Le Monde Nous Appartient : nu in de zalen

Jarenlang werkte hij voor de geschreven pers.  Stephan Streker was filmjournalist voor Télémoustique, de Waalse tegenhanger van Humo.  Stak geregeld de grote plas over om de vedetten van het grote scherm te gaan interviewen.  En zo kreeg hij de smaak te pakken. Eerst een paar kortfilms en dan ‘Michael Blanco’, een in Amerika gedraaide guerillafilm, een docufictie over een Belgische acteur die het in Hollywood wou maken. Jean-Claude Vandamme achterna. Het was een bevestiging van de boutade dat zij die over film schrijven degenen zijn die niet in staat zijn om zelf een film te maken.  Een leuk probeersel, maar meer niet.  Dat zal hij zelf wel beseft hebben.  Wellicht daarom dat hij de tijd heeft genomen om zijn tweede te maken.  En tien jaar later levert hij met ‘Le Monde Nous Appartient’ een film af die bewijst dat je niet te vroeg conclusies mag trekken.

Piet Goddaer en Stephan Streker ©Filmfestival van Gent

De muziek van de film is van Piet Goddaer, de man achter Ozark Henry.  Streker zegt dat hij de film zonder Goddaer niet had kunnen maken.  Dat Piet hielp denken, uittekenen, schetsen.  Was hij op zoek naar God en heeft hij aan de verkeerde poort aangeklopt en  gevraagd  ‘Is God daar?’, toen hij bij Goddaer terechtkwam?  Soms heb je de indruk.  Want Streker is toch wel erg lovend voor Piet.  Pas op, grotendeels terecht.  De muziek van de film werkt.  Streker doet ze ook werken.  Geeft ze ruimte.  Maar de hele film werkt.  Hij betovert en beklemt.

Het verhaal gaat over twee jongvolwassenen die nog jong genoeg zijn om te geloven dat de wereld aan hun voeten ligt.  Alle kansen liggen nog open.  Maar ze beseffen niet dat die kansen wel eens snel vervlogen zouden kunnen zijn.

Streker heeft zich opgewerkt tot een verfijnd stylist en zet enkele heel mooie composities neer.  Maar er wordt ook heel behoorlijk geacteerd in zijn film.  Ten eerste door Vincent Rottiers, de jongeman die ook al heel overtuigend was in ‘L’hiver dernier’. Hij speelt hier een straatjongen die het stelen niet kan laten.  Ymanol Perset wordt ook wat te zeer aangetrokken tot het avontuur.  Nochtans heeft hij het talent om het te maken als voetballer.  Er is een voetbalmakelaar die zijn talent te gelde wil maken.  Die makelaar is Sam Louwyck.  En er zitten nog enkele bekende koppen in de film : Olivier Gourmet speelt de vader van de jonge voetballer, maar is van weinig steun voor zijn zoon Geld, daar worstelt ook zijn vader mee.  Reda Kateb moet je kennen uit ‘Un Prophète’.

Check Also

Julie Zwijgt belgische trailer

Ontdek de Belgische trailer van ‘Julie Zwijgt’!

Het is zo ver: Paradiso Filmed Entertainment & De Wereldvrede stellen met trots de Belgische …