij Nic ook vaak op de man ipv op de bal speelt) de film niet zou smaken was niet totaal een donderslag aan een heldere hemel, maar dat het publiek dit keer ook achterwege zou blijven was dat wél. Heel veel experten die de materie kennen, vonden dat ‘Everybody Happy’ op een meesterlijke wijze de toeschouwer liet meebeleven hoe het mechanisme van burn-out en depressie werkt. En hoewel er op een heel originele manier op het einde van de film terug licht en liefde komt in het leven van het hoofdpersonage (gespeeld door een magistrale Peter Van den Begin), was de film blijkbaar een te zwaarwichtige beleving in deze weinig rooskleurige tijden.

Over het algemeen was 2016 een gemiddeld jaar voor de Vlaamse film, met evenwel een hele reeks totaal verschillende films die nog maar eens de diversiteit van onze Vlaamse film aantonen. Maar het was ook jaar waarin er geen extreme hoogvliegers waren, noch aan de binnenlandse box office, noch op het vlak van grote internationale doorbraken. Laten we echter alles in perspectief zien : met ‘De Premier’ die toch los over de kaap van de 400.000 bezoekers zal gaan, en met de triomf van ‘Home’ en ‘Kings of the Belgians’ op het Filmfestival van Venetië moeten we ook niet echt gaan roepen dat het een zwak jaar was.

 

 
2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

Op 25 januari komt ‘Dode Hoek’ van Nabil Ben Yadir uit. In 2009 kwam Nabil mij opzoeken met een idee om een “Vlaamse thriller” te maken. We hebben ruim 6 jaar aan de film gewerkt en het resultaat is bijzonder te noemen. Ik verwacht dat dit één van de verrassingen van volgend jaar wordt. Een unicum ook, want een film die 100% binnen België is gerealiseerd met middelen, cast en crew uit beide landsgedeelten. De film komt ook langs Frangstalige kant uit, met ondertitels en een gedubte versie, een nationale release dus.

Eind februari komt ‘D5R, de film’ in de zalen. Een “spontane, los uit de pols” film die heel dicht ligt bij de KetNet reeks die 4 seizoenen lang één van de grootste tv-hits voor tieners was.

En ten slotte laten we in oktober ‘Het Tweede Gelaat’ in de zalen los. Na ‘De Zaak Alzheimer’ en ‘Dossier K’ wordt dit de laatste ‘Vincke & Verstuyft film’, met Koen De Bouw en Werner De Smedt. Er liggen 14 jaar tussen “De Zaak Alzheimer” en “het Tweede Gelaat”. De personages zijn 14 jaar ouder en hebben heel wat meegemaakt. Het boek ‘Double Face’ van Jef Geeraerts diende als basis maar de adaptatie van Carl Joos ging heel ver zodat de film ook de Geeraerts-fans die het boek kennen, zal verrassen. Jan Verheyen draaide fantastische beelden en in de montageruimte zie ik de eerste glimpen ontstaan van een wervelende, spannende maar ook emotioneel meeslepende film.

 

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Peter Van den Begin ! op korte termijn droeg hij 3 films op zijn brede schouders (‘Everybody Happy’, ‘King of the Belgians’ en straks ‘Dode Hoek)’. Hij is in elk van die films MA-GI-STRAAL !

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Nabil Ben Yadir 😉

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

Zullen we er in 2017 eindelijk in slagen om alle perikelen rond het nochtans schitterende systeem van de tax shelter voor film financiering achter ons te laten ?

Antwoord : ik vrees er voor. De volle implementatie van het nieuwe systeem blijft vertraging oplopen door het uitblijven van ondubbelzinnige regels, de “fall-out” van het schandalige Corsan dossier (een gigantische rotte appel in de mand die een smet op de hele sector gooit) zal blijven doorzinderen en de klacht van Woestijnvis bij het Grondwettelijk Hof (zij willen ook tax shelter geld kunnen aanwenden voor producties voor VIER, met wie ze verbonden zijn) brengt de hele sector in terug in een onzekere situatie, al wordt de slaagkans van die klacht bijzonder klein geacht.


6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?

Ja, aan de opvolger van Pierre Drouot, de intendant van het VAF : wat zijn uw plannen om aan het indrukwekkende parcours van uw voorganger een succesvol vervolg te breien, en om er voor te zorgen dat we niet in een situatie van status quo verzanden ?

Zie ook :

Peter Bouckaert en zijn overpeinzingen bij de jaarovergang eind 2015

Peter Bouckaert en zijn overpeinzingen bij de jaarovergang eind 2014

– Peter Bouckaert en zijn overpeinzingen bij de jaarovergang eind 2013

– Peter Bouckaert en zijn overpeinzingen bij de jaarovergang eind 2012

 

Check Also

Dolores Bouckaert kjqsdghf789

Nazomerse tips met Dolores Bouckaert!

We konden Dolores (Dolly) Bouckaert op het witte doek al aan het werk zien in …