Bram Renders is scenarist. En veel meer. Eigenlijk noemt hij zichzelf een ‘freelance ideeënmens voor alle media. Off- en online. Horizontaal, diagonaal, multi-, cross- en transmediaal.’ Hij was verantwoordelijk voor een heleboel series, waaronder ‘W817’ en ‘Jes’, voor het scenario van de film ‘Los’ en een aantal transmediale experimenten. Maar er zijn veel meer films en series waarbij hij betrokken is, waar ze zijn deskundigheid inschakelen om aan concepten of scripts te sleutelen. Hij kent niet alleen heel veel van scripts, hij kent ook veel scenaristen. Niemand kent er meer. Hij is immers oprichter en bestuurslid van de Scenaristengilde, de beroeps- en belangenvereniging van scenaristen in Vlaanderen. Dus hij is een man aan wie je al eens een vraag kan stellen, omdat je weet dat hij weet waarover hij praat.
1) Was 2014 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)
2015 was een heel gevarieerd jaar voor onze films (en het is nog niet gedaan. ‘Bowling Balls’ en ‘Brabançonne’ nog niet gezien). Alleen al die variatie maakt het voor mij een geslaagd jaar. Het hoogtepunt: ‘Image’ (ben een beetje partijdig omdat ik mee sleutelde aan het scenario), met ook zeer veel respect voor Hendrik Verthé en Kobe Van Steenberghe, het duo achter A Team Productions. (Dat niet alleen ‘Image’ mogelijk maakten, maar ook ‘Baghdad Messi’, die op de shortlist voor de oscar voor beste kortfilm staat.)
2) Wat zijn uw plannen voor 2015?
Als scenarist werk je altijd aan projecten die pas enkele jaren later op het scherm komen. Concrete plannen zijn dus schrijven aan nieuwe projecten, die hopelijk in 2017 of 2018 op andere lijstjes verschijnen.
3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)?
Vlaanderen: Adil en Bilal voor hun ‘Image’. Internationaal: Richard Linklater, die met ‘Boyhood’ een ongelofelijk riskant filmproject tot een super einde bracht.
4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?
Zeer benieuwd naar het regiedebuut van Stany Crets met zijn ‘Lee & Cindy C.’ En daarnaast ook naar Daniël Lambo en het Sin Collectief en hun No-Budget-productie ‘De Figurant’. Ik hoop dat de mensen van Sin de vibe die ze op het podium uitstralen ook naar het scherm kunnen vertalen.
Zie ook :
Bekijk ook wat anderen antwoordden op onze nieuwjaarsvraagjes