Wild Cherry Consult, zo heet zijn bureau. Consult? Juist, hij geeft raad. Wie niet weet welke muziek er op zijn of haar beelden moet komen, een filmmaker die niet weet waar de rechten van een nummer zitten dat hij wil gebruiken, of een regisseur die wel weet welke sfeer hij wil creëren, maar niet meteen de passende muziek vindt, al die mensen kunnen bij hem aankloppen. En zij niet alleen. Wim Coryn werkt ook als agent voor een aantal componisten, zoals Johan Hoogewijs (‘Heute bin ich blond’), Michel Bisceglia (‘Marina’) en Joris Van Den Hauwe (‘A Farewell to Fools’). Let erop, u ziet zijn naam alsmaar meer op de aftiteling van Vlaamse en andere films opduiken.
1) Was 2014 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)
Hoogtepunt afgelopen jaar, alweer een verbluffend concert van gezien van één van mijn favourite bands, Whitesnake (Melodic Rock band). In 2014 kon ik professioneel terugkijken op 5 jaar activiteit als music supervisor & consult (ondertussen meegewerkt aan meer dat 50 film, tv series enz in binnen en buitenland). Ik juich toe dat meer en meer film & tv-producties muziek opwaarderen, er op voorhand beginnen over na te denken (vanaf de scenario fase) en zich hierbij laten begeleiden (het gaat dus niet alleen over snel even een muziekje zoeken…).
Er waren tal van interessante en goede Belgische films het afgelopen jaar, doch ik heb het gevoel (en ik niet alleen kan ik vermoeden) dat het publiek minder talrijk naar de Belgische films ging kijken.
Wat we helaas hier wel eens (onbewust) vergeten is dat er in Wallonië ook goede en interessante films gemaakt worden. Jammer dat ze bijna nooit in de Vlaamse bioscopen te zien zijn. Misschien komt daar in de toekomst verandering in gezien meer en meer producenten elkaar vinden over de taalgrens heen.
2) Wat zijn uw plannen voor 2015?
Er staan voor 2015 alweer een paar interessante films (‘Safety First’, ‘Paradise Trips’, ‘Mannenharten’, ‘Black’…) en tv reeksen in de agenda. Internationaal staat o.a. een (music consulting) opdracht voor de film van Kiyoshi Kurosawa (‘La Femme de la plaque Argentique’) op de “to do list”.
3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)
Een film of tv-serie maken is een optelsom van al zijn medewerkers voor en achter de schermen. Fijn dat ook af en toe mensen achter de schermen nu wat meer aandacht krijgen, zowel in België als in het buitenland. Verder zijn er een aantal (score) componisten die echt internationaal moeten ontdekt worden en niet alleen in Nederland (Steve Willaert, Michel Bisceglia, Raf Keunen, Johan Hoogewijs, Joris Van den Hauwe…)
4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?
In 2015 kijk ik uit naar de eerste kortfilm naar een scenario van mijn vriendin Annick Christiaens, die in het voorjaar 2015 zal gedraaid worden. Verder ben ik ervan overtuigd dat het in 2015 alweer een boeiend filmjaar in Vlaanderen en Wallonië zal worden gezien tal van reeds gekende en ook vooral jonge filmmakers hun plannen bekend gemaakt hebben. Ook kijk ik uit naar het eindresultaat van de diverse animatiefilms die hier in ontwikkeling en afwerking zijn.
5) Het contract van Pierre Drouot, directeur-intendant van het VAF, loopt in 2015 ten einde. Hij zal dan 72 zijn. Drouot is sinds 2005 de grote baas van het VAF. De opvolgingskwestie zal niet simpel zijn. Wie moet hem volgens u opvolgen? En eventueel ook, waarom.
Continuïteit is belangrijk in deze wat niet uitsluit dat iemand met een andere visie een toegevoegde waarde kan zijn. (nvdr : deze kwestie is intussen opgelost. Het mandaat van Pierre Drouot werd onlangs met 2 jaar verlengd)