De naam van Hans Vercauter zagen we onlangs nog opdagen in het nieuwjaarslijstje van Peter Demaegd, die ‘De Baron’ van Hans Vercauter opnoemde als één van de projecten die zijn productiehuis Potemkino dit jaar op stapel heeft staan. Hans Vercauter zien we hier en daar op een filmfeestje, maar voor zijn recentste film moeten we al anderhalf jaar terug naar het zeer voortreffelijke ‘Wolfsmelk’, waarmee hij inderdaad aantoonde dat hij meer dan rijp is voor het langere werk. Ook rijp is hij voor onze nieuwjaarsvraagjes. Dat zie je aan zijn antwoorden.
1) Was 2014 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)
2014 was in mijn ogen een sterk jaar voor de Belgische film. De broers Dardenne die opnieuw een nominatie voor Cannes in de wacht slepen met ‘Deux jours, une nuit’. ‘The Broken Circle Breakdown’ die geselecteerd was op de Oscars, maar jammer genoeg net naast de prijzen greep. Michael Roskam die zijn eerst studiofilm ‘The Drop’ maakte. Tal van sterke debuten zoals, ‘Welp’, ‘Violet’ en ‘Image’.
Zelf ben ik in 2014 vooral bezig geweest met het ontwikkelen van de animatiereeks en game ‘The Baron’ welke door Potemkino geproduceerd wordt. We pitchten het project op Cartoon Forum in Toulouse waar het enthousiast onthaald werd en hopen in 2015 de rest van de financiering rond te krijgen.
Laagtepunten? In het najaar werden we overspoeld met nieuwe titels van eigen bodem, terwijl iedereen weet dat tussen het buitenlands aanbod maar plaats is voor x- aantal films van hier. Dit zorgde ervoor dat de concurrentie tussen onze eigen producties ongezien groot was en hierdoor hebben sommige films in de bioscoop niet altijd de kans gekregen die ze verdiende. Dat vond ik persoonlijk zeer jammer en ik geloof ook niet dat het publiek hiermee gediend is.
2) Wat zijn uw plannen voor 2015?
Ik werk momenteel een langspeelfilm uit en hoop tegen in 2015 een het scenario klaar te hebben. Er staat dit jaar ook nog een kortfilm op stapel. Het idee is om deze echt vanuit uit een buikgevoel te maken zonder het hiervoor het (logge) subsidie parcours te doorlopen. Omdat het om een klein project gaat kan het op deze manier, dus waarom zouden we het dan niet doen? Ik kijk er erg naar uit om net zoals ik met m’n foto’s doe op een zeer intuïtieve manier te werk te gaan.
3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)
Michael Roskam met ‘The Drop’. Nicolas Karakatsanis die met John Hillcoat in zee ging. Wie de Facebook pagina van ‘Welp’ gevolgd heeft zal het beamen; producer Peter De Maegd en Jonas Govaerts vielen positief op door de manier waarop ze de promotiemachine van ‘Welp’ via sociale media wisten aan te zwengelen. Hierdoor kwam de film ook internationaal in de kijker.
4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?
Te vroeg om te zeggen, maar met zoveel talent in huis wordt 2015 vast een sterk jaar . Persoonlijk kijk ik erg uit ‘My First Highway’ van Kevin Meul.
5) Het mandaat van Pierre Drouot, directeur-intendant van het VAF, loopt in 2015 ten einde. Hij zal dan 72 zijn. Drouot is sinds 2005 de grote baas van het VAF. De opvolgingskwestie zal niet simpel zijn. Wie moet hem volgens u opvolgen? En eventueel ook, waarom.
Pierre heeft al die jaren een fantastisch parcours afgelegd. Hij heeft de sector geprofessionaliseerd en is zo een beetje de Godfather van de Vlaamse cinema geworden. Wie hem moet opvolgen weet ik niet, maar ik hoop dat het VAF beleid zoals het de afgelopen jaar uitgestippeld is, wordt verdergezet. Dit zorgt ervoor dat een heel diverse waaier van projecten de kans krijgen om ontwikkeld te worden. Verder denk ik dat we nog ambitieuzer mogen zijn en moeten streven naar meer internationale erkenning voor onze films. Als je de pers mag geloven dan is het één en al goed nieuws, maar het kan geen kwaad om kritisch te zijn. Nu heb je vaak films die ofwel Vlaanderen niet buitenkomen(publieksfilms) of wel amper hier vertoond worden( art house). Ik denk dat we nood hebben aan meer films die én een groot publiek aanspreken en het goed doen op de festivals.
Zie ook :