Weinigen zullen ons tegenspreken als we Peter Bouckaert de belangrijkste producer van ons land noemen. Niemand produceert meer films en series dan hij doet. Op de voorbije uitreiking van de Ensors was hij nauwelijks van het podium weg te slaan. Zijn films namen het er te elkaar op : ‘Marina’, ‘Het Vonnis’ en ‘De Behandeling’. En als tv-producer had hij met ‘Eigen Kweek’ en ‘Cordon’ ook al twee tophits in huis. Hij onderbrak speciaal zijn kerstvakantie om onze vragen te beantwoorden. Waarvoor heel veel dank.
1) Was 2014 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)
Voor Eyeworks was 2014 een druk jaar, met de release van ‘De Behandeling’ eind januari, ‘Labyrinthus’ in Juni, ‘Image’ in november en ‘Brabançonne’ in december. Vier zeer uiteenlopende films, maar alle vier zeer gewaagd qua opzet : een bijzonder donkere thriller zoals nog niet eerder gemaakt in Vlaanderen, een jeugdfilm met een flinke portie spectaculaire visual effects en bovendien van een debuterende filmmaker, een lowbudget film in de vorm van een mediathriller tegen de achtergrond van de probleemwijken in Brussel ook gemaakt door 2 debuterende cineasten en tot slot de allereerste Belgische musicalfilm, bovendien tweetalig en gesitueerd in de Vlaamse/Waalse tegenstellingen. Ik ben bijzonder trots op wat Hans Herbots, Douglas Boswell, Adil El Arbi & Billal Fallah én Vincent Bal verwezenlijkt hebben !
Het zijn stuk voor stuk films waar we fier op zijn, en films die een publiek hebben kunnen bereiken zowel in het binnenland als in het buitenland, al hebben niet al deze films volledig onze ambities op vlak van publieksbereik kunnen waarmaken. Maar dat wisten we vooraf, het is inherent aan het nemen van risico’s. Filmmaken blijft “high risk” en (gelukkig maar) is er geen gegarandeerde formule voor succes. We zit in onze genen als productiehuis om te blijven pionieren en grenzen verleggen, zowel qua genres als met het lanceren van nieuwe talenten, en daarnaast te blijven verder bouwen met gevestigde waarden.
Voor de Belgische film in het algemeen is het een beetje een teleurstellend jaar geworden : na de triomtocht van ‘The Broken Circle Breakdown’ en de historische box office successen van ‘Het Vonnis’, ‘Marina’ en ‘De Kampioenen’ vorig jaar, zijn grote successen dit jaar uitgebleven. ‘The Broken Circle kon zijn nominatie niet verzilveren (m.i. geheel ten onrechte na het zien van ‘La Grande Bellezza’), geen enkele film scoorde boven de 200.000 bezoekers (tenzij ‘Bowling Balls’ dat vooralsnog doet) en ‘Deux Jours, Une Nuit’ won niet de verhoopte 4de Gouden Palm en haalde de shortlist voor de Oscars niet. In 2014 bevestigde de Belgische/Vlaamse film in haar continuïteit en haar diversiteit maar het filmjaar zal niet blijven hangen in de annalen omwille van uitschieters.
Op één vlak wordt 2014 wellicht wél een historisch jaar voor de Belgische film: in dat jaar is de – door de audiovisuele sector zo lang gevraagde en verhoopte – hervorming van de tax shelter doorgevoerd door de Regering en het Parlement. Deze voor de filmsector levensbelangrijke maatregel dreigde door ontsporingen te imploderen, met mogelijk catastrofale gevolgen voor de audiovisuele industrie in ons land, nochtans een toekomst gerichte, arbeidsintensieve en creatieve sector die volop aan een sterke groei bezig is. De hervorming is er nét op tijd gekomen. Cruciaal zal nu evenwel zijn om deze hervorming op een succesvolle en duurzame wijze in de praktijk te brengen. Alleen al daarvoor zal 2015 een even belangrijk sleuteljaar worden als 2015.
2) Wat zijn uw plannen voor 2015?
In 2015 brengen we één film uit : alweer een debuutfilm, namelijk ‘Lee & Cindy C’, geschreven en geregisseerd door Stany Crets. Daarnaast zullen we ‘Achter de wolken’ draaien, de debuutfilm van Cecilia Verheyden, en ‘Say something funny’, alweer een behoorlijk geniale film van Nic Balthazar.
3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)
DoP Frank Vanden Eeden werd heel terecht gelauwerd op de uitreiking van de Ensors van het Filmfestival van Oostende, Pierre Declercq schreef de scenario’s van maar liefst 3 Vlaamse films die dit jaar in de zalen kwamen, Adil El Arbi en Billal Fallah maakten een veelbesproken debuutfilm waarmee definitief kleur werd gegeven aan (de casting in) de Vlaamse filmsector en Nabil Mallat maakte het meest indrukwekkend acteerdebuut van de afgelopen jaren.
4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?
Cecilia Verheyden zal verrassen met haar debuut, en ik ben bijzonder benieuwd naar ‘Black’ van Adil & Billal.
5) Het mandaat van Pierre Drouot, directeur-intendant van het VAF, loopt in 2015 ten einde. Hij zal dan 72 zijn. Drouot is sinds 2005 de grote baas van het VAF. De opvolgingskwestie zal niet simpel zijn. Wie moet hem volgens u opvolgen? En eventueel ook, waarom.
Niemand kan beter Pierre Drouot opvolgen dan … Pierre Drouot. Omdat hij er zelf nog veel zin in heeft en hij nog een aantal zaken wil realiseren. Wie hem daarna in 2016 zal opvolgen zal bijzonder grote voeten moeten hebben om in zijn voetsporen te treden.
Zie ook :
Bekijk nu de antwoorden van andere Vlaamse filmmensen