Overpeinzingen bij de overgang : Daniel Vidovsky over het oude en het nieuwe filmjaar

Who the fuck is Daniel Vidovsky?  We hebben het ons ook nog afgevraagd.  Maar intussen weten we het wel. Niet omdat hij als acteur de hele concurrentie op een hoopje speelde.  Pas op, Daniel mag er best zijn als acteur. Al moeten we voorzichtig zijn met zo’n uitspraak.  In de mate dat we hem kennen, moeten we er aan toevoegen.  Want veel hebben we nog niet van hem gezien.  Maar Daniel is dan ook aan beide kanten van de taalgrens bezig.  Even vlot Frans- als Nederlandstalig.  En met een hele klare kijk op het filmbedrijf. Hij is één van die mensen die ons af en toe signaleert wat we in de gaten moeten houden.  Nogal wiedes dat we dan ook bij hem uitkomen als we op het jaar terugblikken en vooruitkijken naar het nieuwe jaar.

1) Was 2014 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Met de kortfilm ‘Welkom’ van de Waalse regisseur Pablo Munoz Gomez, hebben wij dit jaar Le Magritte voor beste kortfilm gewonnen. Dit is de belangrijkste filmprijs in Wallonië. Een hele eer, het mag gezegd worden. ‘Welkom’, een 100% Belgische productie, omdat wij zowel met Waalse (Brusselse) als Vlaamse acteurs aan hebben gewerkt, heeft verder een heel mooi parcours afgelegd op festivals, met talrijke prijzen op ons palmares, zowel nationaal als internationaal.

2) Wat zijn uw plannen voor 2015?

Ik plan nooit te veel vooruit; ik laat mij graag verrassen, haha. Anderzijds, ik mag ook niet alles zomaar prijsgeven in de media (geheimhoudingsclausules, je weet wel). Wat ik al wel kan vertellen is de grote verwachting die ik koester rond de prachtige kortfilm ‘Babyblues’, geregisseerd door Silke De Rycke. Van de enkele beelden, die ik heb kunnen bekijken, werd ik sprakeloos. Dit belooft een festivalknaller te worden in 2015.

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Voor mij zijn Adil (El Arbi) en Bilall (Fallah) – regisseursduo van de imponerende film ‘Image’ – de dudes van het jaar. Tout court “wauw” voor wat zij hebben gemaakt.

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Maak plaats, maak plaats voor een nieuwe generatie regisseurs: de self-made man Michaël Vermaercke, die de kortfilm ‘Leegte’ heeft geregisseerd (en zelf heeft gefinancierd) in een samenwerking met D.O.P. Thomas Buelens; de film was geselecteerd voor het 20e Internationaal Kortfilmfestival Leuven 2014, Silke De Rycke, regisseur van de kortfilm ‘Babyblues’; momenteel is de film nog in montage,en het duo Renee Ruben (regisseur) & Yann De Moerloose (D.O.P.), die dit jaar hun productiehuis ‘Backbone’ hebben opgericht.

5) Het contract van Pierre Drouot, directeur-intendant van het VAF, loopt in 2015 ten einde. Hij zal dan 72 zijn. Drouot is sinds 2005 de grote baas van het VAF. De opvolgingskwestie zal niet simpel zijn. Wie moet hem volgens u opvolgen? En eventueel ook, waarom.

Pierre Drouot heeft bergen kunnen verzetten om de Vlaamse filmsector op de politieke kaart te plaatsen en te houden. Wij mogen ook niet Christian De Schutter van Flanders Image uit het oog verliezen; zonder hem geen internationale promotie van onze producties.

Wie Pierre moet vervangen is een hele moeilijke. In ieder geval iemand die democratisch verkozen zal worden door verschillende spelers uit het filmvak, door zowel gevestigde waardes als opkomend talent.

Misschien moeten straks niet 1 maar 2 personen hem gaan vervangen, ieder met een goed gedefinieerde toegevoegde waarde? Als toegevoegde waarde denk ik dan aan de generatie geboren in het digitale tijdperk, met een duidelijke toekomstvisie voor de Vlaamse film.

Zie ook : 

Andere mensen die de nieuwjaarsvraagjes ook hebben beantwoord

Check Also

Dolores Bouckaert kjqsdghf789

Nazomerse tips met Dolores Bouckaert!

We konden Dolores (Dolly) Bouckaert op het witte doek al aan het werk zien in …