Overpeinzingen bij de overgang : Michael van Ostade over het oude en het nieuwe filmjaar

Als de naam ‘Michael Van Ostade’ je niets zegt, dan gaan we je nog niet stenigen. Al beginnen we al kleine kiezeltjes te verzamelen. Want volgens  ons is dit een man die we in de gaten moeten houden. Al was het maar om  er zeker van te zijn dat hij niets mispeutert. We volgen hem zo af en toe een beetje op de sociale media en de man is een woelwater met nogal rebelse trekjes. Precies zoals het moet. Wie zijn eerdere kortfilms gezien heeft, weet dat je vooral niet moet verwachten wat je denkt te moeten verwachten. We durven niet te zeggen dat je ‘het onverwachte’ moet verwachten, omdat een Vlaamse kwaliteitskrant dat woord een beetje onterecht heeft ingepalmd.  Misschien moeten de mensen van De Standaard eens op stage bij Michael Van Ostade.  Of ze moeten gewoon eens zijn antwoorden op onze nieuwjaarsvraagjes lezen.  (En voor één keer laten we wel zijn hoofdletters staan. Gebruik van hoofdletters, daar zijn we op Cinevox zo zuinig mogelijk mee)

1) Was 2014 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Ik hoor steeds meer dan 2014 niet het beste filmjaar was voor ons Belgenlandje, maar dat lijkt me toch een vreemde stelling. Toegegeven, op kwalitief vlak hebben we betere jaren gekend, maar als er één ding duidelijk is aan 2014 is dat er aan de lopende band films gemaakt worden en dat kan toch alleen bewijzen dat de sector leeft? Ook toch fantastische dat Vlaamse film zich een weg baand naar het mainstream nieuws-wereldje met zaken als ‘geen KNT voor Welp’ of ‘Adil is slimste mens’. Het is niet alleen extra publiciteit om Vlaamse film te gaan zien, het toont ook dat er interessante kronkelingen zijn buiten het gewoonlijke, bijna interne, ‘Vlaamse filmnieuws’.

Michael-van-ostade

2014 was voor mezelf een jaar vol met experimenten en voorbereidingen. Onze vorige kortfilm ‘Songs from the Outside’, deed het behoorlijk goed in de States en mocht wat grote festivals sieren. Ook heb ik een jaar genomen om mijn wildcard project te ontwikkelen en uit te schrijven. Tussen de soep en de patatten heb ik samen met een geweldige crew een paar erg leuke videoclips kunnen maken voor Yawns & Geppetto and the Whales en dat was erg libererend gezien we alles in eigen handen hielden. Die clips hebben heel wat deuren geopend, alsook vreemde wentelingen. Als je acteurs niet komen opdagen, ach, dan speel je zelf in de clip. Yolo en zo weet je? En als je dan achteraf telefoon krijgt van Eyeworks om auditie te komen doen omdat ze je in een clip zagen spelen, wederom een dikke vette yolo, waarom niet? Als kers op de taart hebben ik en m’n broer Andrew scenariosteun gekregen voor onze eerste langspeler, ‘De Gebroeders Schimm’.

2) Wat zijn uw plannen voor 2015?

Ik moet me een beetje verantwoorden waarom ik hier sta, want ik snap maar al te goed alle ‘HUUNK? WIESDA?’ reacties die deze nieuwjaarsposts met zich meebrengen. Eerste agendapunt: de wildcard! Die maak ik met producent Tomas Leyers binnen Minds Meet met Hans Bruch Jr. als DOP (t’is echt een lieveke, dien Hans). Ik ga nog niet teveel verklappen, maar het wordt weer iets compleet maf met een gezonde dosis ongebreideld enthousiasme.

Tweede agendapunt: Langspeler uitschrijven! Ik meen mij zelfs te herinneren dat toen ik deze vraagjes vorig jaar had beantwoord ik het had over een reeks die ‘Het Gezin van Pamel’ ging kruisen met ‘Ghostbusters’. Ewel voila! Een jaar later en “De Gebroeders Schimm” zijn geboren. Het is een jeugdfilm geworden en gelukkig goedgekeurd door de lieve mensen van het VAF! Te weinig spokenfilms (en jeugdfilms) in Vlaanderen, daar gaan we iets aan doen!
Voor de rest hoop ik mijn tijd wat te vullen met leuke reclamespots, videoclips, allerlei andere projecten…Ik zit niet graag stil, word je moe van.

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

De gevestigde waarden kennen we allemaal, daarom waren voor mij de figuren van het jaar de mensen die me geholpen hebben mooie projecten tot stand te brengen. Een vrij persoonlijk lijstje misschien,maar ik ben niet alleen enorm dankbaar, ik kijk ook naar ze op. Liza Shevchuk voor een ongelofelijke production design & styling. Hyun De Grande voor ongelofelijke slomo beelden. Nils Valkenborgh voor de meest stabiele steadicam shots. Hans Van Boxem & Wout Somers voor fantastische practical effects op zero budget.Broertje lief voor een gezonde dosis creativiteit en acteertalent. Allemaal namen die in de toekomst te zien zullen zijn naast de Karakatsanissen en Schoenaertsen van de wereld.


4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Elk jaar opnieuw komt er een veel belovende ‘nieuwe lichting’ en op den duur zijn er gewoon Too Many Cooks in het Vlaamse filmlandschap. Daarom wens ik klasgenootje en vriend Raphael Crombez veel succes in Hollywood als hij daar een reeks gaat maken bij HBO. Hoezo hij zit nog in België? LAMZAK, MAAKT DA GE WEG ZIJT GIJ VEELBELOVEND BROKJE PRODUCTIEWAARDE.

Verder ben ik heel nieuwsgierig naar Gilles Coulier zijn reeks, de wildcard projecten van Deben Van Dam, David Williamson, …

5) Het maandaat van Pierre Drouot, directeur-intendant van het VAF, loopt in 2015 ten einde. Hij zal dan 72 zijn. Drouot is sinds 2005 de grote baas van het VAF. De opvolgingskwestie zal niet simpel zijn. Wie moet hem volgens u opvolgen? En eventueel ook, waarom.

Ik ken Pierre niet persoonlijk. Ik ben nog maar een groentje in de wereld en als ik het VAF gebouw binnen struikel ben ik altijd onder de indruk van de kennis, aanpak & professionalisme van iedereen die daar werkt. Daarom ben ik er toch sterk van overtuigd dat in dat grote gebouw er zeker al iemand rond loopt die het nét zo goed als Pierre kan doen.

Zie ook : 

Anderen die eerder onze nieuwjaarsvraagjes beantwoordden

Michael Van Ostade over 2014

Check Also

Dolores Bouckaert kjqsdghf789

Nazomerse tips met Dolores Bouckaert!

We konden Dolores (Dolly) Bouckaert op het witte doek al aan het werk zien in …